המתיחות בדרום נמשכת: בעקבות הפרחת בלוני התבערה אתמול משטחי הרצועה לעבר יישובי העוטף, אישר היום (חמישי) שר הביטחון בני גנץ את המלצתו של הרמטכ"ל, אביב כוכבי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וגורמי הביטחון השונים, והורה על עצירת הכנסת הדלקים לשטחי הרצועה.

החלטה זו מגיעה בהמשך לתקיפת צה"ל הלילה של יעדי טרור של חמאס ברצועה, בעקבות התקריות הביטחוניות בעת האחרונה. דובר צה״ל מסר כי "מטוסי קרב, מסוקי קרב וטנקים של תקפו כמה יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. במהלך התקיפה הותקפו מתחם צבאי של הכוח הימי של חמאס, תשתיות תת קרקעיות ועמדות תצפית של ארגון הטרור חמאס".  
 
בצה"ל הדגישו כי "התקיפה בוצעה בתגובה להפרחות בלוני הנפץ ובלוני התבערה משטח רצועת עזה לשטח ישראל במהלך השבוע האחרון. צה״ל רואה בחומרה רבה כל פעילות טרור לעבר שטח ישראל וימשיך לפעול ככל שיידרש נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה ברצועת עזה וממנה, והוא יישא בהשלכות לפעולות הטרור נגד אזרחי ישראל". 

התקיפה של צה"ל בוצעה לאחר שבמהלך אתמול (רביעי) נרשמו 20 מקרי שריפות כתוצאה משיגור בלוני תבערה בעוטף עזה, שר הביטחון בני גנץ אישר את צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה מ-15 לשמונה מיילים ימיים, באופן מיידי ועד להודעה חדשה. כזכור, בתגובה לעשרות מקרים של שריפות כתוצאה מהפרחבת בלוני תבערה, צה"ל אף הגיב הלילה ותקף תשתיות טרור של חמאס ברצועת עזה. 

ממתאם הפעולות בשטחים נמסר כי ההחלטה התקבלה בתום התייעצויות ביטחוניות לאור פעולות טרור חוזרות ונשנות מצד רצועת עזה נגד אזרחי ישראל בימים האחרונים, אשר מהווים הפרה של הריבונות הישראלית, בדגש על הפרחת בלוני התבערה מהרצועה לשטח מדינת ישראל וערעור היציבות הביטחונית.

"חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה כלפי ישראל, והוא יישא בהשלכות לאלימות המופעלת כנגד אזרחי ישראל", נאמר בהודעה.

שריפה בנחל הבשור (צילום: דני בן דוד, קק"ל)

בתוך כך, מצרים דרשה מחמאס ומיתר הארגונים הפלסטינים להפסיק את שיגור הבלונים - כך דווח בתקשורת הפלסטינית. קציני מודיעין מצרים בכירים הזהירו את ראשי החמאס כי המשך השיגורים יכול להוביל לעימות צבאי מלא ברצועה.

כמו כן, מנהיגי החמאס והג'יהאד עשויים לקבל בשעות הקרובות הזמנה לקהיר, כאשר המצרים נחושים למנוע הסלמה נוספת בעזה. המצרים שיגרו מסרים גם לעבר ישראל, וביקשו ממנה להרגיע את המצב.

שריפה שפרצה בעוטף כתוצאה משיגור בלוני תבערה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דרום)
שריפה שפרצה בעוטף כתוצאה משיגור בלוני תבערה (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דרום)

בנוסף, בשבוע האחרון סיכלו עובדי בית מכס אשדוד שתי הברחות של עשרות אלפי בלוני הליום שייועדו לרצועת עזה. הבלונים אותרו במסגרת פעילות להערכת סיכונים מכסית ובטחונית, שמבצע בית מכס אשדוד על מנת לסכל הברחת אמצעי לחימה וטובין דו שימושיים אל תוך הרצועה. בלוני ההליום הוסלקו בשתי מכולות של פריטי לבוש ותיקים שייובאו על ידי יבואנים עזתיים וייועדו לרצועת עזה. המכולות נתפסו והנושא הועבר לגורמי הביטחון להמשך טיפול.