אתמול, במהלך הפגנה של מאות אנשים נגד החלטת בג"ץ שלא להרוס את ביתו של המחבל שהרג את בנו עמית בן יגאל במהלך פעילות מבצעית, גילה ברוך בן יגאל מנהיגות כאשר קטע קריאות "מוות לערבים" שנשמעו בקהל. היום (שני) הוא שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והסביר: "לא מדובר בהפגנה לא של ימין ולא של שמאל. מדובר בעצרת הזדהות עם האובדן האישי שלנו. הילד שלנו נרצח על ידי בן עוולה מחבל. מכאן ועד לקרוא מוות לערבים? זה לא שייך".

'בעצרת הזו לא יקראו מוות לערבים ומי שלא מוצא חן בעיניו שילך מפה', מה שלומך ברוך בן יגאל?
"אני בסדר, אתמול אחרי העצרת הגעתי הביתה והיה לי קצת קשה להירדם, ישבתי בחדר של עמית".

ראינו את התמונות שלך מההפגנה אתמול, נראית עם המון כוחות.
"הכוחות זה ממכם, מעם ישראל, הכוח הגדול והמשמעותי אני מקבל אותו גם אני וגם נאווה מעם ישראל. כיוון שאנשים מגיעים מכל קצוות הארץ, ואתמול לתוך העצרת, ולכן כל כך כעסתי הגיעו למעלה מ-20 עובדי הוראה מוסלמים, שבאו בהסעה מאורגנת וביקשו להשתתף בתוך העצרת".

והם שמעו את הקריאות?
"עם ילדים קטנים אפילו, שבאו אליי לפני זה. הם עוד היו אצלי בבית, התארחו אצלי בבית, אני מכיר את כולם באופן אישי".

אתה איש חינוך.
"וודאי שאני איש חינוך".

התביישת?
"וודאי, לא מדובר בהפגנה לא של ימין ולא של שמאל. מדובר בעצרת הזדהות עם האובדן האישי שלנו, שלי ושל נאווה, של איבוד ילד. הילד שלנו נרצח על ידי בן עוולה מחבל מכאן ועד לקרוא מוות לערבים? זה לא שייך".

אתם נאבקים על העניין העקרוני.
"וודאי".

הם כיוונו את הקריאות אל קבוצת העובדים?
"ירדתי אליהם למטה לאחר העצרת, אגב מדובר בסך הכול בין 7-5 נערים שהגיעו בכלל מירושלים ואני ביקשתי לשוחח איתם. אמרתי להם בואו רגע בבקשה, אתה רואה, ספרתי להם את האנשים, כל אלה הם מוסלמים שבאו לנחם אותנו, באו להיות איתנו בכאב. אחד מהם הסתכל ואמר 'אני מתבייש שקראתי ככה ואני מבקש סליחה'. אני איש חינוך וגם נאווה אשת חינוך לא נסכים בשום פנים ואופן להפוך את זה".

איך הם הגיבו?
"הם הבינו, הם חיבקו אותי. אחר כך לאחר מכן ישבתי איתם ודיברתי איתם ואמרתי להם 'חבר'ה אתם מבינים שבלהט הדברים אנשים יוצאים מפרופורציה', ושהם ראו שמדובר בנערים לא במבוגרים, זה לא משהו שהיה סוחף, ממש קומץ קטן מאוד מאוד מאוד".

דיברת עם הנערים.
"וודאי, היה חשוב לי לדבר איתם להסביר להם שלא מדובר כאן ביהודים ולא יהודים, מדובר בחייל צה"ל. עמית השתתף והיה בצבא הגנה לישראל".

ברוך בן יגאל בהפגנה נגד החלטת בג''ץ (צילום: אבשלום ששוני)
ברוך בן יגאל בהפגנה נגד החלטת בג''ץ (צילום: אבשלום ששוני)

מאז פרסום ההחלטה של בית המשפט, לא ביקרת את השופטים.
"חס ושלום".

התווכחת על מהות ההחלטה וקראת אבל לא תקפת.
"חס ושלום וגם עכשיו אני לא יוצא נגד ביהמ"ש, יש לי כבוד והערכה לביהמ"ש ובשביל הכבוד של ביהמ"ש אני עושה הכול ברגישות גבוהה. הדיון השני בהרכב מורחב הוא למען כבודו של ביהמ"ש כי כשאני הגעתי באותו יום בערב לבית של נאווה, וראיתי למעלה מ-200 לוחמות ולוחמים והרבה מהם ילדים שעוד לא התגייסו לצבא, שעמדו איתנו ובכו איתנו, אני פשוט בכיתי. כל כך כאב לי, הדבר הזה, ההחלטה הזו, הייתה לא נכונה".

קראו קריאות נגד ביהמ"ש ואתה מגן על ביהמ"ש.
"וודאי, כל הראיונות שלי והפרסומים שלי תמיד וגם אתמול בכל המקומות, אני אגב גם בתוך הנאום שלי האישי וגם של נאווה הקפדנו שנינו ביחד לדבר על העיקרון ולא על בית המשפט. אין לנו שום עניין בביהמ"ש".

להפך, אתה תומך.
"וודאי".

לא תוקפים.
"ממש לא, הם מבינים, אנשים שדיברתי איתם – לא מדובר בכלל השופטים".

אתה מבין שהכול מתערבב, הביקורת לא רק בפרשה שלך מתערבבת בדברים גדולים, פוליטיים.
"לא בפוליטיקה עסקינן, פה מדובר בילד שנשלח בשם צבא הגנה לישראלי ולא צבא הגנה לשם יהודים או מישהו אחר. לכן, זה הדבר החשוב. משהו יפה שהיה לי אתמול עם כל ההפגנה העצרת, ממש לפני העצרת נפגשנו בלשכת ראש עיריית קריית אונו יחד עם אנשי הצבא והחלטנו אתמול לעשות מרוץ לילה על שם עמית בן יגאל של סיירת גולני. מה אני כאבא צריך יותר מזה? זו ההנצחה האמיתית שלנו, אנחנו עסוקים רק בהנצחות".

עריכה: עופרי גליכמן