פרשת מטוסי ה-F35 ממשיכה להסעיר את המערכת הפוליטית והביטחונית. בכיר יש עתיד - תל"ם, שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, התייחס לדיווחים לפיהם ישראל הסכימה למכירת מטוסים מתקדמים לאיחוד האמירויות בתמורה להסכם. בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM אמר יעלון כי ההתנהלות של נתניהו מזכירה לו את ההתנהלות בפרשת הצוללות.
 
ענת: עד כמה לדעתך מכירת F35 דומה למכירת הצוללות?
"קודם כל זה דומה. קראתי באמת והאזנתי היטב להודעה של נתניהו, הוא טוען שבתוך ההסכם שהוא קורא לו הסכם שלום אין דבר כזה F35, הוא כנראה צודק. יש כנראה, אני משוכנע, שיש הבנות עם האמריקנים לגבי עסקאות נשק בסכומים מאוד גדולים לאיחוד האמירויות זה גם לגיטימי יודעים מה. סופו של דבר כמו שאישרנו בעבר את ה-F16 אחרי תקופה, אולי יהיה נכון לאשר את ה-F35 אחרי תקופה. אבל לעשות את זה באופן נלוז כזה? תוך הסתרה ממשרד החוץ, הביטחון, קבינט, ועדת חוץ וביטחון, זה באמת מזכיר לי במידה רבה את
פרשת הצוללות".

טיסת הבכורה של מטוס ה-F35 הישראלי

ענת: אתה אומר שזה לגיטימי, אבל מה פה לא לגיטימי?
"לא לגיטימי לשקר קודם כל לעם ישראל, ודאי לא לשר הביטחון והחוץ, והקבינט שעסקאות מהסוג הזה צריכות לעבור את אישורו. זה חוזר על עצמו, כמו שהיה עם הצוללות, יכול להגיד נתניהו, הנה בנובמבר 14 שיחה שלי עם שר החוץ הגרמני שהתנגדתי למכירה של צוללות מתקדמות למצרים. ראו איזה פלא, פברואר 15 אנחנו מגלים שממשלת גרמניה מוכרת צוללות מתקדמות למצרים באישורו, מאחורי הגב, של נתניהו - אותו
סיפור. לכן, יש פה התנהלות באמת נלוזה, כל מערכות השלטון שאמורות להוות איזונים ובלמים, כל זה כבר נזרק לפח".
 
גולן: אתמול אתה אומר שנתניהו מקריב אינטרסים לאומיים לטובת אישיים, אסור היה לו לעשות את הצעד?
"אני חושב שקודם כל, הסברתי שהרקע והעיתוי הם ללא ספק פוליטיים".
 
גולן: אתה אומר מקריב אינטרסים לאומיים ועכשיו בשיחה אתה אומר שאולי זה תקין?
"קודם כל אני מברך על זה שבסופו של דבר היחסים במקרה זה עם האמירויות, שמתחילים אצל רבין אחרי אוסלו ב-94".
 
ענת: כולל F35; גולן: מבחינתך לתת לאיחוד אמירויות מטוסים שפוגעים בעליונות של ישראל זה תקין או לא.
"את זה לא סוגרים בדיון פומבי, את זה יושבים ומדברים מה זה בדיוק, למה מתכוונים, האם עכשיו, האם בעוד 10 שנים, וכן הלאה. אני טוען שבמערכות האלה אי אפשר לקיים דיון פומבית ודאי לא לסכם את זה מאחורי הגב של מערכת הביטחון".
 
גולן אבל זה בחוץ, מה העמדה כרמטכ"ל וראש ביטחון לשעבר?
"אתה רוצה תשובה פשטנית, צריך לראות במה מדובר. אם מדובר ב-F35 כמו של ישראל בשום פנים ואופן לא. ודאי לא בעיתוי הזה, אבל זה לא רק זה".
 
גולן: אם מדובר במטוס נחות?
"אין לי ספק שהאמריקנים והאמיראתים באישורה של מדינת ישראל מאחורי הגב של מערכת הביטחון, למעשה קיבלו החלטה לספק אמצעי לחימה מתקדמים שעד היום לא אישרנו, לא F35 ולא מל"טים מסוגים מסוימים - אז בוא נקיים על זה דיון. מקיימים דיון עם אנשי המקצוע, מביאים אנשי חיל האוויר, אנשי מודיעין".
 
ענת: יש לך ספק שנתניהו לא ידע?
"ברור שהוא ידע, מה זאת אומרת. הוא גם אומר, הוא אומר שזה עלה וטורח לציין תאריכים, דיון פה שהתנגדתי שם שהתנגדתי. כל הפירוט הזה גורם לי לחשוד בו שמאחורי הגב בהסכמה בעל פה הוא אישר לאמריקנים".