שיחת ראש המל"ל מאיר בן שבת, ומפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, שעסקה בנושא עמדת החיל לגבי להצטיידות אפשרית של מדינות נוספות במזרח התיכון במטוסים מתקדמים, בוצעה בניגוד לנהלים המקובלים בשיח שבין דרג מדיני לצבאי, ללא אישור ועדכון שר הביטחון, בני גנץ כפי שנהוג, לפני השיחה ולאחריה. על השיחה, שנערכה ב-2 ביוני, סיפר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודעת ההכחשה שהוציא בעקבות הפרסום בידיעות אחרונות על ההסכמה הישראלית לכאורה שניתנה לאמריקאים למכירת מטוסי F-35 מתקדמים לאיחוד האמירויות בתמורה להסכם בין שתי המדינות. 

"ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ה-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין", נכתב בהודעת ראש הממשלה. 

מטוסי F-35 "אדיר" של חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

השיח של המל"ל עם הצבא הוא שיח חשוב, אבל על מנת למנוע אי הבנות ובעיות תיאום כפי שהיה במקרה זה יש גם נהלים כתובים. ראש המל"ל צריך לפנות באופן רשמי למזכירות הפיקוד העליון על מנת לעדכן ולאשר, כך שהדברים יעברו בצינורות המקובלים עד לאישור ועדכון שר הביטחון. גנץ, ניתן להעריך, לא היה מתנגד לשיח כזה, אבל אולי היה גם מבקש הבהרות באיזה הקשר הנושא עולה לסדר היום.

מאיר בן שבת (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
מאיר בן שבת (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

גם מצידו של מפקד חיל האוויר נדרש אישור ותיאום מול המטה הכללי, כך שניתן גם להעביר באופן מסודר את סיכום השיחה לעיונם של הרמטכ"ל ושר הביטחון, שיכולים להעיר את ההערות המקצועיות שלהם ולהשיג גם השגות במידה ויש כאלה. זאת במיוחד כשראש המל"ל פנה על פי בקשה ישירה של ראש הממשלה לשוחח עם מפקד חיל האוויר לגבי עמדתו.

שיתוף הפעולה בין המל"ל לצה"ל הוא חשוב ביותר, ונציגי חיל האוויר מקיימים שיחות קבועות עם נציגי המל"ל במגוון של נושאים אסטרטגיים חשובים. בתוך מערכת היחסים הזו שיחה ישירה בין ראש המל"ל למפקד חיל האוויר, במידה ועוסקת בהבהרה נקודתית לנושא מסוים, היא פעולה הגיונית. אבל במקרה הזה, כאמור, מדובר בנושא משמעותי הרבה יותר, כפי שראש הממשלה עצמו הציג אותו, והצדדים נדרשים להתנהל בצורה סדורה בהתאם לנהלים המחייבים. זו אינה הערה טכנית בלבד, שכן בסופו של דבר שר הביטחון גנץ לא עודכן בשיחה ובתוכן שלה ובשאלה מדוע נדרש לה מפקד חיל האוויר בעיתוי הזה.

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בישראל ובארצות הברית מכחישים בכל תוקף הבטחה לאיחוד האמירויות לקבלת מטוס החמקן כחלק מעסקת הנורמליזציה. אך בחודשים יוני ויולי התנגדות ישראל עלתה מספר פעמים מול האמריקאים, כפי שנתניהו עצמו סיפר בהודעת ההכחשה על שיחה עם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן מכתב ששלח למזכיר המדינה מייק פומפאו, כך שניתן ללמוד שהיה עיסוק משמועתי בנושא זה.

מלשכת רה"מ נמסר בתגובה: "בחוק המל״ל נקבע: 'רשאי ראש המל"ל לקיים דיונים שאליהם יוזמנו נציגי הגופים הביטחוניים שראש הממשלה ממונה עליהם, צבא הגנה לישראל... בדרג שעליו יחליט ראש המטה לביטחון לאומי; מי שהוזמן כאמור, חייב להתייצב'. ואכן קיים שיח שוטף על מאות סוגיות בין גורמים צבאיים למל״ל. ראש המל"ל ביקש לבחון את ההתייחסות לסוגיית מכירת ה-F35. משנמסר שהיא נותרה בעינה לא היה צורך בכינוס דיון נוסף, ועמדה מסורתית זו היא שהועברה לאמריקנים ע"י ראש הממשלה".