נמשכים המאמצים במערכת הפוליטית למנוע הליכה לבחירות רביעיות: בעוד נשיא המדינה רובי ריבלין ערך בימים האחרונים סדרת שיחות עם ראשי המפלגות המרכיבות את הקואליציה במטרה למנוע את פיזור הכנסת ביום שני הקרוב, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הבטיח כי הוא "עושה את מירב המאמצים להימנע מבחירות" ואילו בליכוד האשימו כי "המו"מ תקוע בגלל שמחכים לתשובת כחול לבן כבר שלושה ימים". 

הנשיא נועד עם השר הרב יעקב ליצמן, שוחח טלפונית עם ח"כ הרב משה גפני, שוחח טלפונית עם השר הרב אריה דרעי ועם שר הביטחון בני גנץ ושוחח על הנושא גם בפגישתו השבוע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

הנשיא הדגיש כי לא יעלה על הדעת שסוגיית אישור התקציב היא שתביא אותנו למערכת בחירות רביעית. הוא הבהיר כי על אף שקיימת חשיבות נעלה לכיבוד הסכמים, אם אישור התקציב הוא אכן המכשול היחידי בדרכנו למניעת בחירות, על כל ראשי הקואליציה להתגמש באופן שיאפשר את העברת התקציב. 

בדבריו אל ראשי המפלגות הזהיר הנשיא כי "אמון הציבור בנבחריו יגיע לשפל קשה במקרה של מערכת בחירות נוספת. לאחר שלוש מערכות בחירות תוך פחות משנה אנו, האזרחים, חשים מרומים ומלאי חשש. אם נגזר עלינו להגיע לכך, עלינו להבטיח שאנו יוצאים אליהן בשקיפות מלאה, כשהציבור מבין בדיוק מדוע. אסור לנו לתת לתקציב להיות הסיבה".

גנץ בפגישה עם ראשי הרשויות בדרום (צילום: טל עוז / משרד הביטחון)

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ ערך היום סיור בבית שמש במהלכו עדכן בתוצאות הפיילוט של פעילות צה"ל בערים האדומות והכתומות הסובלות מתחלואה רבה בקורונה. לדברי גנץ, הפיילוט הוכתר כהצלחה, סייע בהורדת היקפי התחלואה בערים אלו ויורחב כעת לכ-15 ערים נוספות. 

במהלך דבריו התייחס גנץ להסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, ואמר כי הוא מהווה הישג מצוין לישראל. "אני חושב שזה הישג חשוב מאוד בפיתוח השלום תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, צריך לשתף את כל המערכות הרלוונטיות והמקצועיות שיודעות לעבוד בתחום הזה", אמר, והתייחס גם לסוגיית מכירת מטוסי ה-F-35: ""אני אקפיד שביטחון ישראל והעליונות הצבאית-ביטחונית שלה ישמרו".

"אני לא רודף אחרי קרדיטים, הם לא מעניינים אותי, ואני לא מוכן לשים את הפוליטיקה שלי לפני המדינה, את האינטרסים האישיים שלי לפני המדינה ואני אמשיך לנהוג בממלכתיות ובאחריות", הוסף גנץ. "אני חושב שכראש כחול לבן אני עושה מה שניתן כדי שלא יהיו בחירות, אין סיבה ולו אחת ברמה הלאומית בגינה אנחנו צריכים ללכת לבחירות, אין סיבה ולו אחת בעולם שזה יקרה ואני מקווה שיש עוד אנשים נחושים כמוני למנוע בחירות".

בהמשך לשאלה על כך שהודר מההסכם עם האמירויות אמר שר הביטחון: "שמעתם אותי אומר כבר שעודכנתי רק לאחר שהושג ההסכם ולכן לא יכולתי להיות מעודכן בדברים שנוגעים לתכולתו. אני חושב שזה לא טוב ושאפשר היה לנהל את הדבר הזה אחרת אבל איך שאני מרגיש לא משנה, אני מתאפק כדי שאולי יהיה פה הסכם שלום עם עוד מדינות במזרח התיכון".

גורם בליכוד מסר בתגובה לדבריו של גנץ: "בסיום פגישת המו״מ ביום שני סוכם בין הצדדים כי כחול לבן יבחנו את ההצעה לפשרה שהונחה על השולחן ויחזרו עם תשובות לליכוד. כבר 3 ימים שמחכים לתשובה ואף טרם נקבעה פגישה לדון על הדברים. איפה האחריות שלהם?"

בני גנץ בביקור בפיקוד העורף (צילום: דוברות משרד הביטחון)
בני גנץ בביקור בפיקוד העורף (צילום: דוברות משרד הביטחון)

את הדברים אמר גנץ בסיור בבית שמש לסיכום הפיילוט שנערך בחודש וחצי האחרונים וכלל חמישה מאמצים שבוצעו על ידי מערכת הביטחון, צה"ל פיקוד, העורף, הרשויות המקומיות ובשיתוף פעולה עם משרדי הבריאות והאוצר:

  • מתן תעדוף בהקצאת מקומות במלוניות קורונה
  • סיוע לרשות בהיסעים למלוניות - זמינות ורציפות
  • תקציבי הסברה ייעודיים לרשויות לצורך פינוי למלוניות הבראה ובידוד אפקטיבי.
  • הפעלת תוכנית "מביטחון לרווחה" המעניקה ליווי למאות בודדים ומשפחות חולים שלא יכלו להתפנות למלוניות
  • תגבור יחידות הקישור לרשות (יקל"רים) וחיבור הרשויות להנחיות ולאמצעי מערכת הביטחון ופיקוד העורף

מהנתונים שעובדו כעת, ניתן לראות שברוב הרשויות בהן הופעלה התוכנית, ניכר שיפור בתוך 20 עד 30 יום לכל היותר. ערים כתומות שנכנסו לתוכנית היו מרחק נגיעה מהפיכתן לערים אדומות, ובמהלך מנע בהחלטת משרד הביטחון הוחלט לשלבן בתוכנית במטרה למנוע את העלאת התחלואה. כעת תורחב הפעילות ל-15 ערים נוספות, ביניהן קריית מלאכי, לוד, בית"ר עילית, קלנסואה, טייבה ועין מאהל.

גנץ הנחה להרחיב את הפעילות: "מה שעשינו לפני חודש וחצי הוא לקחת את המשימות, ולהתעלם מהוויכוח על הסמכויות. החבילה שהצלחנו להשיג בכל אחד מהמקומות של התערבות, בידוד, הגברת ההסברה והבאתה לרמה האזורית, עשתה שינוי משמעותי. זו מדיניות שתוגבר ותצמצם את הצורך במגבלות וסגרים".

מבין שבע הערים שפעלו תחת התוכנית 30 ימים ומעלה אלו התוצאות:
מעבר מאדום לכתום - 2
מעבר מאדום לצהוב - 3
מעבר מכתום לצהוב - 2

מבין הערים הנוספות הנמצאות תחת הפרויקט פחות מ-30 ימים:
מעבר מאדום לכתום - 5
מעבר מאדום לצהוב - 3
מעבר מאדום לירוק - 1

בהסתכלות רחבה בכלל הערים חלה ירידה במספר החולים הפעילים ובהתווספות החולים היומית. בערים החרדיות 40% שפונו למלוניות עד כה, לעומת כ-5% בערים הערביות.

תוכנית ההתערבות של מערכת הביטחון, תוטמע במסגרת תוכנית המצפ"ן שהציג פרויקטור הקורונה רוני גמזו, אשר תחל לפעול ב-1.9, בגיבוי מפקדת אלון בפיקוד העורף שתצטרף למאמץ מרוכז של קטיעת ההדבקה.