המתיחות בדרום: העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח הבוקר (שבת) כי הפלגים ברצועת עזה העבירו מסר דרך המתווכים עם ישראל, לפיו הם יגיבו בצורה קשה אם ישראל תחזור למדיניות החיסולים, וכי הם ייראו בכך הכרזת מלחמה. לדברי הפלגים, פעולת חיסול "תבעיר את תל אביב באלפי טילים, ובמה שישראל לא מצפה לו". 

מוקדם יותר הבוקר תקף צה"ל באמצעות טנקים עמדות צבאיות של חמאס בדרום רצועת עזה. זאת, בעקבות ירי הרקטה שנורתה אמש מהרצועה. אזעקות צבע אדום נשמעו אמש במספר אזורים בעוטף עזה ובשדרות. צה"ל אישר כי זוהה שיגור אחד, שיורט על ידי לוחמי כיפת ברזל. במד"א ציינו כי לא התקבלו דיווחים על נפגעים באירוע. במקביל, בלון תבערה אותר על גג בניין בבאר שבע. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

שריפה בעוטף עזה, ארכיון (צילום: אלי כהן דובר כבאות מחוז דרום)

אתמול פעלו צוותי כיבוי יחד עם צוותי קק"ל ורשות הטבע והגנים, בסיוע גרורי צה"ל, רבש"צים ומתנדבים, ב-22 שריפות, שרובם בשדות קוצים באזור מועצה אזורית חוף אשקלון ומועצה אזורית אשכול, כך נמסר מדוברות כבאות והצלה מחוז דרום. עוד נמסר כי מרביתן היו קטנות ולא מסכנות, וכי הן נגרמו כתוצאה מבלוני תבערה.

מוקדם יותר אתמול, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי קיימו דיון הערכת מצב בפיקוד הדרום, זאת לאור אירועי הימים האחרונים. בדיון השתתפו מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תא"ל נמרוד אלוני, ומפקדים נוספים. מדובר צה"ל נמסר: "הרמטכ"ל שמע סקירה מודיעינית ואישר את תוכנית מוכנות הפיקוד לתרחישים האפשריים".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בדיון הערכת מצב בפיקוד דרום (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל אביב כוכבי בדיון הערכת מצב בפיקוד דרום (צילום: דובר צה''ל)

בתום הדיון, גנץ תקף את ארגון חמאס, ואמר כי הם יספגו פגיעה קשה מאוד. "סיימתי עכשיו הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל בעקבות המשך הירי בדרום. צה"ל ערוך, מגן וימשיך להגן על תושבי הדרום, יתקוף את התוקפים אותנו, ויפגע בהם פגיעה קשה מאוד", אמר, "תושבי עזה סובלים מהחמאס, אנחנו נמשיך להגן על תושבי הדרום ואזרחי ישראל".

בני גנץ על האירועים בדרום. צילום: אלעד מלכה

בתוך כך, אותר באזור התעשייה בקרית גת בצרור בלונים, אליהם חובר פריט חשוד. מהמשטרה נמסר: "בעקבות דיווח שהתקבל במשטרת ישראל אודות צרור בלונים חשוד שנחת באיזור התעשיה, שוטרים וחבלנים מתחנת המשטרה בקריית גת יצאו למקום וטיפלו בצרור, לאחד המבנים במקום נגרם נזק קל. אנו שבים ופונים לציבור כי בכל מקרה מעורר חשד יש לפנות למוקד 100 ולהשאיר הטיפול בידי כוחות המשטרה המיומנים בכך".

בלון תבערה בקרית גת (צילום: דוברות המשטרה)
בלון תבערה בקרית גת (צילום: דוברות המשטרה)

מהמועצה האזורית אשכול נמסר: "בעקבות האירועים הבטחוניים והירי הרקטי לשטחנו הלילה, ראש המועצה גדי ירקוני שוחח הבוקר עם מפקד אוגדת עזה, תא״ל נמרוד אלוני. כרגע אין שינוי בהנחיות, למעט ביטול עבודות חקלאיות בסמוך לגדר המערכת (עד קילומטר מהגדר). אנו מודעים למתיחות ועוקבים אחר הדברים ומקווים שאכן לא יהיו שום התפתחויות שישנו את ההערכות".

כזכור, צה"ל תקף בלילה שבין חמישי לשישי יעדי טרור של חמאס בתגובה ל-12 הרקטות ששוגרו מרצועת עזה, בהן אחת שפגעה בבית בשדרות. הבוקר (שישי) נחשף תיעוד התקיפות של צה"ל, שכלל פגיעה בתשתיות תת-קרקעיות של ארגון הטרור. במסגרת התקיפות הותקפו מתחמים צבאיים, אתרי ייצור אמצעי לחימה ותשתיות תת קרקעיות של ארגון הטרור חמאס. 

תקיפת צה"ל בעזה. צילום: דובר צה"ל

מהמשטרה נמסר כי "שוטרי וחבלני משטרת ישראל טיפלו במהלך הלילה בכמה זירות, בשדרות ובאזור המועצה האיזורית חוף אשקלון, בהן נמצאו רסיסים כתוצאה מנפילה ויירוטים. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק למבנה ולרכב. החבלנים אספו את הממצאים להמשך טיפול שלהם".