המתיחות בדרום נמשכת: ההתחממות בגזרת עזה נמשכת גם היום (שבת), ואזעקת צבע אדום נשמעה לפני זמן קצר בעיר שדרות ובאיבים. מדובר צה"ל נמסר כי מדובר בשיגור כושל שנפל בשטחי הרצועה. בתוך כך, במהלך היום פרצו 35 שריפות בשל הפרחת בלוני תבערה משטחי הרצועה לעבר ישראל. 

צוותי הכיבוי וההצלה, בשיתוף עם צוותי קק"ל ורשות הטבע והגנים, בסיוע צה"ל ומתנדבים פעלו היום לכיבוי עשרות דליקות, רובן בשדות קוצים באזור מועצה אזורית חוף אשקלון מועצה אזורית אשכול ומועצה אזורית שער הנגב. מרבית השריפות היו קטנות ולא היוו סיכון.

שריפות בעוטף עזה כתוצאה מהפרחת בלוני תבערה (צילום: ניר צפריר)
שריפות בעוטף עזה כתוצאה מהפרחת בלוני תבערה (צילום: ניר צפריר)

מוקדם יותר היום דווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח הבוקר כי הפלגים ברצועת עזה העבירו מסר דרך המתווכים עם ישראל, לפיו הם יגיבו בצורה קשה אם ישראל תחזור למדיניות החיסולים, וכי הם ייראו בכך הכרזת מלחמה. לדברי הפלגים, פעולת חיסול "תבעיר את תל אביב באלפי טילים, ובמה שישראל לא מצפה לו". 

שריפה בעוטף עזה. (צילום: אלי כהן דובר כבאות מחוז דרום)

כמו כן, בשעות הבוקר תקף צה"ל באמצעות טנקים עמדות צבאיות של חמאס בדרום רצועת עזה. זאת, בעקבות ירי הרקטה שנורתה אמש מהרצועה. 

אזעקות צבע אדום נשמעו אמש במספר אזורים בעוטף עזה ובשדרות. צה"ל אישר כי זוהה שיגור אחד, שיורט על ידי לוחמי כיפת ברזל. במד"א ציינו כי לא התקבלו דיווחים על נפגעים באירוע. במקביל, בלון תבערה אותר על גג בניין בבאר שבע. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

תקיפת צה''ל בעזה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
תקיפת צה''ל בעזה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

לפני יומיים, בצל ההסלמה האחרונה, נמסר מדובר צה"ל כי: "צה״ל רואה בחומרה רבה כל פעילות טרור לעבר שטח ישראל והוא ערוך ומוכן לפעול ככל שיידרש נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל ובריבונותה. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה ברצועת עזה וממנה, והוא יישא בהשלכות לפעולות הטרור נגד אזרחי ישראל".

צה"ל בחר להגיב באיפוק

למרות הרקטה שנורתה בליל שבת לעבר עוטף עזה ויורטה בידי לוחמי מערכת כיפת ברזל והמשך שיגור בלוני התבערה שגרמו בסוף השבוע לשריפות בעוטף עזה, בעיקר באזור כיסופים וביער בארי, ישראל בחרה להגיב באופן מאופק בליל שבת ותקפה בטנקים שלוש עמדות ריקות של חמאס לאורך הגבול. זאת, לאחר שברוב התקיפות של ישראל בשבועיים האחרונים הפציץ חיל האוויר מטרות של חמאס בעומק הרצועה.

לאחר שביום חמישי נורו מטחי רקטות אל יישובים וערים בעוטף, ובעת שבארגוני הטרור ברצועה מאיימים כי הם יגיבו ברקטות על כל תקיפה של ישראל, נראה שבבחירת דרך התגובה המאופקת שאותה נקט צה"ל, ישראל מנסה להרגיע את השטח. בישראל מעריכים כי האירועים האחרונים הולכים ומקרבים אותנו להסלמה אלימה עם חמאס, ובתגובה המאופקת היה ניסיון להעביר מסר של רגיעה. במקביל, סוללות נוספות של כיפת ברזל נפרסו בסוף השבוע בדרום הארץ.

כך או כך, מאחורי הקלעים נמשכים המאמצים של המצרים לתווך ולהשיג רגיעה, וגם הקטארים הוכנסו לתמונה, בעיקר בכל הקשור לכספי הסיוע שהם עתידים להעביר לרצועה. אבל למרות כל זאת, נדמה שבצד השני לא ממש ממהרים לקבל את המסר הישראלי. הלכה למעשה, השריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה נמשכו גם במהלך השבת.

תשלום המענק הקטארי בסניף דואר ברפיח (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
תשלום המענק הקטארי בסניף דואר ברפיח (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

גורם ביטחוני אמר ל"מעריב" כי אי אפשר להתעלם מכך שבשבועיים האחרונים חמאס החריף בהדרגה את קו התגובה שלו בפעולות טרור אל מול ישראל ואף מוכן להסתכן יותר בהידרדרות לעימות עם ישראל, בניסיון להשיג מטרות שאותן קבע לעצמו. לפיכך, הימים הקרובים חשובים ביותר כדי לבחון אם מגמת ההסלמה נמשכת. במערכת הביטחון מעריכים כי אם בימים הקרובים מגמת ההסלמה לא תיבלם, הסיכוי לעימות צבאי עם חמאס או סבב הסלמה משמעותי הולך וגובר.

בתוך כך, סוף שבוע מתוח עבר על תושבי הדרום, עם עשרות שריפות בכל רחבי הנגב, כתוצאה מבלוני תבערה ובלוני נפץ שנחתו באזורים שונים באזור. אחד מבלוני התבערה נחת ביום שישי בערב על גג מבנה בלב שכונת מגורים בבאר שבע. למרבה המזל, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זאת הפעם השלישית בתוך שבוע שבלון תבערה עושה דרך של כ־50 קילומטרים מרצועת עזה ונוחת בשכונת מגורים בבירת הנגב.

הצתה כתוצאה מבלוני תבערה סמוך לנחל עוז (צילום: אביב הרץ, TPS)
הצתה כתוצאה מבלוני תבערה סמוך לנחל עוז (צילום: אביב הרץ, TPS)

עידו סוויסה, תושב השכונה שבה נחת בלון התבערה, אמר ל"מעריב": "זה מצב בלתי־נסבל. במזל לא נגרם נזק, אבל כמה אפשר לסמוך על המזל. בסוף יהיו נפגעים. למה צריך לחכות עד שמישהו ייפצע או ימות חס וחלילה? כשבלון עם חומר נפץ נוחת על בית, צריך להתייחס לזה כמו שטיל נחת על בית. הממשלה שלנו מזלזלת בחיים של תושבי הנגב".

בערב שבת נורו כמה רקטות מרצועת עזה לעבר שדרות ולעבר יישובים במועצת שער הנגב, והן יורטו בידי מערכת כיפת ברזל. ענבל ביטון משדרות אמרה לאחר הירי אל עבר העיר: "זה קרה בדיוק כשסיימנו לאכול. הילדים רצו מיד לממ"ד וחיכינו לשמוע את רעש הנפילה. אחרי שהם יורים עלינו, ברור שתגיע תגובה של צה"ל ואחריה הם יכולים לירות שוב לכאן. אתה הולך לישון, אבל לא יכול להירדם בגלל הלחץ. אי אפשר להמשיך לחיות במצב הזה".