המתיחות בצפון: פרשננו הצבאי טל לב רם התייחס הבוקר (רביעי) לאירועי הלילה בגבול לבנון, ואמר בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב כי "נסראללה מנסה לקבוע תג מחיר של לוחם שלו אל מול לוחם צה"ל". הוא הוסיף ב-103FM: "אני נוטה גם לתת פה קרדיט לכוחות צה"ל על מוכנות והיערכות, לאו דווקא במקרה שאין נפגעים. כלומר עצם זה שהכוחות של צה"ל מוכנים, שמבינים ששום דבר לא נגמר, אפשר להניח שיש דברים שאנחנו לא יכולים לדבר עליהם באופן מלא שקשור להערכות מודיעין וכדומה".

תקיפה ישראלית בלבנון

לדבריו, איש לא הופתע מהאירוע שהתרחש אתמול בערב. "צה"ל שם עצמו וישראל בכלל תחת מגבלות מסוימות, זה נכון שתקפו מטרות של חיזבאללה, אבל הלכו בשלב הזה על הרף הכי נמוך שאפשר. כלומר מסר שאין לו הרבה אפקטיביות צבאית, אלא פעולה שנועדה לאותת לחיזבאללה – 'אנחנו נלך ונחריף את התגובה אם תמשיכו לפגוע לנו בריבונות'", הדגיש הפרשן.

הוא ציין כי "החלטה 1701 אוסרת לכאורה על חיזבאללה להתקרב לגבול, לכן הוא עושה שימוש בכל מיני עמדות של הטבע, ארגונים ירוקים שצה"ל מכיר אותם היטב ואליהם הוא כיוון אתמול". לב רם הוסיף כי "פעילי חיזבאללה, מחבלים של חיזבאללה בחסות ארגונים אזרחיים, נמצאים על הגבול ומתצפתים על הגבול של ישראל ואוספים מודיעין, אתמול תקפו כמה עמדות כאלה. כאמור סוג של מסר, אבל חוזרים לשקט בצפון, בשום שלב זה לא אמור לפגוע".

תגובה חריפה אבל בתחום המשחק הסביר כדי לא לשבור את הכללים?
"בדיוק, בסופו של דבר זו תקיפה של צה"ל לעבר אדמת לבנון. כבר אתמול נסראללה ואנשיו התחילו להגיד שהירי הארטילרי של התאורה זה הפרה, זאת למרות שהם עשו אירוע שהוא פי כמה יותר חמור. עצם התגובה של צה"ל לעבר אדמת לבנון היא דבר יחסית לא שגרתי בשנים האחרונות, ועדיין זה הרף הכי נמוך שאפשר לבחור כדי לא לשבור את הכללים".

אחרי הפיצוץ בלבנון דיברו על התרופפות או ירידת מתח באזור, אבל זה לא קרה. אתה אומר שצה"ל שומר על רף מאוד גבוה, וחיזבאללה ימשיך לנסות?
"יותר מזה, ככל שהזמן עובר, ראינו כל מיני גורמים מסתוריים מערביים, מודיעין מערביים, שמתפרסמים בכול מיני מקומות בעולם שמצביע על קשר הולך ומתהדק בין האמוניה לבין השימוש של נסראללה או שזה היה שייך לחיזבאללה, וזה דבר שכדאי לשים אליו לב".

הוא אמר מה פתאום זה לא קשור אליי או לחיזבאללה.
"בדיוק".

אחיו היה מנהל המחסן?
"אני לא יודע אם זה אחיו. יש כל מיני פרסומים, אבל כשרואים גורמי מודיעין במערב תדעו כנראה שמישהו מכוון את זה, אני משווה את זה לקולינריה - אנחנו הולכים למסעדה ותמיד נשאר לנו מקום לקינוח אחרי המנה העיקרית, לא משנה כמה אכלנו. תראו איך חיזבאללה ואיראן פועלים, איזה מצוקה יש כיום בלבנון, כמו מצוקה כלכלית. הוא לא מוותר, זו אידיאולוגיה שלנו כאנשים מערביים קצת קשה להבין והוא לא ייוותר. הוא שם משוואה והוא ינסה להגיע אליה".

פיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

לתקיפת צה"ל בלבנון עם משבר פוליטי וכלכלי שם, יש משמעויות מדיניות? צה"ל פועל יותר בקלות בלבנון?
"אנשי מקצוע ביטחוניים עסקו בשאלות הללו ממש בחודשים האחרונים, יש עמדה שאומרת אולי דווקא עכשיו זו התקופה הנוחה ביותר לעשות מה שצריך לעשות, כי אולי נסראללה בתקופת השפל גם הצבאית שלו הנמוכה שלו. בחודשים האחרונים נערך דיון כזה במערכת הביטחון, ובשורה התחתונה - גם כשרואים את המדיניות הישראלית בלבנון וגם בעזה מול חמאס, הבחירה הישראלית כרגע היא לא לקחת עוד צעד לכיוון הסלמה, אלא רק אם יקרה משהו אליו יצטרכו להגיב בפעולה ישראלית  אגרסיבית. כרגע הנושא לא נמצא על הפרק, ואם תמשיך ההתחממות יכול להיות שהדברים האלה יעלו, אבל לא כפעולה יזומה כנראה".

זו התקרית השלישית בתקופה האחרונה, בסבב של השבועות האחרונים.
"אני מפריד, כי שתי פעולות מול חיזבאללה, רמת הגולן, למרות שזה נראה לנו ברצף אחד ואותו כוח אז הסיפור קצת יותר מורכב. שם זו פעולה של כוחות המזוהים עם משמרות המהפכה האיראניים והם עבוד בערוץ נפרד לגמרי. להבנתי גם יכול להיות לפני מה שהיה בלבנון, לכן לא הייתי מחבר. אבל שני אירועים משמעותיים מול חיזבאללה, בהם בסופו של דבר, נסראללה לא מצליח להביא תוצאות. זו כנראה לא השורה האחרונה בעניין הזה".

כל זה קורה במהלך שרה"מ ומשפחתו נמצאים בחופשת הקיץ השנתית בצפת.
"כאחד האדם בעניין הזה, אני מבין שהם ממשיכים בצדק את החופשה. בסוף זה הכול קורה לאורך הגבול אז אתמול היו רגעים מתוחים וכדומה. אם לאנשים יש תוכניות לצפון, רוצים לטייל בצפון, אם יש להם בתי מלון בצפון - אני אישית לא רואה סיבה לבטל בשלב זה, אלא אם כן יקרו דברים יוצאי דופן".