אלוף במיל' עמירם לוין חושב שתגובות צה"ל לפעולות חיזבאללה, כולל זו הלילה, הן טובות ומדודות. לדבריו, חיזבאללה לא מעוניין להסתבך במלחמה עם ישראל, אבל מצד שני אסור לשכוח שהוא עושה דברם של האיראנים. על התנהלותו של נתניהו בנושאי ביטחון אמר "הוא מנצל את זה לצרכיו הפוליטיים". בראיון לבן כספית וינון מגל ב-103FM הוא היום (רביעי) מצדיק את המפגינים ומותח ביקורת על קבלת ההחלטות של רה"מ. על הסכם השלום עם איחוד האמירויות הוא אומר: "טוב שהפכו את היחסים לגלויים, אבל בעיקר טוב שוויתרו על הסיפוח".

ינון: שלום עמירם לוין, היית מפקד פיקוד צפון; בן: אלוף במיל'; ינון: מה אתה אומר על אירועי הלילה?; בן: נפתחה אש מנשק קל לכוח צה"ל שהיה בפעילות צבאית. מסוקים של חיל האויר תקפו עמדות תצפית של חיזבאללה. תגובת צה"ל הייתה מדודה?
"קודם כל נראה שצה"ל מתפקד היטב נתחיל מזה, זה כבר חשוב. גם בהיערכות וכנראה גם בשימוש מושכל במודיעין, זה מאוד חשוב. אין לי את כל פרטי המודיעין לכן קשה להעריך לגבי התגובה, זה שהיא הייתה מדודה וזה שלצה"ל אין סיבה ורצון להסלים את המצב בגבול הצפון, אני חושב שזה קודם כל ברור וגם נכון. נסראללה והחיזבאללה במצוקה נוראית, גם פנימית שלטונית, בגלל הכאוס והמשבר הכלכלי שפוקד את לבנון וכמובן גם בהמשך לאסון של ההתפוצצות, שגם בזה הוא מואשם. לכן הוא מחפש כל מיני דרכים להראות שהוא חי ובועט ונושם, וממשיך במדיניות של עין תחת עין. לכן אני חושב שלא צריך להיגרר אחריו, הייתי אומר יותר מזה, לפעמים יכולים לשקול לא להגיב בכלל. ההצהרות היום-יומיות של 'כל פגיעה בריבונות אנחנו נגיב בנחישות ובעוצמה', כל המלל הזה מיותר.  פעולות נכונות בשקט בלי דיבורים – האפקטיביות שלהם יותר טובה".

ינון: צה"ל אומר שאם עוד פעם יהיה אירוע דומה, נגיב בחומרה.                           
"נכון אני חושב שהביטויים האלה מיותרים, פעולות נכונות בשטח בלי אף מילה יוצרות עמימות, חוסר ידיעה בצד השני ובמיוחד משדרים ביטחון עצמי הרבה יותר גדול מאשר הצהרות בומבסטיות שבמקרה הטוב נתפסות כפוליטיות, ובמקרה הרע נתפסות כחוסר ביטחון וצורך להתלהם. אני חושב שאפילו במצב הפוליטי הרגיש עכשיו במדינת ישראל, ואפילו במצב העוד יותר רגיש פוליטית בין שר הביטחון בני גנץ לנתניהו, ולליכוד, טוב יעשה גנץ שישמור בשקט. הוא יודע לתפקד, הוא יודע את המלאכה, הוא מכיר את צה"ל, ואין לחשוש שהוא עושה שום פעולה משיקול פוליטי. לכן אני מציע גם בעניין הדיבורים וההצהרות להמשיך את הקו הזה שלו, וזה נכון עניינית".

ינון: מה לגבי נתניהו מבחינת ההתנהלות הביטחונית, לא מגיע לו מחמאות?
"אצל נתניהו צריך לחלק את זה לשניים. לגבי ההתנהגות הביטחונית - מה מבצעים ומה לא, מה מאשרים ואיך שומרים על איפוק ולא נגררים למבצעים מיותרים, אני חושב שזה נכון גם לו ומגיע לו כל הקרדיט על זה. לגבי השימוש הפוליטי ולפעמים פוליטי ציני באירועים לקידום דברים אישיים, אני חושב שפה הוא שוגה, זה גם לא מסייע לו ובעניין הזה אני חושב שגנץ פועל הרבה יותר נכון".

ינון: איזה אירועים?
"ראינו אירועים קודמים ראינו אירועים של מודיעין, ראינו".

ינון: אתה מתכוון לארכיון האיראני?
"מסיבת עיתונאים מיותרת, כל פעם מחברים אירוע הכי קטן לאיראן ו'נגרש אותה מסוריה'. ניצול ציני פוליטי של תקריות מעבר לפרופורציה. אני חושב שפה ביבי כהרגלו כן מנצל את מה שקורה לצרכים פוליטיים, וגנץ לזכותו שומר על איפוק כפי ששר ביטחון צריך להתנהג".

ינון: אתה כועס על ביבי, ככה אני מתרשם.
"אני במיוחד עצוב בשביל ביבי וכאמור יש לי היכרות אישית איתו, איך אומרים? הכול בצה"ל מתחיל בבקו"ם".

ינון: אם היית זורק אותו מהצוות זה לא היה קורה כל זה.
"לא, לא. אל תערב שום דבר. לא היה צריך לזרוק אותו מהצוות, הוא היה חייל טוב, אין שום קשר".

בן: המסע בלילה, מסע הפתיחה של סיירת מטכ"ל, עשית איתו ביחד?
"וודאי".

בן: איפה זה היה?
"מתחנת הדלק בחיפה באזור בת גלים עד ליחידה".

בן: בגשם שוטף; ינון: 120? היום כבר לא עושים.
"נכון, בגשם שוטף וסערה וכמובן שהיה עוד צוות מקביל, אז כמפקד צוות יש רק מטרה אחת - להגיע עם כולם לפני הצוות השני וכהרגלנו עמדנו בזה".

בן: היו ימים, איך אתה רואה את נסראללה אחרי מה שקרה שם עם הפיצוץ המטורף והמצב בלבנון והמדינה והכלכלה?
"עדיף תמיד איך אומרים? תקווה לטוב תתכונן לגרוע. קשה לנבא איך יהיו התגובות שלו במצוקה, אבל דבר אחד אפשר להגיד שהוא שקול, הוא לא ישלוף ולא באיזה פרץ של עצבים ייגרר לפעולה בלתי שקולה. אני חושב שהנושא המרכזי בהקשר של נסראללה הוא דווקא איראן. איראן מחפשת תגובה כלפי ישראל, הוא הפרוקסי שלה והוא יעשה הכול כדי שהיא לא תסבך אותו. אבל בסופו של דבר הוא סמוך לשולחנה ובשביל כסף ותקציבים הוא יכול גם להיגרר ולפעול בשמה כפרוקסי. אני דווקא לכיוון הזה שם לב, לא לגרור את איראן למצב שהיא תכריח את נסראללה להגיב בשמה".

בן: איך אתה רואה את ההפגנות בבלפור? 
"אני עליתי פעמיים ואני מפגין בקיסריה. אני חושב שההפגנות וזה לא חשוב אם צועקים שמאל או ימין, זה לא משנה - הן משדרות מצוקה אמיתית בהיבטים שונים. בעצם הקורונה חשפה את הכישלון הנוראי אגב לא רק של נתניהו אלא של כול הממשלות האחרונות בראשותו, בטיפול כמעט בכל נושא. בעצם כשהגיעו למשבר בכול נושא אנשים נחשפו וגילו שהם בעצם חשופים לנפשם, עובדים סוציאליים, עצמאים משלמי המיסים, בכול דבר, הבריאות שיש לנו רופאים ומנהלי בתי חולים הכי טובים בעולם".

ינון: הרגע אמרת שהוא מנהל טוב מבחינה ביטחונית.
"לא הייתי אומר טוב – הוא זהיר. על גב החיילים שלנו הוא לא עושה טריקים ושטיקים".

ינון: השנה היו לנו הכי מעט נפגעים מאז קום המדינה.
"בששת הימים היו לחיל האוויר הכי הרבה נפגעים באופן יחסי למספר הטייסים האם זה אומר שלא ביצעו את פעולתם בסדר? לא".

ינון :אנחנו מגיעים לשיאים של שקט ביטחוני מטורפים ובמקום להגיד שאפו.
"אמרתי, לא אמרתי שהוא זהיר?"

ינון: אנשים באים ומפגינים לו מחוץ לבית.
"ישראל היא עובדה קיימת בניגוד להפחדות והניסיון כל הזמן של ביבי להגיד 'תעזבו את רמת החיים, אני דואג שבכלל תחיו', זה לא נכון. אנחנו המדינה הכי חזקה פה ואנשים באים ואומרים כל מה שאנחנו רוצים זה אם אנחנו עובדים ומשלמים לביטוח לאומי ומשלמים מיסים, אנחנו רוצים לקבל את השירותים המגיעים לנו. משבר הקורונה חשף שזה לא קורה וזה כישלון מהדהד של ממשלות ישראל האחרונות. לכן, אתה רואה שההפגנה מתפשטת וצעירים וימניים, שמאליים ודתיים, ערבים".

תקיפה ישראלית בלבנון

בן: תקפוץ ותראה בעיניים; ינון: ימניים? נו באמת, זה הפגנות שמאל; בן: זה לא הפגנות שמאל; ינון: עמירם?
"קודם כל יש שם הרבה שמאל ושמאל זה לא מחלה, להיות שמאלן זה לא פחות טוב מלהיות ימינן, זה אותו דבר. זה בכלל לא משנה, הנקודה היא שזה התפשט לכל השכבות, לכל הדעות ולכל הסיבות. זה עובדות סוציאליות שלא מקבלות מה שמגיע להן, עצמאים שפתאום הבינו שהם לבד במערכה".

ינון: יש להם זכות בחירה?
"כל המיסים שהם שילמו הלכו לחרדים והתנחלויות ואין רזרבה לסדר להם כמו שצריך. ביבי היום משוויץ לכולם שהוא מחלק כסף, רגע ,סליחה - הוא לקח את הכסף של הילדים שלנו".

בן: יש להם זכות להצביע ויש זכות להפגין. עמירם, נתניהו ושליחיו כינו אותך אנרכיסט.
"אנרכיסט, מפיץ מחלות, אני לא נכנס לדברים האלה. ביבי, זה החלק העצוב, לכן זה מתגבר. בתקופה האחרונה, איך אומרים בכחול לבן? אומרים 'אנחנו עם רגל אחת על הברקס ויד על ההגה'. הם רק שכחו שבמכונית לא נוהג נתניהו, את ההגה הוא העביר, הוא נשלט וזה הכאוס".

ינון: למי?
"למשפחתו בבלפור".

ינון: מי שמוביל את המדינה זה שרה ויאיר?; בן: עכשיו אתה מגלה את זה?
"זה הגיע לממדים, אני עיני לא צרה שרה"מ, כל רה"מ, מתייעץ עם מקורביו אנשים שהוא מאמין בהם ואשתו כמובן. זה לגיטימי וזה בסדר וכו', אבל כשהם עוברים לקדמת הבמה, או למושב הקדמי של האוטו, ואתה עובר למושב האחורי זה לא תקין ואנחנו לפי דעתי במצב הזה".

ינון: דוגמה?
"אני רואה כל הזמן, אתה רואה הבל הבלים של איזו שהיא האשמה או גידוף או נאצה יוצא בהתחלה מהבן, מקבל הדהוד בתקשורת על ידי נתניהו שקצת מעדן את זה בגלל תפקידו ומעמדו כרה"מ, והרוטווילרים שלו השר אוחנה ומיקי זוהר ומירי רגב וכולם, חוזרים ומהדהדים את זה הלאה. זה קורה פעם אחר פעם".

ינון: השר לבט"פ רוטווילר?
"כן".

בן: עזוב רגע עמירם.
"לכולם היה ברור שלא הולכים לבחירות אבל ביבי היה צריך 'וויקנד' כדי לשבת בבית עם אשתו והבן שלו כדי לקבל את האישור לזה".

ינון: איך אתה יודע?
"זו דעתי, אני לא קובע. אני אומר את דעתי".

בן: מתי ישבת ודיברת איתו בפעם האחרונה? היית מפקד שלו ביחידה היית המשנה לראש המוסד, מתי בפעם האחרונה?
"זה לא חשוב".

בן: מעניין.
"לא, זה לא מעניין".

ינון: לא בתקופה האחרונה אני משער, תראה כמה הוא עצבני עליו.
"אני לא עצבני עליו, אני עצוב על המדינה ועליו. אני האחרון שרוצה לראות את ביבי בכלא. אני אמרתי כמה פעמים שהוא צריך לנהל את המשפט שלו, לקחת את מיטב עו"ד, ואני חושב שזה לא בסדר שלא אישרו לו לקבל תרומות. היה צריך לתת לו לנהל את זה בצורה הכי טובה שיש, ואני אומר - יש לו סיכוי לנצח את זה אם הוא ינהל את זה".

ינון: להגיד ששרה קובעת?
"בשיטה שהוא איבד את ההגה הוא מסכן את הציבור".

ינון: זה לא רציני, זה רכילות.
"לא אמרתי רציני או לא, אמרתי שהוא לוקח סיכון על עצמו וחבל לי".

ינון: שרה קובעת את היחסים עם איראן ואבו דאבי, ואם זאת היא צריך להגיד לה שאפו; בן: לא הכול זה איראן ואבו דאבי.
"עם אבו דאבי היחסים היו בתקופה של רבין וזה טוב מאוד שהפכו את זה לגלוי, טוב מאוד שחזרו בעניין הסיפוח. תפסו את ביבי טראמפ בנקודת חולשה ואמרו 'זה ההזדמנות לקבל עסקת נשק הרבה יותר טובה כי טראמפ צריך עסקה כלכלית כדי לשפר את מעמדו בבחירות וביבי מוכן למכור את הימין כי לקבל עוד כמה תוצאות".

ינון: איך הימין תומך בו?
"בוא נחכה".

ינון: טוב.
"אמרתי לך חלק מהימין אתה רואה כבר בהפגנות, חלק עבר לבנט, תראה בעצמך - זה ימין בתוך ימין".

ינון: עדיין המפלגה הכי גדולה.
"זה לזכותו".