ארגון המעקב הסורי אחר זכויות אדם פרסם הלילה (שני) כי לפחות חמישה פעילים במיליציות הפרו-איראניות, מתוכם שלושה תושבים זרים, נהרגו בתקיפה המיוחסת לישראל בדרום דמשק. טל לב רם, הכתב הצבאי של "מעריב" ושדרן 103FM, התייחס לאירוע בשיחה עם ענת דוידוב וגיא פלג ב-103FM ואמר כי "אם תוקפים מוצבים מהסוג הזה כנראה שבמערכת הביטחון אצלנו יודעים עוד משהו".

תיעוד מזירת סיכול הפיגוע ברמת הגולן

פלג: על פי הדיווחים בסוריה חמישה פעילי מליציה פרו איראנית נהרגו בתקיפה ישראלית בדרום דמשק, ולפחות עשרה נפצעו. עוד תקיפה, ועוד תקיפה ועוד תקיפה.
"כן, אבל זו תקיפה, נדמה לי, ראשונה מאז אותו אירוע בו יוחסה לישראל תקיפה שבה נהרג פעיל חיזבאללה לבנוני לפני יותר מחודש, ואז זה מה שהתחיל את המתיחויות בצפון. הפעם על פי הדיווחים, לפחות ממה שאנחנו שומעים מסוריה, יש בין שניים לשלושה הרוגים, תלוי למי אתה באמת מקשיב שם בערוצים הסורים. אם היה נדמה שזו יותר תקיפה המכוונת לאזור הקרוב של דמשק אז התמונה הלכה והתבהרה לאחר התקיפה. התקיפה יוחסה לישראל בשעה 22:40".

פלג: מה תקפנו?
"לפי מקורות זרים תקפנו מוצבים סורים שנמצאים בדרום סוריה, יותר לכיוון רמת הגולן. אסביר את ההקשר כי זה קשור לאותה החוליה שלפני חודש בדיוק נהרגה ברמת הגולן לאחר שנשלחה לאזור הגבול להניח מטען. הרי גם חיזבאללה וגם האיראנים מפעילים סוג של שכירי חרב שמתארחים במוצבים הסורים בחזית, ומהם אוספים מודיעין ויוצאים לפעולות כנגד כוחות צה"ל על הגבול. בדיוק כמו שפגשנו בחודש שעבר, באה חוליה שלא הייתה קשורה לחיזבאללה, וחוסלה כשבאה והניחה את מטען החבלה. נדמה לי שאם תוקפים מוצבים מהסוג הזה כנראה שבמערכת הביטחון אצלנו יודעים על עוד משהו, אבל לפחות כרגע אין הודעה על איזשהו אמצעי לחימה יוצא דופן שקשור לתקיפות הללו".

דוידוב: בוא נעבור לאזור הדרום. עוד הסכם עם חמאס, ועוד כסף. הפעם מדובר ב־27 מיליון דולר. הנציג הקטארי הצליח להרגיע את הרוחות, השאלה היא כמה זמן זה יחזיק.
"אולי חמישה ימים. אגב, תסתכלו על יום אחד במזרח התיכון - יש שלום במפרץ, הפרחת בלונים בעזה, ותקיפה בסוריה. יום קצר כזה. שגרתי אצלנו בשכונה כאן. אם אני חוזר לקאטרים, אני חושב שמה שעשה את ההבדל הוא התפרצות הקורונה. אנחנו רואים את ההכפלות כל יום, ובתוך חמישה ימים המספר עלה פי שלושה. זה לא מה שקרה בגל הראשון, ונדמה לי שזה מה שנתן את הדחיפה. כרגע, לפחות משני הצדדים, זו המלחמה על הנרטיב. הצד הישראלי אומר תראו, הסנקציות, הסגירה של המעברים, והעובדה שלא היה חשמל, דייג והתקיפות הישראליות יחד עם הקורונה - יצרו לחץ על חמאס. מצד שני, החמאס אומר שהוא קיבל את מה שרצה. אז האמת היא איפשהו בפערים ובין הגרסאות של שני הצדדים". 

פלג: אבל השאלה היא האם ישראל לא נכנעת לסחיטה של חמאס באמצעות בלוני התבערה, ואז מאפשרת לכסף הקטארי לזרום? 
"אגיד לך בדיוק איפה הבעיה. תראה, ישראל החליטה כבר לפני שנים שהיא מנסה לשפר את המצב בעזה בעזרת פתרון מדיני, ולא פתרון צבאי שמייצר עוד פעם איזושהי משוואה חדשה. למעשה, הם אומרים בוא נמנע את העימות הצבאי בעזרת איזשהו מהלך מדיני. הבעיה היא שככל שהדברים נמשכים ישראל מגיעה אל השולחן, גם אם זה בעזרת מתווכים, רק אחרי שמתחיל הלחץ. זו הבעיה המרכזית. במקרה הזה, חמאס לא קיבל את כל מה שהוא ביקש. הוא גם מפרסם לא מעט שקרים לגבי עניין החשמל וכדומה. בשורה התחתונה, שמים לב אליו רק אחרי שהוא מפעיל טרור. אם ישראל רוצה להיות בצד היוזם כדאי שהיא תניע את המהלכים לפני שמתחיל טרור הבלונים".