הניסיון סוכל: השב"כ ומשטרת ישראל סיכלו בשבועות האחרונים פיגוע הנחת מטען חבלה בצומת ביל"ו, בו היה מעורב ישראלי שהופעל על ידי חמאס, כך הותר היום (שני) לפרסום.  לפני זמן קצר, הגישה פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד שלושה אחים, אזרחי ישראל משגב שלום, מחמוד, אחמד ואוסאמה מקדאד, בנוגע לעבירות נגד ביטחון המדינה. 

מחקירת הפרשה עולה כי אזרח ישראלי תושב שגב שלום, גויס על ידי אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לטובת איסוף מודיעיני ביטחוני בשטחי הנגב ובשלב שני, בחודשים האחרונים הוא הונחה והוכשר לבצע פיגוע הנחת מטען חבלה בשטחי ישראל.

תפיסת המחבל שתכנן פיגוע בצומת ביל"ו (צילום: דוברות המשטרה)

העצור, מחמוד מקדאד, בן 30, בן לאם בדואית-ישראלית ואב רצועתי (דור ב׳ לאיחוד משפחות), נשוי לאישה תושבת רצועת עזה אשר מחלק את חייו בין שגב שלום בנגב לרפיח אשר ברצועה תוך מעבר תדיר במעבר ארז, נעצר ב-15 באוגוסט. יחד עמו נעצרו תשעה בני משפחה ומכרים נוספים, מרביתם תושבי שגב שלום, בחשד למודעות ומעורבות בתכנון הפיגוע. בין העצורים אחיו של מחמוד, אחמד מקדאד, כבן 32, תושב שגב שלום.

מחמוד מקדאד (צילום: תקשורת שב''כ)
מחמוד מקדאד (צילום: תקשורת שב''כ)

התשתית פעלה לגיוסו של מחמוד כסוכן מטעם חמאס, תוך ניצול יכולתו לנוע בין ישראל לרצועה על רקע משפחתי ("משפחה חצויה"). הדבר הקל על הזרוע הצבאית של חמאס לגייס את מחמוד ולקיים עמו מפגשים פרונטליים בעזה, ובמקביל העניק להם נגישות ייחודית ואיכותית לשטחי ישראל.

מחקירת השב"כ עלה כי מחמוד הסכים לפעול בעבור חמאס כבר בסוף שנת 2019, ובמסגרת זו אסף מודיעין וביצע תצפיות על אתרים שונים במדינת ישראל, לרבות מסירת מידע בדבר מיקומים שונים של מערכת כיפת ברזל בישראל. בחודשים האחרונים, עת שהה מחמוד ברצועת עזה וטרם כניסתו האחרונה לישראל, עבר הכשרות מטעם חמאס להרכבת מטען והונחה להוציא לפועל פיגוע הנחת מטען.

מאז נכנס לישראל ביוני 2020, רכש מחמוד תחמושת והחל בהרכבת המטען כפי שתודרך ברצועה. במקביל, חיפש אחר מיקום לביצוע הפיגוע תוך שעומד בקשר חשאי-מבצעי מול מפעילו בעזה. היעד שנבחר הוא תחנת אוטובוס בצומת ביל"ו.

אחיו של מחמוד, אחמד, היה שותף סוד לקשר מול חמאס ולכוונותיו של אחיו להוציא לפועל פיגוע, ולא נקט באמצעים למנוע את מימוש הפיגוע. בנוסף עלה כי הוא היה שותף עם מחמוד במשימת איסוף מידע על כיפות ברזל שקיבל מחמאס, וכי בני משפחה נוספים סייעו בהשגת רכיבים שנועדו להרכבת המטען ואמצעי לחימה נוספים.

מדובר בסיכול פיגוע ובחקירה משמעותית השופכת אור נוסף על פעילותה של תשתית טרור מטעם חמאס ברצועה, אשר נחשפה כבר בתחילת 2020 במסגרת מעצריהם של סוכנים נוספים, בעלי אזרחות ישראלית (רג'ב דכה, ראמי עמודי ואיה חטיב) וממשיכה לפעול לגיוס אזרחים ישראלים לטובת משימות ריגול ומימוש פיגועים בשטחי ישראל.

אחמד מקדאד (צילום: תקשורת שב''כ)
אחמד מקדאד (צילום: תקשורת שב''כ)

גורם בכיר בשב"כ אמר כי "מדובר בעדות נוספת למאמצים שמשקיעה הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה בהקמת תשתיות טרור בישראל, זאת כחלק מפעילות שיטתית ורחבה הפועלת מול איו"ש וישראל ומעידה על האסטרטגיה אותה ממשיכה הנהגת חמאס להוביל כדי לערער את היציבות באזור, זאת על אף ובמקביל למאמצי הסדרה שמתקיימים כל העת".