חשבתי שניפגש בים, והמחשבה הקשה שזה לא יקרה ליוותה אותי כל הקורס", מספר סגן עמר שפירא (22) מקיבוץ צרעה, שהיה אמש בין מסיימי קורס חובלים של חיל הים, על הקשר המיוחד שנרקם בינו לבין חניך שליווה לפני גיוסו לצה"ל, בעת שהיה בשנת שירות במוסד שיקומי לנוער עבריין. 

החניך, שחלם להתגייס לחיל הים וללכת בעקבות המדריך, נהרג בקטטה ונותרו רק הזיכרונות. "יצאתי לפני הגיוס לשנת שירות ב'כנף של אהבה', מוסד טיפולי ושיקומי לנוער עבריין. היינו שם שישה חבר'ה בשנת שירות ונרתמנו לסייע לעבריינים להשתקם ולחזור לחברה", מספר שפירא. 

ספינות חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
ספינות חיל הים (צילום: דובר צה''ל)

במהרה נרקם קשר מיוחד בין שפירא, שכבר החליט להתגייס לאחר שנת השירות לקורס חובלים בחיל הים, לאחד מהנערים שהחליט ללכת בעקבותיו. "היו לנו הרבה שיחות על החיים והים, ומאוד התחברנו", משחזר סגן שפירא בעצב.

כארבעה חודשים לאחר תחילת קורס חובלים, קיבל סגן שפירא את הבשורה הקשה. "אחרי שלושה חודשים של אימונים קשים באילת, שבהם ניתן דגש על הצד הפיזי והמנטלי, הגעתי לבסיס ההדרכה של חיל הים בחיפה. לאחר כחודש המפקד בקורס קרא לי וסיפר לי מה קרה. ההודעה הגיעה לכל החברים שלי, אבל בגלל שאסור היה לנו להיות עם טלפון סלולרי במהלך הקורס, שמעתי עליה אחרון".

"לא הספקתי להגיע להלוויה, אבל השתתפתי בערב מיוחד לזכרו שארגן הצוות שליווה את הנערים. הייתה טלטלה גדולה שליוותה אותי לאורך זמן", סיפר. להנצחת הנער, הוביל סגן שפירא פרויקט ערכי לחניכים בקורס - "ערך לדרך", שהתמקד במפגשים וביוזמות לנתינה בחברה הישראלית. 

קורס חובלים (צילום: דובר צה''ל)
קורס חובלים (צילום: דובר צה''ל)

סגן שפירא, שבמהלך הקורס, שנמשך שנתיים וארבעה חודשים, סיים תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, ישרת כמפקד מוצב גשר בספינת טילים. "יש לי לשרת 61 חודשים בקבע. התפקיד מאוד מרתק. ברור לי שארצה לאחר מכן לעסוק בחינוך", מסכם שפירא.