הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM על טקס החתימה על הסכם השלום עם איחוד האמירויות, שצפוי להיערך בשבוע הבא בבית הלבן. 

ביום שלישי אמור להיות טקס חתימה גדול באמירויות וברקע איראן בתרגיל צבאי גדול במפרץ. האם מדובר ברמז למתיחות צפויה?
"כן. זה רמז למתיחות שתהיה תמיד. ישראל בעצם התקרבה לאיראן ועכשיו היא שכנה שלה מעבר למפרץ. את התרגיל הם עושים כהפגנת כוח, כאיום על האמירויות. יש דיווחים שהאיראנים ינסו אפילו ביום ההסכם לבצע איזושהי פרובוקציה, ואילו אפילו פיגוע. יכול להיות שהם אפילו ישתמשו בקבלן משנה כמו החות'ים בתימן. תראה, העולם הערבי כרגע מפוצל. איראן וטורקיה רואות בסעודיה האשמה בסיפור הזה. הן לא רוצות מהאמירויות כלום".

הפגנות הפלסטינים נגד ההסכם הישראלי עם איחוד האמירויות. צילום: רויטרס

מה הן ירוויחו מזה? הן יביעו ככה את מחאתן?
"לא. הן יביעו את קווי התחלת המציאות יום אחרי ההסכם. יום אחרי ההסכם המזרח התיכון ייכנס למציאות חדשה. מציאות בה בת ברית אסטרטגית של ישראל נמצאת מאה קילומטר מאיראן. זה שונה לחלוטין מבחינת האיראנים. מבחינתם, זו סוג של הכרזת מלחמה, זו התגרות. הם יראו בכל צעד שישראל עושה באמירויות כמקום שאפשר להגיב בו".

אז אנחנו ממש מגיעים אליהם מהגב.
"בדיוק. הם לחוצים מזה מאוד מאוד ניסים. הם רואים שהזירה נפתחה. אם ישראל תתקוף אותם בסוריה הם יכולים לתקוף גם באמירויות. הרי בעוד כמה חודשים מטוסי אל על וישראייר ינחתו בשדות התעופה באמירויות, והאיראנים יוכלו לצפות בהם, וזה לא דבר פשוט. לכן, יש כבר את המתיחות הזו, ואיראן לא תשתוק. זה ברור. היא תתקרב. יש לאיראנים שיקולים וזה השיקול של נובמבר, יש להם בחירות. בהחלט על פי דיווחים ערבים המתיחות עולה בעקבות ההסכם הזה. תראה ניסים, זה הסכם שמפצל ממש את המזרח התיכון. רואים מצד אחד את טורקיה ואיראן כמתנגדות נמרצות להסכם. מה יש לטורקיה להתנגד? טורקיה זה האחים המוסלמים. טורקיה לא סובלת את סעודיה וקטאר. טורקיה זה חמאס, ולכן הם מגנים בכל פה את ההסכם הזה". 

אני נזכר בהסכם אוסלו שנחתם על מדשאות הבית הלבן. הפעם מדובר בשלום אחר? 
"זה שלום אחר לגמרי. נכון, גם אני רואה את הדימוי אליו אתה מכוון, וזה אפילו קצת מוזר למה בחרו את אותו המקום. הרי לא משנה איך תראה את זה, אבל את הסכם אוסלו, ואמר לי את זה עראפת הם עשו בכדי שאנחנו נצא מעזה כמו עכברים".

אבל הפעם זה אחרת.
"הפעם זה אחרת כי זה מזרח תיכון אחר, אחרי האביב הערבי, אחרי התמוטטות משטרים, ואחרי דאעש, ובעיקר, בעיקר ניסים, אחרי איראן, וזו הסיבה שאנחנו עושים את ההסכם הזה בבית הלבן. זה לא שלום בו נתת משהו ואתה מקבל פנים חמוצות, ההפך, כמעט לא נתת כלום ואתה מקבל פנים שמחות. אתה תראה גם נורמליזציה אחרת, מה שישראליים תמיד רצו ממצרים וירדן הם כנראה יקבלו כאן. זה שלום אחר, אבל עם הרבה משמעות לאזור שלנו".