טייסים בסדיר ובמילואים מטייסת מסוקי אפאצ'י של חיל האוויר הקימו מכינה קדם־צבאית ייחודית בעיר חריש. הביקוש להתקבל למכינת "רקיע" היה גבוה, ורק קרוב ל־10% ממגישי המועמדות התקבלו. "27 החניכים - בנים ובנות, חילונים ודתיים וגם חניך דרוזי - נבחרו מתוך יותר מ־200 מועמדים, לאחר מיון קפדני ודחו לצורך כך את גיוסם לצה"ל בשנה", אומר ל"מעריב" מנכ"ל עיריית חריש יעקב נתניהו.

"במכינה שהקימו הטייסים, בהובלת ראש עיריית חריש יצחק קשת, האג'נדה היא למעורבות חברתית־קהילתית של החניכים, ובתום שנת השירות הם אמורים להתגייס ליחידות עילית בצה"ל", מציין נתניהו ומעריך שחלק מהחניכים גם ירצו בהשראת הטייסים להגיע לקורס טיס של חיל האוויר.

לדבריו, במשך חודשים ארוכים ניסו רשויות נוספות להביא להקמת המכינה הייחודית בתחומן, ובסופו של דבר הוסכם בשיתוף עם הטייסים וחיל האוויר על הקמתה בחריש. "עשינו פעולות רבות כדי להביא את המכינה לעיר. המכינה תהיה עוגן חינוכי לחריש, שיתבטא בין היתר בשיתוף פעולה עם אגף החינוך והפעילות הקהילתית".

נתניהו מציין כי העירייה מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם מקימי המכינה, והצדדים גיבשו תוכניות למעורבות חברתית של החניכים במערכת החינוך ובחיים ביישוב. "החניכים יתמקדו בפעילויות העשרה, באתגרים של תוכניות מצוינות במערכת החינוך ובסיוע לבני נוער", הוא מספר.
נתניהו אף הודיע שהעירייה מסייעת לעמותה בגיוס תורמים להפעלת המכינה ובצליחת כל ההליכים הבירוקרטיים, כחלק מהפיכתה לספינת הדגל של העיר.

"בנינו יחד עם העמותה תוכנית לתרומה התנדבותית לקהילה בחריש ושיתוף חניכי המכינה במרחב הקהילתי. כל אחד מהחניכים יתנדב יום וחצי בשבוע. מדובר במאות שעות התנדבות לכל חניך, אשר יוקדשו לפרויקטים חינוכיים בעלי משמעות", הוא מסביר. נתניהו מעריך שבחריש, הקולטת מדי שנה אלפי משפחות המגיעות מכל הארץ וששיעור הילדים בה הוא מהגבוהים מבין הערים בארץ, קיימת חשיבות דרמטית לפעילותה של המכינה. "חריש היא למעשה עיר של מהגרים. גם במהלך השנה מתווספים למערכת החינוך תלמידים רבים מכל הארץ ויש צורך בפעילות ייחודית לסייע בקליטתם", הוא מסביר.

מנתוני עיריית חריש עולה כי כמחצית מתושבי היישוב הם חילונים, כ־40% נוספים דתיים שומרי מסורת וכ־10% חרדים. "נוצר תמהיל של שיתוף פעולה בין כל האוכלוסיות, והרצון של כולם הוא לקדם את היישוב ולמתג אותו", הוא מסביר ומסכם: "אנו מאמינים מניסיון רב־שנים שיכולת השפעה בצבא ובחברה הישראלית טמונה במנהיגות חדשה, מנהיגות הדוגלת בחדשנות, ביזמות ובהתמודדות עם סביבה דינמית".