21 חיילים נפצעו ביום ראשון במהלך קטטה שפרצה בבסיס האימונים של גבעתי, בין טירונים מפלוגת ההכשרה של גדוד שקד לטירונים ביחידת הסיור הבדואית. שבעה מבין הפצועים פונו לבית חולים "סורוקה" בבאר שבע, וחקירת מצ"ח נפתחה לבירור האירוע. מורן, אמו של חייל בגבעתי שנפצע בקטטה, סיפרה היום (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM מה אירע בבסיס האימונים.

יוכפז: אירוע חריג התרחש בבסיס גבעתי, קטטה המונית פרצה בגלל ויכוח בתור בחדר האוכל, 21 פצועים; ענת: איך הבן שלך?
"הבן שלי ילד חזק מאוד, זה המזל שלנו, גם פיזית וגם נפשית. מתאוששים מהאירוע".

יוכפז: הוא נפצע?
"הוא נפגע קשה, חטף מכות מאוד קשות בכל חלקי הגוף, עבר בבית החולים בלילה CT ראש לפני שהשתחרר. יש המון מכות קשות בגב וברגל, בפנים, אבל זה משהו שיעבור".

דוידוב: הוא בבית?
"הוא כרגע בגימלים בבית בטיפול תרופתי ואנחנו איתו פה".

דוידוב: מה הוא סיפר?
"סיפור הזוי. זה לא משהו ששומעים ביום יום, זה כמו לקוח מתוך סרט. הסיפור הוא כמו שאתם אומרים זה הסיפור של חדר האוכל, למרות שאני לא חושבת שזה היה טריגר לכל מה שקרה שם, פשוט עניין של כבוד מול היחס"ר הבדואי".

יוכפז: מתיחות.
"אני לא יודעת אם הייתה מתיחות מוקדמת. דווקא הבן שלי מספר על יחסים טובים מקודם, אבל כן הייתה התנהלות של הרבה משחקי כבוד קטנים שכנראה בנקודה הזאת כבר התפרצו למשהו קצת יותר גדול. הם פשוט לא הסכימו שפלוגת שקד שהבן שלי שייך אליה יעמדו לפניהם בתור והתחיל סיפור בין שני המפקדים".

דוידוב: ענייני כבוד.
"כן, המ"כ של הבן שלי אמר להם תעמדו כך וכך בכניסה לחדר. אוכל היו שם המון ילדים בני ישיבות, שמעולם לא חוו בחיים שלהם ולדעתי לא יודעים מה זה מכות וקללות ודברים מהסוג הזה ובא היחס"ר הבדואי והתעצבן בכלל מעצם הרעיון".

יוכפז: הוויכוח היה בין המפקדים?
"הוויכוח התחיל בין המפקדים כאשר מפקד היחס"ר אמר למ"כ של שקד משהו כמו 'אנחנו לפניכם' ולא הסכים שיעמדו לפני היחס"ר".

יוכפז: הם חלק מהמכות?
"המפקדים היו חלק מהמהומה אבל לפי הסיפורים לפחות המפקדים של שקד היו מדהימים. זה נשמע תוך כדי אירוע מכות אבל זה לא הסיפור, הם פשוט הגנו על החיילים שלהם".

יוכפז: תוך כדי נפגעו?
"תוך כדי ההגנה הזאת, הם היו חלק מהמהומה, אני חושבת שהמפקדים של שקד התנהגו כאן בצורה מדהימה וראויה אפילו להערכה".

יוכפז: כמה זה היה קרוב לדריכת נשק?
"קרוב מאוד. הוא מספר שהייתה דריכת נשק וזה יכול היה להיגמר בצורה אחרת לגמרי. למזלנו זה נגמר בצורה כזאת. היה שם עוד אירוע אחרי שהסיפור עוד איך שהוא נרגע. התחילו לסגור את הפלוגות האחרות בחדרים שלהם ורק את הפצועים שלחו למרפאה. היו ביניהם הבן שלי וכמה חברים שלו יחד עם המ"מ שלו וחבר'ה מהיחס"ר, ואז הם נפגשו שוב במרפאה ושוב נהיה אירוע רציני".

דוידוב: בתוך המרפאה?
"מחוץ למרפאה. הבן שלי לא הספיק  להיכנס מחוץ למרפאה וכבר תפסו אותו ומה שנקרא - קרעו אותו במכות".

דוידוב: פעמיים?
"שם כבר הוא והמ"מ שלו נלחמו יחד בעוד שלושה חבר'ה עד שבאמת כולם באו להפריד, זה היה יכול להיגמר מאוד לא טוב. אני חוסכת מכם את כל הפרטים העסיסיים אבל כל מה שאני אומרת הוא שזה היה אירוע לא טוב".

יוכפז: ויכוח עדתי?
"לא, ממש לא עדתי, אין קשר לעדתי. אני חושבת שלא כל כך מעניין אותם הסיפור העדתי. לפני זה הם אפילו ישבו והיו ביניהם חילופי סיפורים יפים".

דוידוב: חברים?
"הם לא חברים, הם לא באותה פלוגה".

יוכפז: אבל לא הייתה מתיחות. איפה היו מפקדי הבסיס?
"אני יודעת בוודאות שאחד מהמפקדים של הבן שלי היה איתנו בבית החולים. הם פשוט הגנו על הבנים בחירוף נפש וגם ניסו להפריד ואתה בסוף חוטף מכות. מהתיאורים של הבן שלי היה שם רצח בעיניים. הם היו הרבה חבר'ה במין אמוק כזה זה. היה קשה מאוד. נורא קל להגיד למה לא הפרידו. אני לא מאשימה את המפקדים. אני יכולה להאשים אולי בזה שהם שלחו את הבן שלי והחברים שלו לבד למרפאה, אבל אני חושבת שבסוף תוך דקות מפקד הבא"ח הגיע ןסגרו את האירוע. יחד עם זה, האירוע לא טוב.הצבא כרגע עסוק בלתחקר את עצמו".

ענת: בסוף גם חוזרים?
"בסוף צריך לחזור. גם אנחנו מדברים על זה ונותנים לו גם לפרוק אז יש לי מזל שהבן שלי בנוי קצת אחרת, הוא מאוד חזק ומבין מה קרה ומבין שזה אירוע לא טוב".

גולן: הוא רוצה לחזור?
"מה זאת אומרת? זה אחים שם, זה אחים בדם, זה מיטב בנינו. זה מלח הארץ, חי"רניקים".

גולן: אולי הקבוצות יצטרכו להילחם יחד בקו בעתיד הלא רחוק.
"זה בדיוק מה שמטריד אותי. גם אני כאשת צבא מבינה את המשמעות וההשלכות של הדבר הזה. אני יודעת שהמפקדים עושים הכל כדי להרגיע את המצב, אבל קודם ניתן להם לתחקר את האירוע ולקבל המלצות. מה שנקרא יוסקו המסקנות וההמלצות".

גולן: יש חשש שהוא ישב בכלא?
"אין סיכוי. הבן שלי הגן על עצמו. הוא לא חלק מהאירוע, הוא בא להגן על אחים".

ענת: כמה את סומכת על התחקיר בצבא?
"אני סומכת על הצבא. דובר צה"ל הבטיח שהוא לא ירד מהנושא. יש לנו אלוף פיקוד דרום, אחד הקצינים הטובים שלנו, מח"ט ומפקד בא"ח שאניי באמת סומכת עליהם, אבל אני לא אשקוט עד שבאמת יוצג תחקיר מקיף ואמיתי. יש כאן עניין עדתי כמו שאמרת ומדובר פה באמת במגזר בדואי, ויש לנו הרבה כבוד אליו ואנחנו רוצים אותו איתנו".