דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, הודיע היום (שלישי) בשיחה עם עיתונאים כי "בשעות האחרונות איתרו כוחות צה"ל מנהרת טרור התקפית שחצתה עשרות מטרים לשטח ישראל, אבל לא חצתה את המכשול שנבנה בימים אלה". הוא ציין כי הגילוי התרחש אתמול באמצעות האמצעים שיש במכשול התת קרקעי, והמנהרה, שנחפרה מאזור חאן יונס, נחשפה היום - לאחר חפירות שבוצעו במקום.

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל

הוא הדגיש כי "מדובר במנהרה שעדיין היתה בשלבי התהוות, כך שבשום שלב לא נשקפה סכנה ליישובי האזור. היא תנוטרל בימים הקרובים". לדבריו, עדיין לא ברור מיהו ארגון הטרור שעומד מאחורי המנהרה. "בצה"ל מעריכים כי מדובר בתוואי חדש יחסית, אך הדבר עדיין לא נקבע בוודאות".

מנהרת הטרור שנחשפה על ידי כוח צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
מנהרת הטרור שנחשפה על ידי כוח צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

דובר צה"ל הוסיף פרטים על המכשול התת קרקעי באזור: "המכשול, שבנייתו תושלם בחודש מרץ 2021 מורכב משלושה חלקים: קיר תת קרקעי חפור עשרות מטרים לעומק האדמה, מכשול מעל הקרקע ואמצעים טכנולוגיים שנועדים לחשיפת מנהרות. מרבית העבודה התת קרקעית הושלמה".

תוואי מנהרת הטרור שנחשפה (צילום: דובר צה''ל)
תוואי מנהרת הטרור שנחשפה (צילום: דובר צה''ל)

תא"ל זילברמן ציין כי "המנהרה חצתה את הגדר הישנה וחדרה לשטח ישראל, אבל לא עברה את המכשול שמוצב בתכנון בשטח ישראל כמאה מטר מהגדר הראשונה". בצה"ל הדגישו כי למרות המכשול טרם הושלם באופן רשמי, זו ההצלחה הראשונה שלו בבלימת מנהרת טרור.

שר הביטחון בני גנץ, שסייר היום באוגדת עזה אמר: "גם בימים שנראה שהדרום שקט, מתחת לפני השטח ארגוני הטרור ממשיכים במאמציהם לפגוע באזרחי ישראל ובריבונותה. כוחות צה''ל פועלים בנחישות, וגילו היום מנהרת טרור משמעותית שחדרה לשטח ישראל. גילוי המנהרה הוא עדות ליכולת של צה''ל לפגוע ביכולות ארגוני הטרור בזמן ובמקום שאנחנו נחליט."

לדבריו של גנץ הצטרף מפקד אוגדת עזה, תת אלוף נמרוד אלוני שאמר כי "בשעות האחרונות כוחות ההנדסה של אוגדת עזרה פתחו ואיתרו מנהרה שחדרה לתוך שטח ישראל. היא לא עברה את המכשול שהקמנו ולא היוותה סכנה לתושבי האזור או לכוחות צה''ל. המכשול שבנייתו תסתיים בתקופה הקרובה מאפשר הגנה לכל רוחב רצועת עזה. ההגנה תהיה גם מחדירה ממנהרות תת קרקעיות וגם חדירה עילית. אוגדת עזה עוסקת כל העת במוכנות למלחמה והגנה על תושבי העוטף".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב גם הוא ואמר: "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות בכל הגזרות למען ביטחון ישראל ונגד כל ניסיון פגיעה בריבונותנו או באזרחנו".