המגעים נמשכים, למרות המתיחות: עבודות ההנדסה לחשיפת מנהרת הטרור החדשה שהתגלתה בצד העזתי של גדר הגבול יימשכו גם בימים הקרובים. במקביל, נערכים בפיקוד הדרום להסלמה אפשרית, כשהניסיונות להגעה להסדרה ארוכת טווח נמשכים, ובמערכת הביטחון סבורים כי יש סיכוי להתקדמות בנושא.

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל

ההערכה המובילה במערכת הביטחון היא שהמנהרה שייכת לחמאס, ושגם בתקופה האחרונה הייתה בה פעילות - נתון שככל הנראה סייע בחשיפתה. אף שעבודות החשיפה די בתחילתן, מעריכים גורמי ביטחון כי מדובר במנהרה מתקדמת של חמאס, שהושקעו בה מאמצים ומשאבים רבים בשנים האחרונות, וכי אין מדובר בתוואי מנהרה ישן ששרד את מבצע צוק איתן בקיץ 2014.

לצד האירועים האחרונים בדרום - חשיפת המנהרה, ירי הרקטה שלשום בלילה לעבר עורף עזה והתגובה של צה"ל - עדיין סבורים בישראל כי ניתן לקדם בעת הזו את המגעים להשגת הסדרה ארוכת טווח מול חמאס בעזה. כפי שפרסמנו בשישי האחרון ב"מעריב", המגעים נמצאים בשלב מתקדם יחסית. לצד המענק הקטארי בסכום של 60 מיליון דולר, השיחות עוסקות בתוכניות לקידום פרויקטים אזרחיים גדולים ברצועה, כאשר המצרים מעורבים מאוד בתיווך.

חשוב להדגיש כי בשלב זה המשך השיחות וההסכמות אינו מותנה בהתקדמות בנושא השבויים והנעדרים בעזה. למרות המתיחות בימים האחרונים, בישראל מעריכים כי נוכח הבטחת המענק הכספי המוגדל מקטאר, לא יפעל חמאס לחימום הגזרה בדרום באמצעות חידוש של טרור בלוני נפץ, לפחות לא בתקופה הקרובה. עם זאת, נלקח בחשבון כי ארגוני טרור אחרים ברצועה, במיוחד הג'יהאד האסלאמי, ימשיכו בניסיונות לחמם את הגזרה, כך שבסבירות גבוהה יימשך ירי רקטות לעבר עוטף עזה מדי כמה ימים.

תוואי מנהרת הטרור שנחשפה (צילום: דובר צה''ל)
תוואי מנהרת הטרור שנחשפה (צילום: דובר צה''ל)

גם בגזרה הצפונית נמשכת המתיחות. ישראל אומנם לא לקחה אחריות על התקיפות המיוחסות לחיל האוויר בחזית רמת הגולן במרחב קוניטרה, אך שר הביטחון בני גנץ אמר אתמול בראיונות לתקשורת כי ישראל לא תאפשר לגורמי טרור מטעם חיזבאללה או איראן להתמקם בגבול רמת הגולן והוסיף: "נעשה מה שנדרש על מנת לדחוק אותם משם".

בתקשורת הסורית פורסם כי צה"ל תקף שתי עמדות לאורך הגבול. בישראל מזהים בשנים האחרונות ניסיונות של חיזבאללה, באמצעות שכירי חרב ובחסות עמדות של הצבא הסורי, להתבסס לאורך הגבול על מנת לאסוף מודיעין על ישראל ולהקים תשתית טור המכונה "תיק הגולן". זאת על מנת לבצע פיגועים לאורך הגבול. כפי שהתרחש מספר פעמים בשנה האחרונה, הפעולה של צה"ל להשמדת העמדות נועדה בעיקר כסימון וכאיתות לחיזבאללה ולפעילי הטרור הפועלים בחסותה כי ישראל עוקבת מקרוב אחר פעילות זו ומסוגלת לפגוע גם בפעילי הטרור עצמם. בפעולה המיוחסת לישראל בשלישי בלילה ניתן להעריך כי יוזמיה נמנעו מפגיעה באנשים והסתפקו בתקיפת העמדות כאשר היו כבר ריקות.

עריקאת מאושפז בישראל

מצבו של בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת, המאושפז ביחידה לטיפול נמרץ לחולי קורונה במרכז הרפואי הדסה עין כרם, ממשיך להיות קריטי אך יציב. אף שעריקאת חובר שלשום למכשיר אקמו, בבית החולים ממשיכים להתעקש כי לא חלה החמרה במצבו. בהדסה מסבירים כי צוות היחידה עומד בקשר עם מומחים להשתלת ריאות בארץ ובעולם עם ניסיון בטיפול בחולי קורונה, מכיוון שעריקאת עבר לפני מספר שנים ניתוח להשתלת ריאה.

סאיב עריקאת (צילום: REUTERS/Muhammad Hamed)
סאיב עריקאת (צילום: REUTERS/Muhammad Hamed)