במערכת הביטחון סבורים שבזירה הפלסטינית הבחירה בביידן עשויה להשפיע באופן מהיר יחסית גם על מערכת היחסים של ישראל עם הפלסטינים. כזכור, על רקע ההצהרה על כוונת ישראל לספח שטחים ביהודה ושומרון, החליט אבו מאזן על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית עצמו בירך אתמול בהודעה קצרה את ביידן ואת סגניתו קמלה האריס על ניצחונם בבחירות: "אני מצפה לעבוד עם הנשיא הנבחר ביידן ועם ממשלו למען חיזוק היחסים הפלסטיניים־האמריקאיים והשגת חירות ועצמאות, צדק וכבוד לעמנו, וכן לפעול למען השלום, היציבות והביטחון באזור שלנו ובעולם". 

בהודעה אומנם לא התייחס אבו מאזן ליחסים עם ישראל, אך אף שהסיפוח ירד מהפרק הוא בחר לא לחזור בו, ועד היום לא מתקיים תיאום ביטחוני בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לבין צה"ל, המינהל האזרחי והשב"כ. בישראל אומנם לא סבורים שצפוי שינוי דרמטי במדיניות הרשות בסוגיה זו.

עם זאת, ההערכה הסבירה היא שלאחר כניסתו של ביידן לתפקידו, אבו מאזן כבר לא יתמיד בסירובו למשוך את כספי המסים הנמצאים בידי ישראל ויחזור למסלול התיאום הביטחוני. כך או כך, למערכת הביטחון אין ציפיות לשינוי דרמטי, וההערכה היא כי ייצוב המצב הביטחוני יקרה בהדרגה, רק לאחר חידוש היחסים בין ארה"ב והרשות הפלסטינית. 

במערכת הביטחון יש קונצנזוס בנוגע לחשיבות ההסכמים שנחתמו עם מדינות המפרץ ואין הערכה כי ההסכמים הללו עומדים כעת בספק. בירושלים סבורים כי ההסכמים כבר יצרו שינוי אסטרטגי גדול באזור, בכך שהסירו את ההתניה של מדינות ערביות להסרת חרם על ישראל בפתרון הסוגיה הפלסטינית. 

גם בסוגיה האיראנית, במערכת הביטחון לא רואים בהפסדו של טראמפ בבחינת סוף פסוק במערכה ובאינטרסים המשותפים שבין ישראל וארה"ב בסוגיה זו. במערכת הביטחון אומנם מעריכים את תרומתה של המדיניות האמריקאית בשנים האחרונות נגד הממשל האיראני, אך עם זאת, חזרה למסגרת של הסכם של המעצמות עם איראן בנוגע לגרעין האיראני אינה בבחינת מגמה שלילית הכרחית כל עוד מדובר בהסכם משופר שכולל בתוכו גם את בלימת תוכנית הטילים של איראן והניסיונות להתבססות באזורנו.