מתחזקת ההערכה בצה"ל כי הרקטות שנורו במהלך הלילה (בין שבת לראשון) מהרצועה לכיוון אשדוד ואזור השפלה, לא נורו במכוון, ונבדקת השפעת מזג האוויר על השיגורים. ייתכן כי הגורם לשיגור הוא פגיעת ברק במשגר. כמו כן, נבדקת האפשרות כי הרקטות שנורו לטווח ארוך הן רקטות של חמאס, ולא של הג'יהאד האיסלאמי. 

תיעוד יירוטים בחולון, קרדיט אנשי הדממה

כזכור, בסביבות השעה שתיים בלילה נשמעו אזעקות בפלמחים ובאזור התעשייה הצפוני באשדוד. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו שני שיגורים שבוצעו מרצועת עזה לעבר ישראל, אחד מהם לא הצריך הפעלת התרעה, השני יורט על ידי מערכת "כיפת ברזל". לא דווח על נפגעים או על נזק. על פי דיווחים שונים, תושבי אשקלון שמעו פיצוצים וראו יירוטים בשמי העיר. נרשמו דיווחים גם על פיצוץ שנשמע במרכז הארץ.

בתגובה לירי, צה"ל תקף באמצעות מטוסי קרב, מסוקי קרב וטנקים, תשתית תת-קרקעית ועמדות צבאיות של חמאס ברצועת עזה. "התקיפה בוצעה בתגובה לירי הרקטות  משטח רצועת עזה לשטח ישראל הלילה. צה״ל מקיים הערכת מצב שוטפת ופועל בתקיפות ונחישות כנגד כל ניסיון לפעילות טרור כנגד אזרחי מדינת ישראל והפרת ריבונותה".

תיעוד יירוט של כיפת ברזל בשמי גוש דן. צילום: מאיה דמאיו

זירת נפילת מיירט של כיפת ברזל בבת ים (צילום: איחוד הצלה)
זירת נפילת מיירט של כיפת ברזל בבת ים (צילום: איחוד הצלה)


הירי שבוצע לעבר הדרום מתבצע על רקע הכוננות הביטחונית של צה"ל באזור הדרום, סביב יום השנה לחיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי, בהאא אבו אל עטה, שחל שבוע שעבר. במסגרת הכוננות, נרשמו מאמצים מודיעניים, לצד איוש חמ"לים מוגבר. בנוסף, חל שינוי בנתיבי הטיסה בנתב"ג. 

הפרשן הצבאי של מעריב, טל לב רם, העריך בראיון לרדיו 103FM מה צפוי בהמשך: "כמעט כמו תמיד זו שאלה שלא נמצאת לא בידי ישראל ולא בידי חמאס. מי שאנחנו רואים שמנסה כל כמה חודשים, ולפעמים אפילו פעם בחודש, לבצע איזשהו ירי, ובכך לגרור את הרצועה להסלמה, זה בעיקר הג'יהאד האיסלמי, בעוד חמאס יותר מרוכז בעצמו בנושאי הכלכלה, הקורונה, וסיוע וכספים מקטאר. גם כשאנחנו מנסים להגיע להסכמים מאחורי הקלעים, יש ארגון שמנסה למשוך אותנו להסלמה. מה שישראל כמובן אינה רוצה". 



כזכור, באירוע שהתרחש בשנה שעברה, חיל האוויר תקף במהלך הלילה את ביתו של בכיר הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. אל עטא ואשתו נהרגו בתקיפה. בהודעת צה"ל נאמר כי מבנה בו הוא שהה הותקף, והוסיפו כי הבכיר היה אחראי לפיגועים רבים, בהם פיגועי ירי, רחפנים ורקטות, והוגדר כפצצה מתקתקת. לאחר הירי נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה, באזור גוש דן, באשדוד, אשקלון ובישובי המועצה האזורית גדרה.

הפעולה הצבאית הובילה לשתי יממות מתוחות מאוד של הסלמה בדרום, במהלכן שוגרו כ-450 רקטות - כ-60% מהן שוגרו לשטח פתוח וכ-90% יורטו. בשיחה עם כתבים צבאיים אמר דובר צה"ל כי פעולת הסיכול הממוקד של אל-עטא שהחלה את סבב את הלחימה. בנוסף לחיסולו של אל-עטא אמר דובר צה"ל כי הושג סיכול של כ-25 מחבלים מחוליות שיגור רקטות בכ-10 תקיפות, בזמן אמת, במהלך שיגור או היערכות לשיגור רקטות.

כמו כן הושגה פגיעה משמעותית ביכולת תשתיתית במפעלים ואתרים לייצור אמצעי לחימה ורקטות, פגיעה במתחמים צבאיים, בתי פעילים ששימשו כמחסני אמל"ח, מתחמי אימונים, מפקדות, משגרים, כלי שיט של הכוח הימי, פירי מנהרות, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד.

חיסולו של בהאא אבו אל-עטא. צילום מסך

אבו אל עטא (צילום: דובר צה''ל)
אבו אל עטא (צילום: דובר צה''ל)