חיים תומר, בכיר המוסד לשעבר, שכיהן כראש אגף תבל, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM אודות הדיווח כי בכיר אל-קאעידה, עבדאללה אחמד עבדאללה, חוסל בטהרן באוגוסט האחרון בידי סוכני המוסד.

חיסול בכיר אל-קאעידה בטהרן. צילום: רויטרס

נתחיל עם העניין של מבצע משותף, זה דבר נדיר או שהיו כמה כאלה?
"אשמח להתייחס לבחור, ומה הוא עשה, ולמה הוא היה ראוי לסופו".

מי זה האיש?
"הבן אדם היה קצין בצבא המצרי, התאסלם במסגרת הגל של ההתאסלמות שעברה מצרים בשנות ה-70 אחרי הסכמי השלום, הוא התגייס לאל קאעידה ועל פי כל הסימנים הוא היה אחראי לשני דברים חשובים. אחד פחות קשור לישראל, זה הפיגועים בטנזניה וקניה, שגבו את חייהם של 270 איש בשני המקומות, ברובם עובדי שגרירות אמריקנים והרבה מאוד מקומיים. השני - ב-2002, בפיגוע הראשון והחשוב עד היום שעשה אל קאעידה נגד ישראל, פיגוע מכונית תופת בתוך מלון פארדייז במומבסה בו שהו ישראלים, שלושה הרוגים וכ-30 פצועים"

היה גם לנו חשבון איתו.
"זה כל העניין, מי שהיה אחראי לפיגוע היה פאזול, שחוסל ב-2011 בהתנקשות מסתורית אי שם בחוף קניה וגם איתו נסגר החשבון, אבל לגבי האדון הזה...".

בתאונה המקרית ההיא מי היה אחראי? ארה"ב או ישראל?
"אתה מדבר על סגירת החשבון עם פאזול? כל התשובות נכונות".

אנחנו הולכים יחד יד ביד כבר תקופה.
"שוב, לנושא של המבצעים אני לא אתייחס, אבל לעובדה שיש שיתוף פעולה רחב היקף, אינטנסיבי ואינטימי, בין ישראל לארה"ב, יש עדויות רבות לאורך כל השנים. הקשר הישיר שלו לפיגוע היה קשר של השראה, והייתי אומר אשר הוא אפשר את הפיגוע, ומי שהוציא אותו לפועל זה פרזול".

אמריקאים מבקשים מישראל חיסול?
"אני לא יכול להתייחס לנושא הזה ברשותך".

מי זה המחבל, אכפת לנו? חיסלנו ברוך השם, שמחים.
"אנסה לענות בצורה הכי אינטליגנטית שאני יכול. אל קאעידה הוא מטרה מועדפת של השירותים האמריקנים. בצדק. יחד עם זה הוא גם נמצא ברשימה של ישראל כי יש תשתיות אל קאעידה שמבחינתה פיגוע בארה"ב ובישראל כמעט אותו דבר. אל קאעידה היא מטרה ראויה גם לשירותים האמריקנים, גם לישראל וגם לדעתי בחלק גדול מהשירותים האירופים". 

מתברר שהאירנים שנלחמו בדאע"ש מארחים אצלם בכירי אל קאעידה סונים.
"זה משהו שאנחנו יודעים עליו למעלה מעשור. יש תופעה של שיתופי פעולה, הם הוחזקו כאילו במעצר, אבל בראשית הדרך עבדאללה אחמד עבדאללה וכמה אחרים הוחזקו באיראן כאילו במעצר. לפי כל העדויות הם לא היו בשום מעצר, ההנחה של חוקרי טרור אמריקנים היא שהאנשים האלה ישבו בטהרן לטובת ביצוע מבצעים מיוחדים בכיסוי, במתן יכולת הכחשה לאיראן לבצע פיגועים נגד ספינות אמריקניות ולטעון שאל קאעידה עשה את זה".

נדמה שאנחנו רוצים לסנדל את ממשל ביידן הבא בתור, לסכסך.
"בהקשר לעיתוי הפרסום, יש להניח שלפחות בצד האמריקני, זה בא בעיתון אמריקני להראות עד כמה ממשל טראמפ הוא אקטיבי ואופרטיבי".

חולק עליך.
"יכול להיות"

אגיד לך למה, אני מאוד מתפלא שטראמפ לא השתמש בזה בקמפיין, זה אירוע מצוין מבחינתו, ואני חושב שזה בא מהכיוון של פה.
"של ישראל? אני לא מבין בזה".