גורמים בישראל העבירו היום (חמישי) מסר לנשיא הנבחר בארה"ב, ג'ו ביידן, כי הפעילות של צה"ל איראן באזור תימשך גם בתקופת הממשל החדש. שר המודיעין, אלי כהן, אמר הבוקר בראיון לניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, לאחר התקיפה של צה"ל בסוריה: "לישראל יש קווים אדומים, ולא משנה מה יהיו השינויים באזור, כולל ברמת הבחירות". כהן התייחס גם לפרסום במעריב ובחדשות 12 לפיו שר הביטחון, בני גנץ, יודיע על הקמת ועדה שתבדוק את פרשת הצוללות. לדברי השר, המהלך של גנץ נובע מטעמים פוליטיים בלבד. 

ניסים: אין ספק שהתקיפה בסוריה הייתה חריגה. חריג אפילו צה"ל פרסם תיעוד של התקיפה, רה"מ לקח אחריות של ישראל על התקיפה. כשר המודיעין מה היה מיוחד בתקיפה הזו ולמה?
"אנחנו רצינו להעביר שלא משנה שינויים אזוריים כאלה ואחרים וגם לא ברמת הבחירות, לנו יש קווים אדומים שאומרים – אנחנו לא נאפשר התבססות של איראן בסוריה, וכל הפרת ריבונות תענה בחומרה, והדבר המרכזי שצריך לבוא ולשאול את עצמו הנשיא הנכנס בארה"ב - מה בדיוק מחפשת איראן בסוריה, ציוד רפואי? בתי ספר? ברור שלא, הם יודעים בדיוק מה הם עושים".

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

ניסים: אני שאלתי מה היה הפעם שהביא להחלטה לעשות מתקפה חריגה יוצאת דופן בעוצמתה?
"היה כאן ניסיון להפרת ריבונות. אנחנו תמיד מבהירים להם שישראל נהנית מעליונות מודיעינית אזורית, זו לא הפעם הראשונה שתקפנו. במקרה הזה החלטנו לתת לזה ביטוי, פורסם בעבר שישראל תקפה באזור של סוריה".

גיא: שמת את האצבע על הנקודה, במשך הרבה מאוד שנים הייתה לישראל מדיניות מאוד ברורה, לא לקחת אחריות על אירועים מהסוג הזה שאנחנו לא רוצים להביך ציבורית, לא את סוריה ולא את איראן כדי שהן לא יגיבו במטרה לשמור על כבודן. מה קרה הפעם? המדיניות הזאת מתפוררת, רה"מ חושף איך גנבנו את ארכיון הגרעין האיראני ועכשיו לוקחים אחריות ומפיצים סרטונים.
"המקרה הזה הוא שונה ממקרים קודמים כי הייתה כאן הפרה של ריבונות. בחלק גדול בעבר היו ניסיונות להברחת ציוד צבאי כזה או אחר מאיראן דרך מקומות אחרים לסוריה וחלק גם ללבנון, כאן היה מקרה של הפרת ריבונות וזו לא הפעם הראשונה".

ניסים: בזה שהכניסו לשטח מטען?
"הייתה הפרת ריבונות בשטח של מדינת ישראל וזו לא הפעם הראשונה שמדינת ישראל לוקחת אחריות, אני מזכיר את ראיון הפרישה של איזנקוט שדיבר על התקיפות שלנו. המדיניות שלנו לא השתנתה, לאיראן יש שאיפה לייצר חזית ביטחונית מאיימת על מדינת ישראל בצפון ואת זה אנחנו לא מאפשרים ומי שמשלם את המחיר זו סוריה".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

גיא: השר כהן, אני רוצה לשאול על הדיווח אתמול של הפרשן אברמוביץ' בחדשות 12 על ההחלטה של שר הביטחון בני גנץ להקים ועדת בדיקה בנושא רכש הצוללות. מברך?
"ברור שההחלטה של גנץ נובעת אך ורק ממקום אחד, פוליטי. ההתרסקות של גנץ בסקרים והחשש שלו לא לעבור את אחוז החסימה".

גיא: אני מדבר על המהות.
"אני מחויב להגיד בדיוק את מה שאני חושב והדבר שצריך לבוא ולשאול, הרי גנץ בריאיון לפני מספר שבועות אומר שאין מקום לעשות בדיקה כזו או אחרת, ואמר את זה גיא, חשוב שגם המאזינים ידעו שסוגיית הצוללות נסרקה במסרקות ברזל על ידי היועמ"ש".

ניסים יש הרבה חורים.
"היועמ"ש לא בדיוק ידוע בחיבתו לנתניהו הרי איפה שאפשר היה ללכת איתו לחומרה ולעבירות".

גיא: זה לא נכון עובדתית כי היועמ"ש דחה את עמדת פרקליט המדינה והתובעת הראשית, ליאת בן ארי, להאשים את נתניהו ב-3 אישומי שוחד והאשים רק באחד, ובהחלטה שלא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות. זה המקום של ועדת חקירה.
"אני עומד מאחורי הדברים שאמרתי בצורה מדויקת, גנץ עושה את זה אך ורק מתוך שיקולים פוליטיים".

ניסים: למה אתה חושד בכשרים?
"אני מאוד מעריך אותך בתור עיתונאי ותיק גם אתה יכול לקרוא שגנץ אומר לפני מספר שבועות שאין מקום לעשות בדיקה, הדבר הזה נבדק ואין מישהו שמחויב לביטחון מדינת ישראל כמו נתניהו דיברנו על איראן? מי שפעל ונלחם כנגד אותם גורמים וחלקם בכחול לבן".

גיא: גנץ לא? אשכנזי לא?
"נכון, נכון",

גיא: בוגי גם.
"נחדד, הם לא נלחמו בנושא של ביטול הסכם הגרעין. אני נמצא בקבינט ורואה את הדיונים אחד הדברים היחידים הטובים בממשלה הזאת שהיא חורטת זה נושא פעילות הקבינט".

ניסים: כשר מודיעין היית צריך לברך על ועדת בדיקה של הצוללות. כשאנחנו שמענו עדויות של אנשי ביטחון, תצהיר דן הראל מנכ"ל משרד הביטחון ועמוס גלעד ואחרים. 
"אני לא צריך לברך על החלטה שמקורה אך ורק בתוך לחץ של גנץ מתוך הסקרים שבהם הוא עומד על מספר מנדטים חד ספרתי ועולה השאלה האם מישהו שעומד בסקרים שלא זוכה לאמון הציבור יכול".

ניסים: לא יכול לקבל החלטות?
"אמרתי שהשאלה שעולה היא האם הוא יכול לכהן כראש ממשלה".

ניסים: יש הסכם, מה פירוש?
"אני אומר לך, הסוגייה הזאת נבדקה כפי שאמרתי באופן המחמיר ביותר ולכן לטעמי אין בנושא הזה מקום להמשך בדיקה, אבל כמובן לא חוששים משום בדיקה כזו או אחרת".