בצה"ל סבורים כי הסיכויים להגיע להסדרה ארוכת טווח עם חמאס ברצועת עזה נמוכים והפערים בין ישראל לחמאס גדולים. לאחר שבחודשים האחרונים היו סימנים להתקדמות, ההתפתחויות האחרונות בזירה המזרח תיכונית שינו את המצב. מהסכמי הנורמליזציה של ישראל עם מדינות המפרץ ועד חידוש התיאום הביטחוני של הרשות עם ישראל, וההתקרבות ביחסים עם איראן – כל אלה מציבים את חמאס במצב שהוא יתקשה להתקדם לעבר הסדרה עם ישראל. 

פעילות כוחות צה"ל לחשיפת מנהרת הטרור. צילום: דובר צה"ל

במערכת הביטחון סבורים אומנם כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, ממשיך להוביל קו פרגמטי שנותן עדיפות לשיפור המצב הכלכלי ברצועה ואינו מעוניין בעימות צבאי עם ישראל. בהתאם לכך, פעל גם בחודשים האחרונים לרסן את ארגוני הטרור האחרים ברצועה, אך יחד עם זאת מסמנים בצה"ל את החרפת המצב הכלכלי ברצועה בצל מגפת הקורנה, שהולכת ומחמירה. המצב עלול להוביל לכך ששסתומי הלחץ ברצועה יופנו כלפי ישראל.

כוחות צה''ל בגבול רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בגבול רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

לקראת סיומה של השנה האזרחית, נתוני הטרור בשנה האחרונה ברצועת עזה, מצביעים על ירידה בהיקף הפיגועים מהרצועה. יחד עם זאת, לאור ניסיונות ההסדרה שנבלמו בתקופה האחרונה, בצה"ל מעריכים כי גם בשנת 2021 פוטנציאל ההסלמה ברצועת עזה יהיה גבוה, בהתאמה גם להחרפה במצב הכלכלי ברצועה. 

נתוני ירי הרקטות לעבר ישראל במהלך 2020 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
נתוני ירי הרקטות לעבר ישראל במהלך 2020 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)


מספר מקרי החדירות במהלך 2020 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
מספר מקרי החדירות במהלך 2020 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

 
מנהרת חמאס שנחשפה יועדה לפיגוע משמעותי

בתוך כך, חודש לאחר שנחשפה מנהרת הטרור של חמאס, נחשפים היום פרטים חדשים. כזכור, מדובר במנהרה שנחפרה מאזור חאן יונס לעבר השדות החקלאיים של קיבוץ כיסופים, ונחשפה באמצעות האמצעים הטכנולוגיים של המכשול החדש בגבול רצועת עזה, שהקמתו צפויה להסתיים בחודשים הקרובים.

מדובר במנהרה העמוקה ביותר שנחשפה מאז ומעולם. בשל עומקה, היו בה גם מערכות חמצן ואוורור, וכמו מנהרות נוספות שנחשפו היא בוטנה בקירות וקשתות בטון על מנת למנוע קריסות עפר בתוכה. אורכה של המנהרה כ-2 ק"מ, מפאתי חאן יונס ועד לנקודה בה נחשפה בשטח ישראל אומנם, אך עשרות מטרים לפני המכשול התת-קרקעי. על ידי אותו מכשול, שבאמצעות האמצעים הטכנולוגיים שלו נחשפה המנהרה. 

המנהרה הענקית שנחפרה על ידי חמאס (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה הענקית שנחפרה על ידי חמאס (צילום: דובר צה''ל)

מדובר במנהרה חדשה ועל פי ההערכות, פעילי חמאס שעבדו בה חפרו גם בתקופה האחרונה. בפיקוד הדרום מעריכים כי התוכנית של חמאס הייתה לחפור את המנהרה לשימוש לימי מלחמה עם ישראל, כך שעשרות מחבלים יוכלו לחדור לשטח ישראל ולהסתתר באזור המיוער הסמוך לשטחים החקלאיים של קיבוץ כיסופים, ומשם לצאת לפשיטה לעבר אחד המוצבים או היישובים הישראלים הסמוכים. בכך, להשיג הישג מבצעי ותודעתי בעת הלחימה גם בשטח ישראל ולא רק בשטח הרצועה.

לאחר שבפיקוד הדרום נקטו אמצעים שונים על מנת להבטיח שחמאס לא יכול לעשות שימוש במנהרה, בצה"ל מתכוונים שלא להשמיד בשלב זה את המנהרה בצד הישראלי זאת על מנת להשתמש בה לניסויים ולמחקר על מנהרות חמאס.

מכשול משנה מציאות

בחודש מרץ הקרוב צפוי צה"ל להשלים את בניית המכשול, שכבר עכשיו משנה את תפיסת ההגנה של אוגדת עזה לאורך 60 ק"מ של הגבול עם הרצועה. בתוך כך, בצה"ל כבר עורכים פיילוט לאורך שישה ק"מ של הגבול של פרויקט המכונה "גבול חכם", במסגרתו נעשה שימוש באמצעים עתירי טכנולוגיה - מרחפנים לאיסוף המידע שבאמצעותם יודעות מערכות המחשוב לסמן למפקד שינויים בשטח המצריכים בדיקה.

בתוך השטח הכלוא שבין גדר הגבול הישנה, שתישאר במקומה, ועד למכשול החדש שנמצא במרחק של כמאתיים מטר מזרחית לקו הגבול ולגדר הראשונה, פתיחת הציר בעקבות הזיהוי החריג תעשה באמצעות כלי רכב אוטונומיים שיחליפו את הסיורים הוותיקים. בכל מקרה, נוכחות לוחמים בגזרה תמשיך להתקיים, אבל בצה"ל מעריכים כי במידה ויצליח, הפיילוט יורחב לכל גזרת אוגדות עזה ובהמשך לגזרות נוספות. דבר זה ייעל את משימות ההגנה של הגדודים שלוקחים חלק בפעילות המבצעית השוטפת לאורך גבולות המדינה.

"הגבול החכם" בגבול רצועת עזה. אילוסטרציה: דובר צה"ל

בחלוף מספר ימים מירי הרקטות לעבר ישראל, בצה"ל משוכנעים עוד יותר כי שני השיגורים שבוצעו לעבר ישראל בלילה שבין שבת לראשון, כתוצאה ממכת ברק שפגעה במערכת החשמל או קופסת ההפעלה שמשמשת לשיגור הרקטות. ניתוח המודיעין מעלה כי שתי הרקטות שוגרו משני משגרים תת-קרקעיים שונים שנמצאים בסמוך מאוד אחד לשני באותו שדה בשכונת סג'עיה, במרחב שיגור המשמש את חמאס. 

בצה"ל טוענים כי כל הנתונים שנאספו עד עכשיו מאמצעים חזותיים ועד מידע מודיעיני מצביעים כי אכן מדובר בתקלה. בצה"ל, אגב, שוללים בשלב זה את האפשרות כי גורמים סוררים בחמאס ביצעו את הירי למרות הדרקטיבה הברורה של ארגון הטרור השולט, שאוסר ואוכף גם כלפי ארגונים אחרים ירי רקטות לעבר ישראל, נכון לפחות לימים אלה.