פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM אודות התקיפות הישראליות נגד ההתבססות האיראנית בסוריה.

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

איך נראה המצב מהזווית האיראנית בסוריה?
"האיראנים לא הולכים לשום מקום. אחרי ארבע שנים, אנחנו רואים שלאיראנים עדיין יש אנרגיה לשים מטענים, ולהתגרות בישראל, ויותר מזה, להמשיך ולהזרים כוחות אל קודס לתוך סוריה. שים לב שהמתקפה הזו הייתה חריגה, הן מצד ישראל והן מצד האיראנים. גם ישראל הגיבה באופן שהוא מאוד מאוד חריף. להגיד להם, 'אנחנו יודעים מי אתם', הם חשפו את יחידת 840 של האיראנים, יחידה שמטמינה את המטענים, יחידה  סודית יחסית של כוחות אל קודס שפועלת באיראן. המסקנה היא כזאת, ישראל כבר תוקפת ארבע שנים בסוריה, והנה אתה רואה שהאנרגיה האיראנית, והרצון והמוטיבציה - למרות שקאסם סולימאני לא נמצא - עדיין ממשיכות. מה זה אומר? שישראל תצטרך להגביר את המתקפות שלה - אולי לעשות את זה ביותר אינטנסיבי, אולי בשיטות שונות - כדי להרחיק את האיראנים מהגבול.

"מה שעשינו עד עכשיו, לא היה יעיל במידה מספקת, ואתה רואה את מה שקרה השבוע, זו פשוט תמונת מצב למציאות שתהיה לנו בעוד כמה חודשים, כאשר האיראנים ירגישו יותר חופשי. ואני חושב שמה שקרה עם האיראנים, זה כבר אותות של חילופי השלטון בוושינגטון, הם מרגישים יותר חופשיים, הטרור כבר מתקרב אלינו. הרי חזינו את זה שהטרור האיראני יקבל מרץ וחזרת הצבע ללחיים, ואתה רואה את זה פה בגבול. ישראל צריכה להיערך לתקופה שבה האיראנים ישחררו מהר מאוד את נצרת הטרור שלהם, וצה"ל יצטרך לתת על זה מענה, זה לא דבר פשוט. אחרי ארבע שנים, האיראנים לא הולכים לשום מקום".

השאלה, אם אפשר לסלק אותם. ארבע שנים אנחנו מנסים בכל דרך, בכל אמצעי, וזה לא עזר. השאלה, אם צריך לעלות מדרגה, וזה יכול להפוך למן מיני מלחמה בין ישראל לאיראן.
"אנחנו במיני מלחמה. 10 הרוגים במתקפה הזו לסורים ולאיראנים, ביניהם שישה אנשי משמרות המהפכה שיחזרו בארונות לאיראן. אתה בסוג של מלחמה נמוכת עצימות, עם כללים מאוד מאוד נוחים, יחסית לישראל, שישראל תוקפת והאיראנים כמעט לא מגיבים, אתה יכול לנצל את זה, זה אפשרי. קודם כל, זה אפשרי, כיוון שסוריה היא מדינה שכבר התמוטטה, יש לך תמיכה של העולם. העולם לא מגן על המתקפות האלה, מעניין מה ביידן יגיד על זה, אבל ישראל גם מתכוננת ליום שאחרי טראמפ, ואומרת, לפחות גם לאמריקנים, 'לא נוותר'. אז קודם כל, יש דרך לנגף את האיראנים, יש דרך, וזה בעקביות. אל תשכח שהעומק של האיראנים הוא גם בעיראק, זה לא דבר פשוט. אלה לא איראנים שמופיעים משום מקום, הם מגיעים מתוך עומק של עיראק, מהפקרה אמריקנית של עיראק במשך יותר מעשור וחצי".

כלומר, היית מציע גם לתקוף בסיסים איראניים בעיראק?
"אנחנו תוקפים גם בעיראק, ישראל גם תוקפת בגבול עיראק-סוריה, ובוודאי, אין ברירה. כוח שמגיע אליך לגבול, הוא לא מגיע סתם ככה, הוא מגיע בתמיכת חזבאללה ואסד, אבל בסופו של דבר, הכוחות האלה מגיעים קרקעית מעיראק, וישראל תוקפת את כל הצירים האלה. מה שאני חושב, שישראל מבינה היום - ואופן התגובה שלה כבר מעיד על זה - השתנתה התקופה שבה ישראל יכולה לעשות כל דבר לאיראנים, האיראנים כבר יותר מעזים, הם מבינים שיש שלטון כזה בארצות הברית שיעשה להם הנחות, ולכן הם תוקפים. וישראל צריכה להחליף את הדיסקט ולהבין שצריכה להיות יותר אנרגיה במתקפות, אולי שיטות שונות, אבל כדי להזיז אותם מהגבול, ישראל תצטרך להפעיל יותר יד ברזל".

'ישראל תצטרך להפעיל יד ברזל', וואו.
"כן, ותראה, מה קורה פה, כל שבועיים - שלושה יש לך מתקפה של חיל האוויר על כוחות איראניים ועל העברת הנשק לחזבאללה, לפעמים נשק זולג, כמו בשבוע שעבר שדיברנו שמשלוח אחד עבר - אבל בסופו של דבר, לאן האיראנים רוצים להגיע? הם רוצים את החלום של קאסם סולימאני, רצף קרקעי-טריטוריאלי, מאיראן, עיראק, סוריה ולבנון, זה מה שהם רוצים. את זה ישראל לא תאפשר. נכון, הם אומרים שהיא לא תאפשר, אבל זו מלחמה ארוכה, ואתה יודע מה הכי מפתיע במלחמה הזו? אף אחד לא העריך את הנחישות של האיראנים. הם נאנקים תחת הסנקציות, הם כורעים תחת נטל כלכלי וקורונה...".

השנאה לישראל כנראה מנצחת הכול.
"זו לא רק השנאה לישראל, זה החלום השיעי. קודם כל, זו השנאה לישראל, וזה החלום השיעי שהפעם הם לא יוותרו, הם לא יוותרו. ישראל לא מעריכה נכון את הנחישות של האיראנים. זו לא רק השנאה לישראל, אלא זה גם סיפור היסטורי שחי את המזרח התיכון כבר 1,350 שנה, שהאיראנים לא ייתנו הפעם לסונים לנצח, והנה יש לך פה שני גושים, ישראל בגוש הסוני, בברית הסונית, וחזבאללה, איראן, וטורקיה וקטאר בציר השני. מעניין מה יכריעו בבית הלבן, וזה מאוד מאוד חשוב לקראת מה אנחנו הולכים שם".