בחיל האוויר ממשיכים לחקור מה גרם לאסון הטיסה הקשה שהתרחש אתמול, בו נהרגו רב-סרן (מיל') איתי זיידן פרח הטיס רב"ט ליהוא בן-בסה. תא"ל (מיל') ישראל שפיר, לשעבר מפקד בית הספר לטיסה של חיל האוויר, שוחח עם ענת דוידוב וגולן יוכפז, וסיפר מה יכול היה לגרום לתאונה מהסוג הזה. לדבריו, מדובר בתאונה נדירה. 

תא"ל (מיל') התייחס בראיון לתחושות שבוודאי עוברות על קורס הטיס ביום שאחרי התאונה הקשה. "קודם כל עובר עצב על האירוע, מעין מכת ריאליות של המקצוע הזה שהוא מקצוע מסוכן, ובכלל מטוסים שבד"כ אנחנו חושבים עליהם כדבר מאוד בטוח דורשים כל הזמן תשומת לב ויש אלמנט סיכון של כלי כבד באוויר שתמיד נמצא שם. זה דבר שאנחנו בד"כ מדחיקים ומדי פעם כשהוא צץ זה מזכיר לנו את הסיכונים שבמקצוע, בכלי, בחוסר יכולת לעצור ולהאט בזמן שאתה באוויר", אמר שפיר. 

"זו חלק מההכשרה", אמר מ]קד בית הספר לטיסה בחיל האוויר לשעבר, "למעשה כל בוקר בתדריך בוקר בכול טייסת בחיל האוויר עוברים חלק של הדרכת בטיחות שקשורה לתאונות שקרו, לתקלות שיכולות להיות והפעולות שנדרשות לבצע, תחקירי תאונות, זה משהו שנמצא כל הזמן בתודעה. מדברים עם החניכים גם על האסון, בעצם חלק מזה זה להעביר את הכאב, את הצער, את ההשתתפות. החיל בסופו של דבר הוא לא חיל גדול כולם מכירים את כולם וודאי את המדריך שהיה טייס מנוסה וותיק והחניך שיש לו חברים 4 חודשים בקורס".

התאונות האלה מאוד נדירות, סיפר הקצין הבכיר לשעבר. "מאוד נדיר, התאונה הקודמת שהייתה בחיל האוויר הייתה לפני 12 שנים ובבית ספר לטיסה היו מעט תאונות באופן יחסי וודאי בשנים האחרונות. בעצם קורים אירועים, זה לא שאין תאונות, אבל לא תאונות קטלניות".

מה עובר ברגע קריטי? מדובר בשניות ששני אנשים יושבים במטוס ומבינים שהולך לקרות הרע מכול?
"אני חושב שהז מסוג השאלות שאולי רק כאלה שקרו להם תאונות והצליחו לצאת מהן יש או קפיאה או פעולות יתר, או שאתה נבהל לרגע ומבין שזה הסוף או שמתחילה פעילות יתר, אנחנו מלמדים את הטייסים שכשיש אירוע חירום התגובה הראשונה היא להחזיק חזק כדי שהידיים לא ירוצו לכל מיני כיוונים לא נכונים ותעשה את הדבר הבסיסי וזה לשלוט במטוס בכל דרך. אם זה לא מצליח אני מניח שכל אחד יכול לדמיין לעצמו את התחושות הקשות".

אתה יכול לנסות להעריך מה קרה שם? מה הוביל לתאונה?
"הדבר הכי סביר מבלי להכיר את הנתונים אלא רק מהסתכלות על תמונת התאונה זה כשל מכני, שיכול להיות קשור להגאים, ואז המטוס בעצם מאבד שליטה והוא לא יכול בגובה שהם היו.."

ההגה מכני?
"זה לא משנה, בסופו של דבר זה מנופים שמניעים את הגאים, ואם אחד המנופים נשבר או שההגה עצמו נפגע, למעשה אין איך להגות את הכלי. תחשבו על רכב שנותק הקשר בין ההגה לגלגלים".

קראתי תיאור של מישהו שעמדה וראתה מרחוק מטוס מתנדנד מצד אל צד, כאילו רכב של נהג שיכור שנוסע. אפשר להבין מזה מה קורה? איבוד שליטה או יותר מזה?
"אם זה רק מהתיאור שלך אז יכול להיות שאחד ההגאים או אחת המאזנות נתפס במצב והטייס מנסה להגות אותו לצד השני, ונאבק איתו למעשה. משהו בסגנון הזה".