נוכח העלייה בתחלואת הקורונה ברצועת עזה, בחמאס משגרים איומים לעבר ישראל. בכיר החמאס, אסמעיל רדוואן, אמר אתמול (שלישי) כי האפשרויות פתוחות, אם העם הפלסטיני יהיה בסכנה בגלל שישראל מסרבת להכניס ציוד רפואי לעזה. הדברים הללו נאמרו בהמשך לפרסום בעיתון הלבנוני אל- אחבאר, שבו צוטט גורם בחמאס שאמר כי העבירו מסרים לישראל דרך המצרים כי העניינים עלולים לצאת משליטה, נוכח העלייה בתחלואת הקורונה ברצועה. עוד טען הגורם כי חמאס דורש להכניס עוד 40 מכשירי הנשמה ועשרה מכשירי מעבדה לגילוי קורונה.

קורונה בעזה (צילום: רויטרס)

במערכת הביטחון עוקבים אחר ההתפתחויות, ורואים גם את האפשרות כי הלחץ בתוך הרצועה, בעקבות מגפת הקורונה המשתוללת והמצב הכלכלי, עלול להביא לכך ששסתומי הלחץ כלפי ישראל התגברות בירי הרקטות מהרצועה. יחד עם זאת, את האמירות של חמאס כאילו ישראל היא זו שמונעת כניסת ציוד רפואי לרצועה, מבטלים במערכת הביטחון לחלוטין.

גורם בטחוני אמר למעריב: "עשינו בחודשים האחרונים הרבה מאוד, בתיאום מול הקהילה הבינלאומית, על מנת להכניס ציוד רפואי להתמודדות עם מגפת הקורונה, וישראל עושה בעניין הזה מעל ומעבר, מתוך הבנה שיש גם אינטרס בטחוני ישראלי עמוק. אבל האחריות היא של החמאס ולא של ישראל". הגורם הוסיף כי על חמאס להשקיע כסף באכיפה בשטח ובמערכת הבריאות שלו, במקום להשקיע מיליונים בהתעצמות הצבאית של ארגון הטרור.

גורם בטחוני אחר מכחיש גם הוא לחלוטין את הטענה כאילו ישראל מונעת הכנסת ציוד רפואי לרצועה: "אמרנו את זה בעבר ואנחנו אומרים את זה גם עכשיו כי מי שמעוניין לתרום ציוד רפואי הכרחי לרצועה, גם למאבק בקורונה, מוזמן לעשות זאת".

במערכת הביטחון אומרים כי בכל שבוע מתקיים דיון במנהל התיאום והקישור לרצועת עזה, בו משתתפים גורמים מהקהילה הבינלאומית, על מנת לתאם הכנסת ציוד רפואי לרצועה. בדיונים הללו עולים הצרכים להם זקוקה מערכת הבריאות בעזה ומנהלת התיאום דואגת לתאם את הכנסתם לתוך הרצועה. בפועל גם בחודשים האחרונים נכנסו תרומות רבות בנושא זה, שהגדילו את תפוקת יכולת הבדיקות מ- 200 ביום לסדר גודל של עד כשלושת אלפים, ונכנסו לארונה עוד 75 מערכות הנשמה ומספרן עומד כעת על 175. ממרץ נכנסו לרצועה על פי נתוני מערכת הביטחון 6,000 טון ציוד רפואי ותרופות.

חלק גדול מהציוד הזה, מוסיפים במערכת הביטחון, נכנס בגין מאמצים שעשתה ישראל אל מול גורמים בינלאומיים. חמאס, מוסיפים הגורמים, יכול לבוא רק בטענות רק לעצמו על אכיפת מגבלות הקורונה ועל המצב הקשה שבו שרויה מערכת הבריאות העזתית, שמעידה על כשל ניהולי מתמשך של הנהגת חמאס ברצועה. 

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, שלח הבוקר מסר לתושבי רצועת עזה: "יחידת המתפ"ש מאפשרת לקהילה הבינלאומית לסייע למערכות הבריאות והרפואה ברצועה". זאת, בהמשך להאשמות השקריות שנשמעו בימים האחרונים מגורמים ברצועה, לפיהן ישראל מנעה הכנסת סיוע רפואי שהגיע לפתחה. הוא אמר: "בניגוד לדיווחים השונים, אני, הארגון שבראשותי או כל גורם ישראלי אחר - לא מנע בקשה או דרישה להכנסת סיוע רפואי לרצועת עזה. עד כה הוכנסו עשרות רבות של מכונות הנשמה, מכשירי PCR רבים, שהעלו את קצב הבדיקות מ-200 לכ-2,500 בדיקות ביום".

גם בשבוע האחרון נמשכת מגמת העליה בתחלואת הקורונה ברצועת עזה, רק אתמול נרשמו עוד 685 חולים ומספר החולים הפעילים כבר מגיע ל-6,500, זאת כאשר מספר הבדיקות עומד על כ-2,600 בדיקות בממוצע ליום. בשבוע האחרון אחד מכל שלושה נדבקים ברצועה נמצא כחיובי למחלה. מקרב החולים 109 מוגדרים במצב קשה ועד כה מתו 72 אנשים כתוצאה מהמגפה ברצועה. נתון נמוך יחסית למספר החולים, אך הערכה כי המספר האמיתי גבוה יותר בקרב כאלה שסיבת המוות שלהם לא נקבעה. בתוך חודש אחד בלבד מספר החולים ברצועה בממוצע ליום זינק פי חמישה והמגמה הזו נמשכת.