הפרשן לענייני ערבים בחדשות 12 אהוד יערי שוחח היום (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על חיסולו של מדען הגרעין האיראני פחריזאדה‎, העריך כי "במידה רבה של ודאות תבוא חבטה איראנית כלשהי שתישאר בתחום האפור" וסיפר: "התמונה המצטיירת במשך עשור היא שיש נוכחות ישראלית קבועה כלשהי באיראן".

סרטון איראני מזירת החיסול. צילום: רשתות חברתיות

החלטה נבונה של מי שקיבל את ההחלטה לבצע את מבצע החיסול הזה?
"אנחנו נמצאים בתוך תחום אפור של התגוששות עם האיראנים כבר הרבה שנים, זו לא מלחמה של ממש כוללת חזותית אלא מלחמה של נגיעות או יותר נכון חבטות, וזו הייתה אחת החבטות, חבטה רצינית מאוד שהיא גם סמלית וגם יש לה ערך בפני עצמה, ואני מעריך במידה רבה של ודאות אני מוכרח לומר, שתבוא חבטה איראנית כלשהי שגם היא תישאר בתחום האפור והם ישתדלו לא לחרוג ממנו".

אבל גם אחרי קאסם סולימאני אמרו שתבוא חבטה, הם הבטיחו לנקום והם לא תוחמים את זה בזמן, למה שתבוא חבטה פה אם לא באה שם?
"כי הם לא יכולים לשאת את זה יותר, אתה רואה את התגובות בתוך איראן, גם של ההנהגה וגם ברחוב. הם מרגישים חשופים ושמציגים אותם במערומיהם. במשך שנים יש תקיפות בתוך איראן, אני לא מדבר כבר על סוריה, והם לא הגיבו בצורה משמעותית עד היום. רואים את האמירות ביממה האחרונה, גם בתקשורת וגם מפי מפקדי המשמר הרפובליקני".

גם הפגנות ברחובות.
"כן, זה מאורגן אבל האמירה שלהם היא ש'אם עכשיו לא נגיב, נחטוף עוד חבטות כאלה מפני שלא תהיה שום התרעה'".

עכשיו זה בחמישים הימים הקרובים עד שהממשל מתחלף או לא בהכרח?
"הערכה שלי, שמעתי הערכות אחרות כמוכם כמובן, היא שיש להם עניין להגיב תוך כדי התקופה של טראמפ אבל בדרך כזו שאיננה נותנת בידיו אמתלה מספקת כדי לעשות מהלך יותר גדול, אם הוא בכלל מסוגל להעביר החלטה כזו בפיקוד האמריקני".

אבי הגרעין האיראני, מי האיש?
"הוא בן 63 במותו, פיזיקאי בהכשרתו, עוד מאמצע שנות העשרים שלו הוא גויס לשלבים הראשונים של תוכנית הגרעין האיראני".

מוכשר, חריף?
"הוא איש חריף. התפקיד המרכזי שלו היה בעניין של אריזת פצצה, הכנת המרעום, יצירת פצצה קטנה ויעילה מספיק כדי שאפשר יהיה להושיב אותה בתוך ראש קרבי של טיל כבד".

איפה הוא למד? הוא למד בטהרן באיראן?
"הוא למד באוניברסיטאות של טהרן, יש להם פיזיקאים מצוינים, פקולטות מצוינות למדעי הטבע באוניברסיטאות, אין לאיראן מחסור אמיתי במהנדסים וטכנאים בתחום הגרעיני, ולכן עם כל המרכזיות שלו והעובדה שהוא בעצם ניצח לבדו במשלך שנים ארוכות על התזמורת, איננה אומרת בהכרח שתהיה איזו האטה משמעותית בתוכנית הגרעין".

כלומר זו יותר מכה מורלית.
"זו קודם כל מכה סמלית אבל זו מכה משמעותית, מפני שהם צריכים עכשיו להתארגן מחדש על כל מה שהם עושים בשנים האחרונות. את האיש הזה במשך שנים הפקחים של סוכנות האטום בווינה ביקשו לראיין להיפגש איתו, כמו שמתיר להם הסכם הגרעין של אובמה".

וזה לא קרה.
"והאיראנים פשוט סירבו כי הם ידעו שאם הפקחים מתחילים לשאול שאלות נוקבות את האיש הזה, הוא עלול להיכשל בלשונו, הוא לא דיפלומט, הוא לא בהכרח יידע לתת את התשובות הנכונות ולא היו מוכנים להפגיש אותו עד מותו".

בוא ספר לנו איך התבצע החיסול עצמו, הפעולה עצמה.
"האיראנים טוענים, ולא בטוח שהם טועים, שהאנשים שביצעו את החיסול ביציאה המזרחית של טהרן הם אותם אנשים שביצעו בקיץ את פיצוץ המתקן הגרעיני, מפעל הצנטריפוגות".

איך הם יודעים דבר כזה?
"כשהם אומרים דבר כזה, אני נוטה לחשוב שאולי ראו משהו במצלמות, או עשו זיהוי אחר והם מזהים כלי רכב, אופנוע, בטח לא פנים".

בפעולות מהסוג הזה בד"כ גורם הביון שאחראי על הפעולה שולח שליחים מקומיים או מבצע את זה בעצמו בגלל המורכבות?
"בעבר היו מקרים שארגון ביון מבצע באמצעות הסוכנים שלו".

זה רק מסבך עוד יותר את העניין כי צריך גם להוציא אותם מהשטח.
"כן אבל התמונה המצטיירת במשך עשור היא שיש איזו שהיא נוכחות קבועה ישראלית בלב איראן. כאשר בוצע החיסול של מבחוח בדובאי עם התמונות המפוסרמות ב-2010, חלק מאנשי המוסד שביצעו את הפעולה הזאת פונו בכלל דרך איראן, המילוט שלהם מדובאי התבצע דרך איראן. זאת אומרת שמי שאחראי לפעולה הזו, יהיה מי שיהיה, מרגיש בטוח מספיק כדי להשתמש באיראן כארץ מעבר".

כלומר יש שם נקודת חילוץ מאוד בטוחה וכנראה קבועה ומבוססת.
"הרושם הוא של אחיזה מודיעינית, אני לא מדבר מתוך ידיעה, לא שיתפו אותי בדברים האלה ובצדק. הרושם הוא שיש אחיזה קבועה מודיעינית, טובה בתוך איראן וזה מה שמטריד את האיראנים, מפני שאיך ההנהגה מסבירה לציבור מה שקורה שם מדי כמה חודשים? כיצד חצי תריסר מדעני גרעין קודמים חוסלו על ידי חברה על אופנועים? פתאום פיצוץ במפעל השמור בנתנז? פחריזאדה נסע במכונית משוריינת עם אבטחה רצינית".

האיש מאובטח לגמרי וזה עוד יותר מסבך את העניין.
"זה איש צללים שחי במחשכים, לא מופיע לטקסים, נאומים וראיונות, מחביאים אותו והוא מחביא את עצמו, ולכן במקרה הזה ככל שאנחנו יכולים לחבר את התמונות של הפאזל מהסרטונים שיש לנו מאיראן, החיסול היה פה לא אקדח לראש אלא מטען רציני שאו נדבק למכונית או הוטל עליו, זה חיסול בצורה אחרת".

כי המכונית עצמה נראית די שלמה , זאת אומרת יש עליה סימני ירי אך לא נראה כאילו היא נפגעה ממטען.
"כן אך אנו אף פעם לא יודעים האם זו המכונית הראשונה, שלו".

יודעים מי עוד היה איתו במכונית?
"אנחנו יודעים שהיו בני משפחה, אני לא יודע אם היו עוד נפגעים. האיראנים אומרים שנפגעו אנשים נוספים, הם בינתיים לא אומרים את מי וגם לא אמרו אתמול בהלוויה".

איפה זה קורה? בסוג של אוטוסטרדה במזרח טהרן?
"זו יציאה צפון מזרחית לטהרן, למה הייתה שם משפחה או עניינים מקצועיים אני לא יודע להגיד. זאת אומרת שמי שפוגע בו יודע לאיפה הוא נוסע, על איזה ציר. התמונה היא חד משמעית ולכן היא כל כך מעיקה על האיראנים ולכן היא בעיניי ממש מחייבת אותם לתגובה".

עד כמה איראן סובלת בימים האלה מקורונה? עד כמה זה משמעותי שם המגפה?
"הרבה יותר מאשר אצלנו".

הרבה יותר גם ממה שיודעים?
"כן, הפסיקו לספור בצורה מסודרת".

אז גם קורונה, גם משבר כלכלי, גם שקיפות של כל אנשי הביטחון שלהם מול המודיעין הישראלי, האמריקני או גם וגם, סיפור לא פשוט מבחינת האיראנים.
"ולכן הלחץ שלהם להגיד עד כאן יותר אנחנו לא נשלים עם דברים כאלה".

שדווקא זה כאילו בהפוך על הפוך אתה יודע, במצב כל כך קשה דווקא עכשיו להגיב? תהיה להם בעיה?
"אילו הייתה להם כוונה לחבק את ביידן ולומר לו אדוני הנשיא החדש, אנו מברכים על שובך לנושא הגרעין, אז הם היו אומרים אוקיי נמתין חודשיים שלושה יתחיל ולרדת לפחות חלק מהסנקציות. אבל אני אומר לכם שלאיראנים אין כוונה בטח לא בחצי שנה הקרובה לחבק את ביידן וללכת לקראתו אלא להיפך, להערים קשיים".