איראן הודיעה אתמול (ראשון) על התפתחות בחקירת חיסול המדען האיראני. במדינה פרסמו תמונותיהם של ארבעה חשודים, לדבריהם, בהתנקשות במדען מוחסן פחריזאדה. הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, חזי סימנטוב דיבר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM ואמר כי להבנתו לאיראנים אין באמת מושג מה קרה שם. "האיראנים רוצים להראות שהם יודעים פחות או יותר על מה מדובר, אין להם מושג".

"אם למישהו זה מזכיר את החיסול שיוחס למוסד של מבחוח בדובאי, זה לא סתם כי האיראנים רוצים להראות שיש להם קצה חוט, שהם יודעים פחות או יותר על מה מדובר. אין להם מושג, אפשר להניח, מה קרה שם. לראיה, הגרסאות השונות שמתפרסמות בתקשורת האיראנית על ההתנקשויות. שמענו על גרסה אחת שמדברת על כך שלא היו בכלל מתנקשים, דיווח אחר מדבר על 62 מתנקשים שהיו. זה מראה את הבדלי הגרסאות", מסביר פרשן חדשות 13. 

סרטון איראני מזירת החיסול. צילום: רשתות חברתיות

"האיראנים הבינו שהיה פה מבצע מורכב שנמשך לפחות, המון-המון זמן, לפחות שנה או יותר על פי ההערכות. מבצע חיסול שפשוט מאוד קיבל מידע מודיעיני מדויק ואיכותי בדיוק מתי האיש המאובטח ובעל הדרגה הבכירה במשמרות המהפכה באיראן, לאן הוא נוסע, עם מי, באיזה רכב ובאיזו שעה, כמה אנשים נמצאים ברכב, באיזה כביש הוא נוסע ובאיזו פניה הוא יפנה, זה כל הסיפור - המידע המודיעני המדויק. כמה מתנקשים היו שם, אם היו בכלל או הופעלו מרחוק, זה דבר שאף אחד לא יודע, גם האיראנים. רק מי שעשה את זה יודע מה הוא עשה. כרגע התמונות של הארבעה האלה שהופצו על ידי האיראנים שלא מודים שזה הופץ אלא רק עיתונאים שמסתמכים על דיווחים מתוך איראן. אנחנו לא יודעים כמה זה נכון, שכביכול האיראנים מחפשים אחר זהותם של האנשים שכנראה סייעו לחוליות המתנקשים שהיו או לא היו", אמר עוד סימנטוב. 

"אין מידע מדויק לגבי השמות שלהם", ציין סימנטוב, "לאיזה מדינה הם שייכים, מי הם ומה הם. מי שראה את הדיווח בניו יורק טיימס יכול היה לקבל תמונה שישראל, על פי הניו יורק טיימס, יש לה יכולות גדולות, כך פורסם אתמול. לא הייתי מאמין לאירנים בעניין הזה בכלל, כל הדבר הוא לצרכים פנימיים. יכול להיות שיש להם קצה חוט או שלא, אבל הגרסאות השונות, ההלם והתדהמה שהם הוכו בעניין הזה הביאו אותם להראות שיש כביכול חקירה ודבר שני באמת לבצע בדק בית ואולי לסכל עוד חיסולים כאלה בעתיד", אמר הפרשן.

"אדם כל כך ממודר, כל כך בכיר, שנפגש עם חמינאי על בסיס שבועי אולי, ידעו לאן הוא נוסע. משמע אפשר להגיע לאחרים וזה הפחד של האיראנים ולכן הדיווחים בלבנון, על כך שחיזבאללה מידר עוד יותר את השמירה, כולל על נסראללה עצמו שביטל פגישות כדי להימנע אולי מחיסול כזה או אחר, של מי שהם מאשימים את ארה"ב וישראל יותר נכון את ישראל בחיסול הספציפי הזה", ציין סימנטוב. 

באשר ליכולות של המחסלים, על פי הדיווחים, אמר הפרשן הבכיר כי "זה לא קרה כנראה אבל הדבר הזה משקף יכולות חסרות תקדים של ארגוני ביון כאלה ואחרים, שסביר להניח שקיימות עוד ועוד יכולות כאלה, שיחשפו בעתיד בפעולות אחרות. לפעמים מה שרואים בסרטים גם קורה חלק ממנו במציאות", סיכם סימנטוב.