נשיא מצרים עבדל אל פאתח א סיסי מגיע היום (שני) לביקור רשמי בפריז, ימים אחדים לפני ביקורו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקהיר. הנושאים המרכזיים שיעלו בפגישותיו: המדיניות כלפי איראן והסכם הגרעין איתה, חילופי הממשל בארה"ב והיוזמה הצרפתית גרמנית מצרית ירדנית לחידוש תהליך השלום הישראלי הפלסטיני.

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

באירופה דנים בדרכים להמשכו של הסכם הגרעין עם איראן ובחזרתה של הצפויה של ארה"ב להסכם. הנשיא המיועד ג'ו ביידן אמר כי החזרה להסכם תיעשה תוך תיאום עם מדינות אירופה, המציעות להרחיב את המשא ומתן גם לנושאים נוספים, כמו מערך הטילים הבליסטיים, ומה יהיה ההמשך עם תום תקופת ההסכם הנוכחי והתנהלותה החתרנית של איראן באזור.

ביידן דיבר על "הסכמי המשך", בעוד איראן הביעה התנגדותה לתיקון ההסכם הנוכחי, אך השאירה את הדלת פתוחה למשא ומתן נפרד על הסכמים עתידיים. זוהי גם עמדת צרפת. עם זאת, שר החוץ הגרמני הייקו מאס הצהיר בראיון ל"דר שפיגל", כי "חזרה להסכם הקודם לא תספיק", וכי צריך מעין "הסכם גרעין פלוס", כלומר מורחב.

לדבריו, הוא תיאם עמדה זו עם צרפת ובריטניה, והוסיף: "צריכים הסכם זה, משום שאיננו מאמינים לאיראן". עם זאת, שר החוץ הגרמני טען כי מדיניות "הלחץ המקסימלי" של הנשיא דונלד טראמפ נכשלה. בנושא חידוש תהליך השלום הישראלי פלסטיני, אמר מקור בכיר בנשיאות צרפת כי היוזמה למטרייה בינלאומית לחידוש השיחות של ארצו, גרמניה, מצרים וירדן, נדונה כרגע בדרג שרי חוץ בלבד. השר הגרמני מאס אמר בנושא זה כי מדובר במתכונת קבועה לדיון בין הצדדים, שמטרתה להביא את הישראלים והפלסטינים לדושיח.