התקופה האחרונה בהתמודדות מול רצועת עזה נחשבת שקטה באופן יחסי, ובמערכת הביטחון סבורים כי היתכנות להסלמה רחבה מול גורמי הטרור בעת הזו אינה גבוהה. בנוסף, מאחורי הקלעים נעשים מאמצים לקידום ההסדרה מול הרצועה. אבל במקביל, בצה"ל ממשיכים להיערך בתוכניות ובאימונים גם לאפשרויות אחרות. 

המלחמה הבאה מול רצועת עזה, סבורים בצה"ל, חייבת להסתיים בתוצאות אחרות מהמבצעים האחרים בעשור האחרון מול רצועת עזה, שבהם לא הושגה הכרעה ברורה, כפי שהיה למשל במבצע "צוק איתן", שנמשך יותר מ-51 יום ובו צה"ל לא פגע באופן מספק ביכולות החמאס ברצועת עזה. הנחת המוצא בצה"ל היא כי ניתן יהיה להשיג הכרעה ברורה וניצחון מול חמאס בעימות הבא, גם כאשר כיבוש הרצועה, השתלטות מחודשת עליה או מיטוט שלטון החמאס אינם נמצאים בשלב זה על מגרש הדיונים, בהתאם לדרקטיבה של הדרג המדיני בנושא זה.

אביב כוכבי באוגדת עזה. צילום: דובר צה"ל

יחד עם זאת, בצה"ל סבורים שניתן להגיע להכרעה, במידה ותוצאות הלחימה בשטח והפגיעה ביכולות החמאס תהיה כבדה מאוד ותאלץ אותו בסופו דבר להגיע להסדר מדיני מנקודת חולשה מובהקת מאוד. זאת, לעומת המבצעים הקודמים ברצועה, שהיו מכוונים להשגת הרתעה ובדרך כלל הובילו לתקופה מסוימת של  שקט יחסי. התוכניות הנוכחיות של צה"ל לעימות הבא בעזה, כפי שהן באות לידי ביטוי בפקודות המבצע, מכוונות לפגיעה משמעותית מאוד ביכולות המבצעיות של חמאס וארגוני הטור הנוספים.

על מנת להגיע להכרעה ברורה, תוכניות צה"ל הנוכחיות מכוונות להפעלת אש כבדה יותר, תוך גביית מחירים כבדים מארגוני הטרור. אחד היעדים שמוגדר באופן ספציפי לבחינת ההישג המבצעי, לצד יעדים נוספים ומדידים לפגיעה ביכולות הצבאיות של חמאס בעת מבצע, מתבטא ביכולת לפגוע בפעילי ארגוני הטרור הנוספים בשטח. הרמטכ"ל אביב כוכבי הציב לצבא, לפיקוד הדרום, לאוגדות המתמרנות, לחיל האוויר ולמודיעין יעד של הריגת 300 פעילי זרוע צבאית של חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועה, בכל יממת קרב בתחילת המבצע. בכך, לשבש את תוכניות האויב ובשאיפה לקצר את משך הלחימה. התוכניות הללו נבחנו בתרגילים האחרונים שצה"ל ביצע, שתרגלו מלחמה בעזה, ובצה"ל סבורים כי יהיה ניתן להשיג יעד זה במקרה של מלחמה ברצועה.

פעיל חמאס בעזה (צילום: SAID KHATIB/AFP,gettyimages)
פעיל חמאס בעזה (צילום: SAID KHATIB/AFP,gettyimages)

לצד מספר ההרוגים בקרב חמאס בכל יממת קרב, בצה"ל מבינים כי בנוסף לכך הם ידרשו לפגוע בתשתיות הארגון - מחסני הרקטות ואמצי הלחימה, בתי המלאכה לייצור הנשק, המפקדות והכח הימי של הארגון - בצורה הרבה יותר משמעותית מאשר במבצעים האחרונים. זאת, על מנת לפגוע במרכיב ההתעצמות העתידית של חמאס גם לאחר המבצע. ההערכה במערכת הביטחון היא כי הישג מבצעי מובהק במבצע הבא, כבר בשלביו הראשונים, עשוי לקצר את משך המלחמה בצורה משמעותית ולשנות לאורך זמן את המציאות הביטחונית מול רצועת עזה.

לצד התוכניות השאפתניות, צריך לזכור כי בראש וראשונה הן תלויות ביכולת של צה"ל לזהות את האויב בעת הלחימה, נתון שהיה תחת פער מבצעי בעימותים האחרונים בעזה. בנוסף לכך, לפגוע משמעותית ביכולת הרקטית של ארגוני הטרור ברצועה תוך כדי המבצע ולשבש ולהפחית מעוצמת האיום על העורף בישראל. זאת, גם, לעומת המבצעים האחרונים ברצועה בהם הפגיעה במערכי הפיקוד והשליטה והיכולת הרקטית של האויב הייתה קטנה באופן יחסי. לראיה לכך, חמש שנים לאחר "צוק איתן", חמאס שיפר באופן משמעותי את יכולת הרקטות שלו וממשיך להתעצם בנושא זה, תוך ניסיון להגיע ליכולות דיוק של הרקטות.