עובדת במשפחתון פרטי בפתח תקווה נעצרה היום (שלישי) לחקירה באזהרה בחשד שנהגה באלימות כלפי פעוטות. במסגרת החקירה נגבו עדויות וכן נתפסו מצלמות האבטחה במשפחתון. מי שדיווחה על האירוע ואף מסרה עדות במשטרה היא מנהלת המשפחתון "אגדת מונטיפיורי", שרית פלדמן שמבחינתה על פי מדיניות שהנהיגה "אין מקום להתנהגות שכזו במשפחתון שלנו".

נציין כי מיד עם קבלת המידע מאחד ההורים שחזה בנעשה בזמן אמת, מיהרה פלדמן, לפנות את הסייעת ולהודיע לה על סיום עבודתה במקום וזאת חרף הבעת ההתנצלות מצידה של הסייעת. במסגרת החקירה גבתה המשטרה עדויות וכן תפסה מצלמות אבטחה המותקנות במשפחתון. העובדת חשודה בכך שהשתמשה בכח פיזי, מעבר לסביר, כלפי הילדים. על פניו, נראה כי מדובר ברף הנמוך של העבירה. 

שרית פלדמן מנהלת הגן (משמאל) והגננת סיגל קטן (צילום: אלון חכמון)
שרית פלדמן מנהלת הגן (משמאל) והגננת סיגל קטן (צילום: אלון חכמון)

נבהיר כי המשטרה מיהרה והוציאה בבית משפט השלום בפתח תקווה  צו האוסר לפרסם סרטונים ותיעוד מהמשפחתון על מנת להתחקות אחר הנעשה במשפחתון. מי שהגיש את התלונה ביום ראשון היא היחידה לפיקוח על המעונות בעיריית פתח תקווה, שתפקידה לפקח על המעונות והמשפחתונים. בעקבות התלונה, אליה גם התלווה סרטון שתיאר לכאורה התרחשות במשפחתון, מנהלת היחידה לפיקוח על המעונות פנתה למשטרה.

למעריב נודע כי בחמישי שעבר החליקה אחת הגננות באחת הכיתות באותו משפחתון ומנהלת הגן הגיעה לטפל בה. באותה עת בדיוק לרוע מזלה, התרחש האירוע, בו עובדת אחרת במשפחתון, ככל הנראה, הניחה את אחד הילדים בחוזקה על המזרן תוך שימוש בכח בלתי סביר. כיוון שהמקום מרושת במצלמות בהן צופים ההורים און ליין, נחשף אחד ההורים לאותו מקרה והוא מיהר להעביר דיווח על מנהלת המשפחתון פלדמן. 

מנהלת המשפחתון קוראת לכל הגנים והמעונות להתקין מצלמות בדומה לאלו שהותקנו במשפחתון שלה כדי ליצור מקום שקוף וחשוף להורים ועל מנת למנוע ככל שניתן הישנות מקרים דומים. בעקבות הדיווח שהגיע אליה ופניות ההורים, שהציגו לה את הסרטון, היא הודיעה כאמור במידי על הפסקת פעילותה של הסייעת.

יש לציין כי אותה סייעת עובדת במשפחתון הפרטי במשך שמונה שנים, ועד כה לא הוגשה תלונה לגביה. לאחר שפנתה לסייעת, הסבירה האחרונה למנהלת כי היא מתנצלת על המקרה,וביקשה להביע חרטה בפני ההורים שכן לדבריה, הייתה נתונה בלחץ באותו היום, אך המנהלת החליטה לסיים את העסקתה במשפחתון. פלדמן פנתה למנהלת היחידה לפיקוח על המעונות בעיריית פתח תקווה ומסרה עדות מפורטת במשטרה בעקבות האירוע. פלדמן אמרה למעריב: "אני מנהלת גן 20 שנים, זה אירוע חריג לחלוטין ואני רואה אותו בחומרה. לכן הגבתי כפי שהגבתי. במשפחתון שלנו זה לא יקרה ולא אמור לקרות, אני יודעת שההורים מבינים את זה, וכראיה אף הורה לא הוציא את הילד שלו מהמשפחתון".

הדס ניר זקן, אחת מהאמהות במשפחתון בו התרחש מקרה תקיפת פעוט (צילום: אלון חכמון)
הדס ניר זקן, אחת מהאמהות במשפחתון בו התרחש מקרה תקיפת פעוט (צילום: אלון חכמון)

בעודה מוסרת את הפרטים הגיעה למשפחתון אמה של אחת הפעוטות במשפחתון, הדס ניר זקן, ואמרה: "באופן חד משמעי, יש כאן צוות מדהים ונפלא. כולנו מרוצים מהמשפחתון ומהלך הרוח בו. ביום שקיבלנו את הדיווח בזמן אמת היינו מזועזעים מהמקרה. זה עצוב מאוד, יש פחד, כעס ואימה, אבל מיד לאחר מכן, כשהתעשתנו והבנו שמדובר באירוע בודד, שגם הוא חמור מאוד מבחינתנו, אנחנו מאמינים בצוות ואף הורה לא הוציא את הילד שלו מהמסגרת. אני קוראת לכל המעונות להתקין מצלמות אונליין, זה אמור להיות חוק מדינה. אנחנו ההורים יכולים להיכנס בכל רגע נתון ולא ניתן להעלים דבר מעינינו. יש כאן מנהלת גן נפלאה וצוות יוצא מגדר הרגיל".

גננת לגילאים הבוגרים במשפחתון, סיגל קטן, מציינת: "באמת שיש כאן צוות מדהים שנותן את הנשמה. היה פה אירוע חריג, אבל מבחינתנו זה מעבר למה שאמור לקרות. אצלנו לא מטפלים באגרסיביות בילדים, אלא בליטוף וברוך. גם הסייעת המדוברת עשתה עבודה יוצאת מן הכלל. אהבו אותה, היא שמונה שנים במשפחתון הזה ללא תלונה. לצערנו ברגע של לחץ, כדבריה, היא פעלה כפי שתועד, ולמרות שמדובר באירוע ראשון ושאינו אגרסיבי, עדיין מנהלת הגן החליטה לסיים את דרכה, מה שמעיד על המדיניות שנהוגה כאן ועל האכפתיות מהילדים והטיפול האישי, הרגשי והמטפח של הפעוטות". 

קטן מציגה הודעת ווטסאפ אותה קיבלה  היום בצהריים, לאחר שנחשף המקרה בתקשורת מאחת האמהות במשפחתון, בה נכתב: "תודה על המילים החמות, על החיבוק לילדים, על השקט והרוגע שאתן משרות בנו ההורים. זה לא מובן מאליו, בפרט לאור מה שקורה".

הודעת הוואטסאפ שהועברה לצוות המשפחתון (צילום: אלון חכמון)
הודעת הוואטסאפ שהועברה לצוות המשפחתון (צילום: אלון חכמון)

מעיריית פתח תקווה נמסר: "לפני כשבוע דווח למינהל החינוך בעיריית פתח תקוה כי ישנו חשד להתעללות בגן פרטי בעיר. עם קבלת הדיווח, הנחה ראש עיריית פתח תקוה רמי גרינברג את מנהלת היחידה לפיקוח על המעונות (לגלאי לידה-3) בעירייה, להגיש תלונה במשטרת פ"ת בגין החשדות ואכן כך נעשה. ממצאים נוספים שביססו את החשד הוגשו ביום ראשון האחרון למשטרה כאשר במקביל העירייה עומדת בקשר עם ההורים ונותנת מענה לצרכים שלהם ושל הילדים. יודגש כי מדובר ביחידה ייחודית לעיריית פתח תקוה אשר מטפלת בעיקר במעונות וגנים פרטיים. היחידה הוקמה ביוזמת עיריית פ"ת בשנתיים האחרונות לאור מקרי התעללות שנחשפו בערים שונות בארץ. פעילות היחידה לפיקוח על המעונות בעירייה הוכיחה את עצמה במקרים אחרים שהתרחשו בתחומי הרשות בעבר וכן גם במקרה המדובר".  

עוד הוסיפה בתגובתה העירייה כי "נציין כי במסגרת פעילות היחידה יוצאים מפקחים לביקורי פתע במעונות הפרטיים ואף משמשים כתובת לפניות הורים. ליחידה מגיעות פניות רבות מצד ההורים שחוששים כי קיימת התנהלות שאינה הולמת, היחידה יוצאת לשטח לבדוק מקרוב במה אמורים הדברים ובמידת הצורך גם מעבירה מידע למשרד העבודה והרווחה לטיפולם. במקרים מסויימים גורמי היחידה ניגשים במיידי להגיש תלונה במשטרה. כמו כן, היחידה לפיקוח על המעונות בעיריית פ"ת, פועלת מול המעונות להתקנת מצלמות בהתאם להוראות החוק ודואגים להימצאות אישור להפעלת מעון מטעם משרד העבודה והרווחה, הכרוך בקיום קורסי עזרה ראשונה, קורסי התנהלות בטוחה ואישורי משטרה לצוות הבא במגע עם הילדים. לאור היחודיות של היחידה בארץ, הוחלט לראשונה, כפיילוט, להעניק לעובדיי העירייה סמכויות של מפקחים מטעם משרד הרווחה".