השבוע נודע כי מי שהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה, בחר לתפקיד מפכ''ל המשטרה הוא ניצב קובי שבתאי, מפקד מג''ב. הערב דווח בחדשות 13 כי עברו של המפכ''ל המיועד, ככל הנראה, לא נקי כפי שחשבו קודם לכן. על פי הדיווח, במרץ 2011 בעת פינוי מתנחלים מחוות גלעד, הורה שבתאי לפקודיו להשתמש בכדורי פלסטיק אסורים לשימוש.

באותו האירוע, השתמשה המשטרה לראשונה בכדורי הפלסטיק נגד המתנחלים, באירוע שמוכר כנקודת התנגשות בולטת בין משטרת ישראל לבין תומכי הימין בישראל. אדם שנכח באירוע אמר כי "קובי פיקד על הכוח המשטרתי באירוע, הוא נתן הנחיה לירות בכדורים שאסורים לשימוש, כתוצאה מכך נפגעו כמה נערים שהיו במקום".

אמיר אוחנה וניצב קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
אמיר אוחנה וניצב קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

ניצב בדימוס חגי דותן, שכיהן בעבר כמפקד מחוז יהודה ושומרון בעבר, אמר כי שבתאי הוא "מומחה באמצעי לחימה, מדובר באיש ערכי ואמיץ".  דותן מספר כי לאחר האירוע החלו להגיע שיחות טלפונים ורחש מאנשים שונים שהיה ירי לעבר נערי הגבעות. כאשר ביקש הבהרות משבתאי, השיחה הפכה לקרב צעקות בין שניהם, לדבריו.

המקרה התגלגל עד למליאת הכנסת, שם ביקש חבר הכנסת יריב לוין להורות במפורש לא לחזור על האירוע ולא להשתמש בכדורי הפלסטיק נגד המתנחלים. השר לביטחון פנים דאז, יצחק אהרונוביץ' אמר כי השימוש בכדורים נעשה באופן מדוד, זעיר, תוך הפעלת שיקול דעת ובאישור מפקד הכוח.

לאחר נאומו של אהרונוביץ', התגלה כי הדיווח שקיבל השר לביטחון פנים לא היה מדויק. בניגוד לדבריו בכנסת, הירי בוצע מטווח קרוב ומבלי שהשוטרים חשו איום כלשהו לחייהם. השר זימן בעקבות הגילוי פגישה במשרדו, בה נחשף למצגת חדשה, אשר הכעיסה אותו מכיוון שגילה כי הטעו אותו. בעקבות כך, מפקד המחוז חגי דותן ננזף על ידי אהרונוביץ'.

דותן חזר פעם נוספת אל שבתאי וביקש ממנו לחזור על פרטי האירוע פעם נוספת ואמר לו כי היה עליו לפנות אליו לאישור הירי בטרם מתן הפקודה. שבתאי השיב, לטענתו של דותן כי "לא היה מספיק זמן בידי וזה מה שהיה, אז יריתי".

נצ''מ בדימוס אפרים ארליך אמר כי לא פעם, חיבתו של שבתאי לאמצעי לחימה ופירוטכניקה גרמה למבוכה במשטרה. "יש לו בבגאז' ארסנל שמספיק להסתער על יעד מבוצר", אמר ארליך שהוסיף כי מדובר ב"יותר לוחם מאשר שוטר". לטענתו, שוטרים ששירתו תחת פיקודו של שבתאי, החלו בשלב מסוים לעבוד במועדון של עבריין מוכר, כשפנה הנצ''מ בדימוס לשבתאי, האחרון לא מנע מהם לעבוד תחת העבריין ואפשר לזה לקרות.

משטרת ישראל הגיבה לפרסומים ומסרה כי "מדובר בדברי הבל ורעות רוח מצידם של אינטרסנטים הפועלים ממניעים אישיים בניסיון להכפיש את ניצב שבתאי ולסכל את מינויו. מעבר לכך, הטענות אינן ראויות להתייחסות".