מחאת פעילי הימין לאחר מותו של הנער אהוביה סנדק נמשכת. בתוך כך, גורמים בטחוניים הזהירו היום (רביעי) מפני התגברות האלימות ביהודה ושומרון שעלולה להוביל להסלמה. גם הערב צפויות הפגנות רבות ברחבי הארץ. 

ההפגנות האלימות על הרג אהוביה סנדק ז"ל (קרדיט: דוברות המשטרה)

הגורמים מספרים כי בימים האחרונים התרבו מקרי אלימות שבהם מגיעים קבוצות של עשרות יהודים לנקודות חיכוך, ומייצרים פרובקציה שמתפתחת לתגרה ואלימות. הגורמים מוסיפים כי לא מדובר רק בנערי גבעות, ואתמול נרשמו ארבעה מקרי אלימות שונים. המשטרה, כך מוסיפים הגורמים, מתקשה לאכוף את הסדר, והסכנה היא שהאירועים הללו עלולים להדליק את השטח.

בנוסף, התיעוד אתמול של בלשי המשטרה שסופגים מכות בהפגנה העלה את הנושא לסדר היום, אבל ביהודה ושומרון המצב בימים האחרונים חמור אף יותר. אם ראשי ההתיישבות לא יתעוררו ויפעלו נגד המגמה הזו, אנחנו עלולים להקלע לבעיה גדולה.

גורם ביטחוני נוסף אומר: "בשטח יש חבורת פורעים שמנצלת את האירוע הקשה בו נהרג אהוביה סנדק ז"ל כדי לפרוק כל עול. מדובר בעשרות אירועים אלימים נגד ערבים וכוחות הביטחון. זה רק עניין של זמן עד שיהיו נפגעים בנפש מהצד הפלסטיני או כוחות ביטחון. לא צריך להסביר איך אירוע כזה של הרג פלסטיני יכול להצית את השטח ולהביא לפיגועים נגד יהודים. את זה הם לא מבינים ונכון יהיה שגורמים שיכולים לרסן אותם, יבינו זאת ויפעלו בהתאם".

השוטר שנפגע מאבן במהלך המחאה (צילום: דוברות המשטרה)
השוטר שנפגע מאבן במהלך המחאה (צילום: דוברות המשטרה)

מי שהייתה ארוסתו של סנדק, שלהבת גולדשטיין, התראיינה בחדשות 12 וקבלה על יחסה של המשטרה לחקירה ואליה בפרט: "השוטרים אמרו לי לאחר ששאלו אותי על הרכב שבו נהגו 'הוא היה בן אדם קמצן? זה ידוע כהתנהגות של ערסים'". עוד הוסיפה כי "זה קורה בגלל התעללות והתעמרות של שנים מול האנשים שבנו את הארץ. אם היה סתם ילד לא היו נתקעים בו מאחור. הוא נהרג בגלל שנאה של שוטרים והתנהגות ממשלתית שפוגעת באנשים שמיישבים את הארץ, צריך וועדת חקירה חיצונית שתחקור מבחוץ".

כזכור, אהוביה סנדק מצא את מותו לאחר מרדף משטרתי אחרי רכב שבו נסעו נערי גבעות, לאחר שהרכב שלהם התהפך. ארבעה צעירים נוספים נפגעו באורח קל עד בינוני.  אמש, מאות מפגינים הגיעו לצומת זקס בירושלים, ועל פי המשטרה ניסו לחסום את נתיבי התנועה. כוחות המשטרה עיכבו ועצרו 34 חשודים בגין הפרות סדר. בין העצורים גם חשודים שנתפסו ביידוי אבנים בשעת מעשה.

במהלך המחאה מפרי הסדר חסמו צירים, הבעירו פחים, תקפו שוטרים, יידו אבנים וחפצים לעברם וגרמו נזקים לרכבים. במהלך הפיזור באזור רחוב וואן פאסן גרמו המוחים נזקים לשישה רכבים וטרקטור של תושבים מקומיים,  וכן ניפצו שמשות של מרפאת קופת חולים. שני שוטרים שנפצעו פונו לקבלת טיפול רפואי.