בשבוע שעבר צוין עשור לאירועי האביב הערבי, שהביא עמו גל ההתקוממויות שהחל בתוניסיה והתפשט בכל רחבי מדינות ערב ובשכנותיה. הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 13" צבי יחזקאלי הביא היום (שישי) פרטים נוספים בנושא בתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM, סיכם את השנה החולפת בעולם הערבי וחשף מה חוששים האיראנים שעלול לקרות ב-2021.

איך אתה מסכם את השנה בעולם הערבי?
"הייתי קורא לה שנת החיסולים וההסכמים או השנה בה האמת יצאה עוד יותר לאור. השנה שעברה נפתחה בדיוק בחיסולו של קאסם סולימאני. ארה"ב אזרה את האומץ וחיסלה את מי שהפגין כל כך הרבה טרור בעולם הערבי נגד מדינות סוניות, ששבוע לפני תקף את השגרירות האמריקאית בבגדד וטראמפ אמר 'חאלס' וחיסל אותו. נכנסנו לעידן חדש – איראן מתגלה בחולשה ומפעילה טרור ולכן מדינות ערב הגיעו עם גב לקיר. או שאתן עם ישראל וסעודיה או שאתן נשארות כטרף בידי איראן והנה השנה נחתמו הסכמי שלום. זה עם מדינות שלא היינו מעיזים לחשוב שזה יכול לקרות - מרוקו, סודן, בחריין, הנסיכויות. היום יש טיסות ישירות כשטסים מעל סעודיה וזו התוצאה של איראן התוקפנית שתוקפת את שכנותיה והן באו לבקש מישראל ברית הגנה".

זירת החיסול של קאסם סולימאני. צילום: רשתות ערביות

לקראת סיום השנה עוד חיסול קשה לאיראנים.
"נכון, מה זה אומר? ישראל וארה"ב מצאו את נקודת התורפה של איראן. יש להם חור מודיעיני מאוד גדול, הנה מדינות ערב מתקרבות אלינו. השנה הזאת הייתה שנה בה מדינות ערב ניצלו, כי אנחנו לא יודעים מה יקרה בתקופה הבאה. אנחנו קוראים לזה הסכמי נורמליזציה והם קוראים לזה הסכמי הגנה, הרבה מדינות ערב הפכו מוגנות יותר בזה שהתקרבו לישראל.

האיראנים חוששים מתגובה ישראלית-אמריקאית לפני חילופי הנשיאים?
"נכון, הם מאוד לחוצים, מדווחים על כלי שיט זרים שהגיעו למפרץ. יש לאיראנים טענה שאומרת שסעודיה מאוד רוצה וישראל מאוד רוצה והשאלה אם ארה"ב תיתן את האור הירוק. כולם מבינים שהמציאות עומדת להשתנות ולכן רוצים לקבוע מסמרות שיהיו בעצם עובדות לשלטון הבא". 

מתקפה אמריקאית ישראלית לפני עזיבתו של טראמפ?
"האיראנים חוששים שלפני עזיבתו של טראמפ את הבית הלבן יהיה מבצע גדול יותר, תהיה תקיפה מתוחכמת שתשנה את המציאות לשנה הבאה. השאלה היא האם יהיו את כל קודקודי המשולש, ישראל סעודיה וארה"ב - שייקחו ביחד את ההחלטה הזאת".