הבית הלבן השיג הערב (שני) פריצת דרך מדינית נוספת במזרח התיכון. פריצת הדרך הושגה בשיחות המשא ומתן בין ערב הסעודית וקטאר, כך הודיע אמיר כווית. מחר צפויות השתיים להודיע על חידוש היחסים ביניהן, שהופסקו בשנת 2017 בעקבות חרם שהטילה הממלכה הסעודית על המדינה המפרצית הקטנה, בשל הטענה על תמיכה בטרור וקשרים מדיניים עם איראן. עוד דווח הערב כי גם בעלות בריתה של ערב הסעודית לחרם על קטאר - איחוד האמירויות, מצרים ובחרין - צפויות להודיע על חידוש היחסים.

בכיר בבית הלבן אמר הערב: "השגנו פריצת דרך משמעותית בפתרון הסכסוך במפרץ הערבי". על פי דיווחים שונים, עוד הערב צפויה ערב הסעודית להסיר את החרם היבשתי, האווירי והימי שהטילה על קטאר. מחר צפויה ההודעה הרשמית, כאשר מסתמן כי ג'ארד קושנר, יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ, צפוי להגיע לאירוע.

המהלך מצטרף לשורת ההצלחות המדיניות שרושמת וושינגטון במזרח התיכון בחודשים האחרונים, עם החתימה על הסכמי "אברהם", הסכם נירמול היחסים עם סודאן וכן הסכם חידוש היחסים עם מרוקו. כל ההסכמים הללו הם חלק מדרכו של הממשל האמריקאי לגבש חזית אחידה ורחבה ככל האפשר במזרח התיכון נגד איראן.

לחרם שהנהיגה ערב הסעודית על קטאר שותפות כאמור גם מצרים, איחוד האמירויות ובחריין. לאחרונה הביעו המדינות הללו מורת רוח מהאפשרות כי יוסר החרם מעל קטאר.

מדינה נוספת במזרח התיכון שצפויה להיות מושפעת מהמהלך המדיני הזה היא טורקיה, שקיימה בתקופה האחרונה יחסים טובים עם דוחה. על פי ההערכות, מהלך זה הוא אחת הסיבות העומדות מאחורי ניסיונותיו האחרונים של נשיא טורקיה ארדואן להתקרב מחדש לישראל. לאחר פרסום ההחלטה על ההסכם הודיעה ממשלת טורקיה כי היא מברכת עליו ומקדמת אותו בברכה.

שיחות המשא ומתן לחידוש היחסים והסרת המצור בין ערב הסעודית וקטאר החלו לפני למעלה מחודש, לאחר ביקורו באזור של ג'ארד קושנר. על רקע ביקורו זה דווח כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בעיר החוף הסעודית ניאום, שם נפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמן.