המכון למחקרי ביטחון לאומי דירג בהערכתו האסטרטגית השנתית את המשבר הפנימי בישראל כאחד משלושת האיומים המובילים על חוסנה של מדינת ישראל.

בדו"ח המכון, שבראשו עומד ראש אמ"ן לשעבר האלוף במיל' עמוס ידלין והוגש היום (רביעי) לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נכתב: "ישראל נמצאת במשבר רב ממדי שנמשך כבר קרוב לשנה ומשתלב במשבר פוליטי מתמשך. משבר מורכב זה עלול לערער את יסודות הביטחון הלאומי במובנו הרחב, שכן הוא מוביל להיחלשות מנגנוני המדינה ומוסדותיה ומתבטא בקשיי תפקוד, בשיתוק בתהליכי קבלת ההחלטות, בצניחת אמון הציבור במוסדות ובהעדר סולידריות ומטרה משותפת בין קבוצות החברה הישראלית". 

הפגנות בבלפור נגד נתניהו (צילום: רויטרס)

בפתח ההערכה האסטרטגית טוענים חוקרי המכון כי בפתחה של שנת 2021 ישראל היא מדינה חזקה בעלת עוצמה צבאית, מדינית, טכנולוגית וכלכלית מרשימה, על אף משבר הקורונה. יחד עם זאת מוסיפים כותבי ההערכה כי ישראל היא חברה משוסעת הסובלת ממשבר פנימי שמגפת קורונה הציפה והחמירה, לצד האתגרים הביטחוניים שימשיכו ללוות את ישראל גם לאחר חלוף הנגיף.

כמו בהערכות אסטרטגיות בשנים החולפות קובע המכון למחקרי ביטחון לאומי כי על אף שאויביה של ישראל נרתעים ממלחמה מולה, עדיין ייתכנו אירועים ביטחוניים שיובילו להסלמה בלתי מתוכננת.

בראש מדרג האיומים הביטחוניים מציב המכון למחקרי ביטחון לאומי את האיום בזירה הצפונית, המכונה גם מלחמת הצפון הראשונה. מדובר בתרחיש שבו עלול להתפתח עימות מקביל עם איראן, חיזבאללה, המשטר הסורי ומיליציות פרו איראניות ובנוסף התקפות גם ממערב עיראק.

איום זה טוענים חוקרי המכון, מומלץ שיהווה את הייחוס המרכזי למוכנות צה"ל למלחמה, כאשר משבר הקורונה לא הפחית מחומרת האיום. עוד נכתב בדו"ח, כי הימצאותם של מאות טילים מדויקים בידי הציר האיראני ובפרט בידי חיזבאללה -  אשר ביכולתם לגרום לישראל פגיעה משמעותית ולשתק מערכים חיוניים, צבאיים ואזרחיים בעורף - היא איום  אסטרטגי שמדינת ישראל חייבת לגבש אסטרטגיה כדי לעצור את התפתחותו.

תחת האיום השני הציב המכון את תוכנית הגרעין של איראן. לטענת המכון דחיפותו של האיום ב-2021 נחשבת לנמוכה יותר במדרג האיומים, אך חומרתו הפוטנציאלית לעתיד היא הגבוהה ביותר.

עוד נכתב בדו"ח, כי למרות המכות שספגה, איראן ממשיכה להוות את האיום החמור ביותר לביטחונה של ישראל. המכון מדגיש את חשיבות התיאום וההידברות עם הממשל החדש, ובמקביל ממליץ שישראל תחזיר באופציה התקפית אמינה מול איראן במידה ותחליט לפרוץ אל עבר הפצצה.

הנשיא ריבלין אמר עם קבלת הדו"ח כי "יש צורך דחוף בשיקום האמון בין אזרחי ישראל למדינה. אמון שנפגע בשנה האחרונה בצורה קשה, אולי אפילו אנושה".

ריבלין הוסיף כי "זו מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים והאחרונה שלי כנשיא. החברה הישראלית תזדקק באופן דחוף לממשלה יציבה, מתפקדת, שתעסוק בראש ובראשונה בשיקום המשק והכלכלה, בפערים החברתיים ובשבר הגדול שיש בחברה הישראלית. יהיה עליה לעסוק בשנאת החינם שמטלטלת את יסודות החוסן הלאומי שלנו".