שופט בימ"ש השלום בירושלים, אליעד וינשל, הורה היום (ראשון) כי על המדינה להגיב עד מחר לבקשת משפחת סנדק למנות שופט חוקר לחקירת הרג הנער אהוביה סנדק ז"ל. בהחלטה ציין השופט כי הצדדים יתייחסו גם "לעמדתם בשאלה האם נכון לקיים דיון במעמד הצדדים בבקשה בשים לב גם לשעת החירום".

הבקשה הוגשה ע"י עו"ד אריאל עטרי מטעם ארגון חוננו, שמסר לאחר החלטת בית המשפט: "אני מברך על ההחלטה המהירה שמלמדת כי גם לבית המשפט ברורה הדחיפות של מינוי שופט חוקר לסיבות המוות של אהוביה ז"ל והעמדת האשמים בהריגתו לדין". 

בנוסף, דובר צה"ל עדכן היום (ראשון) כי קצין צה"ל הותקף אמש על ידי מתנחל בעת פינוי ציר במהלך הפגנה שנערכה סמוך ליישוב קדומים במחאה על מות אהוביה סנדק, שנהרג במהלך מרדף משטרתי ביו"ש. הקצין הוא מפקד סיירת גולני שספג אגרופים לאחר שפעל לפנות את הציר.

בנוסף, שופט בימ"ש השלום בירושלים, אליעד וינשל, הורה למדינה להגיב עד מחר לבקשת משפחת סנדק למנות שופט חוקר לחקירת הרג הנער אהוביה סנדק ז"ל. בהחלטה ציין השופט כי הצדדים יתייחסו גם "לעמדתם בשאלה האם נכון לקיים דיון במעמד הצדדים בבקשה בשים לב גם לשעת החירום".

הבקשה הוגשה ע"י עו"ד אריאל עטרי מטעם ארגון חוננו, שמסר לאחר החלטת בית המשפט: "אני מברך על ההחלטה המהירה שמלמדת כי גם לבית המשפט ברורה הדחיפות של מינוי שופט חוקר לסיבות המוות של אהוביה ז"ל והעמדת האשמים בהריגתו לדין". 

התקרית אירעה במהלך הפגנה שהתקיימה אמש סמוך ליישוב בה חסמו מתיישבים את ציר התנועה לכלי רכב. לאחר שנוצר עומס תנועה במקום הכוח הצבאי פנה למפגינים והורה להם לפנות את הציר. משסירבו, פעלו הכוחות לפינוי המפגינים לצידי הכביש. אחד המפגינים נהג באלימות פיזית כלפי קצין צה"ל, הוא עוכב בנקודה והועבר לטיפול שוטר שנכח במקום. הקצין הגיש תלונה במשטרה.

תקיפת תושב יו''ש על ידי החיילים, קרדיט צילום: ארגון חוננו

עו"ד יהודה שמעון, תושב השומרון, לוחם ומפקד לשעבר בצה"ל, שהגיע יחד עם שמונה מילדיו להפגנה טוען כי הוכה על ידי סא''ל כיוף וחייליו. לטענתו, העיר שמעון לחיילים על כך שהם נגעו בנערות, בחלקם בסמוך לחזה, ולכן הותקף ע"י סא"ל איוב כיוף וחייליו באופן קשה.

"בני ובנות הנוער, כחלק מהמחאה, ישבו על הכביש זמן ממושך. בשלב מסויים ראיתי חיילים ממש נוגעים בצורה פולשנית בנערות, אחד מהם ממש אחז בסמוך לחזה של אחת מהם. ניגשתי אליו וצעקתי אל תיגעו בנערות, אל תיגעו בנערות, מיד קפצו עלי החיילים, תקפו אותי, אפילו המשטרה הבינה שלא עשיתי כלום, ורק היום בצהרים הגעתי עצמאית לתחנה ונחקרתי, ושוחררתי מיד אחרי החקירה", סיפר שמעון.
לדבריו, עד להודעת צה"ל לא ידע שמדובר מג"ד שהיה באירוע עם הנערות. "עצוב שמפקד סיירת בצה"ל גם מבצע עבודות שיטור, גם פוגע בחופש המחאה הלגיטימי, גם פוגע עם חייליו בנות, גם תוקף אזרח שמעיר לו והכי עצוב שהוא רץ עם דו"צ להכפיש את ציבור המתיישבים. יום עצוב לגולני, לצה"ל ולמדינה", מסר שמעון שאמר כי בכוונתו להגיש תביעה אזרחית כנגד המשטרה וצה"ל על מעצר שווא ותקיפה.

מאז מותו של אהוביה סנדק נרשמה עלייה באירועי האלימות כלפי חיילים, ברובם באו לידי ביטוי בזריקת אבנים לעבר רכבים פלסטינים אבל גם אלימות מילולית קשה ויותר מזה כלפי שוטרים וכוחות מג"ב בשטח. דובר צה"ל מסר כי "צה"ל מגנה ומוקיע בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי גינה בחריפות את תקיפת הקצין ומסר בתגובה: "רואה בחומרה רבה ביותר את ההתנהגות האלימה והעבריינית כפי שהתרחשה אתמול על ידי אחד המתיישבים בחטיבה המרחבית שומרון. הרמטכ״ל שוחח עם הקצין והביע תמיכה והערכה על תפקודו ופעילות לוחמיו בשמירת הביטחון בגזרה".

כוכבי הוסיף כי "הרמטכ"ל קובע כי הפגיעה בלוחמי צה״ל, העושים לילות כימים להגנת אזרחי המדינה, על ידי מתיישבים, המוגנים על ידם, היא התנהגות פסולה שחובה עלינו להוקיע ולפעול כנגדה נמרצות ובנוסף למצות את הדין עם המעורבים". 

גם שר הביטחון בני גנץ התייחס לתקרית וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא נקבל שום פעולת טרור או אלימות כלפי אזרחים או חיילים. אני מגנה ומוקיע את תקיפת מפקד סיירת גולני על ידי פורע חוק. צה"ל ושאר גופי הביטחון ימשיכו לשמור על החוק והסדר אל מול רוחות ההסתה הרעות - ביושרה ובנחישות. תופעת האלימות שאנו נתקלים בה בתקופה האחרונה, תטופל ביד קשה".

המועצה המקומית קדומים גינתה את התקרית, הודיעה כי הערב בשעה 20:30 יתכנסו תושבי היישוב בסמוך לבסיס צה"ל בשכונת 'נחלת אסתר' להפגנת תמיכה בחיילי גולני המשרתים באזור ומסרה: "כאבנו מאוד לשמוע על תקיפת קצין צה"ל אמש במהלך הפגנה בכניסה ליישוב. זכות ההפגנה היא חשובה ומהותית אבל בשום פנים ואופן לא ניתן לפגוע בכוחות הביטחון". 

"אנו מגנים בכל תוקף ומוקיעים כל פגיעה בחיילי צה"ל. זהו מעשה חמור. אנו סומכים את ידינו על כוחות הביטחון ומודים להם על עבודתם המסורה יום ולילה, יחד איתנו, כתף אל כתף. חשוב להדגיש כי התוקף אינו תושב קדומים והוא הגיע לכאן להפגנה מיישוב אחר".  

ראש המועצה חננאל דורני מסר: "מדובר באירוע חמור בו הותקף קצין צה"ל ע"י אדם שאינו גר בקדומים. אני מגנה ומוקיע כל פגיעה בחיילי צה"ל - בנינו ואחינו להם אנו חייבים חוב גדול. ליבנו עם הקצין ועם חייליו ונמשיך לפעול יחד, במטרה לשמור על ביטחון האזור". 

מארגון שלום עכשיו נמסר: "שבועות שנערי הגבעות מתפרעים באלימות בידיעה שדבר לא ייעשה להם, הרי הם מקבלים רוח גבית משתיקתם של פוליטיקאים. המקרה של מפקד סיירת גולני הוא לא יחיד ומיוחד, פעם אחר פעם כוחות הביטחון ושכניהם הפלסטינים נאלצים לחוות אלימות חסרת מעצורים מצד פורעי החוק. מה הפלא? כשנגד כל בית ובית במאחזים יש צו הריסה (שלא ממומש), אז אגרוף בפרצוף של מפקד סיירת גולני הוא רק עוד חלק משגרת חיים עבריינית".