מנצלים את חלון ההזדמנויות: בימים שלפני החלפת הממשל בארה"ב וכניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא, מגבירה ישראל את הלחץ על איראן וחיזבאללה בסוריה. לאחר שלוש תקיפות בשבועיים האחרונים בסוריה, אשר יוחסו לישראל, ניתן להניח כי תקיפות שכאלו יימשכו גם בתקופה הקרובה. 

בישראל מזהים שילוב של תנאים מתאימים ולגיטימציה לפעול ולהגביר את הלחץ בעת הזו, בגלל כמה סיבות, כולל תנאים מבצעיים טובים וגמישות פעולה אשר לה זוכה ישראל מארה"ב. ריבוי התקיפות בתקופה האחרונה אינו נובע רק בשל העובדה כי בישראל מזהים ריבוי תזוזות של אמצעי לחימה במרחב, שבהם יש לישראל אינטרס לפגוע. לכך יש להוסיף את העובדה שהתנאים המבצעיים מתאימים, מזג האוויר נוח, ונוצרה הזדמנות מבצעית – שבמסגרתה הצד השני, בעיקר הכוחות הפועלים תחת איראן וחיזבאללה בסוריה, מוגבל ביכולת התגובה שלו.

מערכות ההגנה האווירית בסוריה מופעלות נגד תקיפה שמיוחסת לישראל (צילום: רויטרס)

עוד יצוין כי במקביל לתקיפת אמצעי הלחימה ומשלוחי הנשק האיכותי בסוריה, כמעט בכל תקיפה המיוחסת לישראל משולבת גם פעולה בחזית רמת הגולן נגד אינטרסים של חיזבאללה. במסגרת התארגנות הטרור באזור הגבול, המכונה "תיק הגולן", נעשה שימוש במתקני הצבא הסורי לאורך הגבול, בניסיון לאסוף מודיעין ולהקים תשתית לביצוע פיגועים נגד ישראל.

יודגש כי במקביל לתקיפות המיוחסות כאמור לישראל בשבועיים האחרונים, וההערכה כי מגמה זו תימשך בתקופה הקרובה, ישראל מממשיכה גם במאמץ להעביר מסרים לתושבי סוריה, וזאת בין היתר באמצעות מנשרים שמפזר חיל האוויר. באחד המנשרים שהופנה לחיילי צבא סוריה נכתב: "חיזבאללה רוצה להפוך את סוריה למרחב לחימה נוסף נגד מדינת ישראל על חשבונכם. חיזבאללה הרס את לבנון ואת דרום לבנון, וכיום הוא הורס את סוריה. חיזבאללה ומפקדת הדרום יעשו הכל כדי לפתות אתכם. אך אוי לכם, הכסף שתקבלו מהם לא שווה את ערך החיים שלכם ושל משפחתכם". 

בישראל כאמור מזהים את התקופה הקרובה - שבה חיזבאללה ואיראן חלשים באזור – בתור הזדמנות להגביר את הלחץ בניסיון לבלום את התבססותם בסוריה. לכך יש להוסיף את הרצון לפגוע בנכסים צבאיים ואמל"ח מתקדם, על מנת לבלום מגמה של התעצמות והתחמשות של המיליציות האיראניות והחיזבאללה. האמל"ח כולל טילים מתקדמים ומדויקים ומערכות נ"מ איכותיות.

עוד יצוין כי בתקופה הקרובה צה"ל ישמור גם בדרום הארץ על כוננות גבוהה אל מול איומים אפשריים מצד החות'ים בתימן לעבר העיר אילת ואזורים נוספים בסביבה. אמצעי הגנה, ובהם סוללות הפטריוט ואמצעים נוספים הקשורים להגנה האווירית, יישארו פרוסים בעיר הדרומית, וזאת למרות שבשלב הזה לא ידוע על התרעה מודיעינית ספציפית.