שני מקרי ירי בוצעו לעבר כלים הנדסיים של צה"ל שפעלו באופן שגרתי היום (רביעי) בסמוך לגדר המערכת. לאור האירועים, התראיין הכתב הצבאי של מעריב טל לב רם ב-103FM וטען כי לא מדובר באירוע מקרי. "מתחת לגובה הרדאר, מנהל צה"ל מערכה על הנושא של המאבק על אותם שטחים חקלאיים ועל הניקוי של הפרימטר הביטחוני", הסביר לב רם שאמר בנוסף כי שני אירועים בטווח זמן קצר, מבלי שצה''ל הצליח לזהות את היורה, מעיד על אירוע מורכב ורציני "יותר מאשר יוזמה מקומית של מישהו".

המנשרים של צה''ל שקדמו לירי לעבר הכלי ההנדסי באזור כיסופים (צילום: ללא קרדיט)
המנשרים של צה''ל שקדמו לירי לעבר הכלי ההנדסי באזור כיסופים (צילום: ללא קרדיט)


לב רם: "בוא ננסה לעבור רגע על רצף האירועים. קצת אחרי השעה 12:00, כוח של צה"ל שבעצם פועל מערבית לגדר, מה שנקרא הפרימטר הביטחוני, כלומר, שטח ביטחוני מיוחד, 100 מטרים מהגדר שבהם צה"ל פועל שהוא יהיה נקי לגמרי מגידולים חקלאיים, מעשבים, ממה שאתם לא רוצים, כדי לא לאפשר למחבלים להגיע לגדר, בשביל לאפשר לתצפיות לזהות התקרבות וכדומה. הם פועלים מזרחית לחאן יונס. וירי של צלף לעבר D9 שבעצם ממוגן לחלוטין, כלומר, אני מניח שמי שיורה גם יודע את זה פוגע בשמשה, גורם לנזק קל, כמובן לא חודר".

אתה יוצא מנקודת הנחה שהצלף ידע שה-D9 ממוגן, אבל קראתי פרשנים צבאיים אחרים שבאים ואומרים, 'מי שירה באופן הזה לעבר ה-D9, בוודאי התכוון לגרום למותו של לוחם צה"ל שישב ב-D9 הזה.
"אני לא יודע להיכנס למוחו של צלף בעזה, אני רק אומר שאירוע כזה הוא לא אירוע מקרי. ברקע של האירוע הזה, מתחת לגובה הרדאר, מנהל צה"ל מערכה על הנושא של המאבק על אותם שטחים חקלאיים ועל הניקוי של הפרימטר הביטחוני. כלומר, הוא מפיץ לאותם חקלאים, מנשרים שכתובים גם בעברית וגם בערבית שאומרים את הדבר הבא - 'אנחנו רואים זליגה שלכם לעבר השטח הביטחוני המיוחד, נא הוציאו את הכלים שלכם מהאזור הזה. אנחנו הולכים לפעול שם ולנקות את השטח'. צה"ל פועל היום במתכונת הזאת, כמו שהוא עשה לפני שבועיים ושלושה, פעם ראשונה הוא נתקל בירי, טנק מגיב פעם שנייה, אחרי חצי שעה, שוב ירי ושוב תגובה של צה"ל בירי טנקים. זה לא אירוע מקרי. כשאירוע מהסוג הזה קורה על הגדר, אני מניח שחמאס במקרה הטוב, או מעלים עין או עף יותר מזה. כלומר, זה סוג של מאבק על אותו שטח של פרימטר ביטחוני. האם הם רצו להרוג חייל, כן או לא? זו כבר סוגייה באמת לנושא של פרשנות. בסופו של דבר, צה"ל צריך להתייחס לירי לעבר חיילים כאילו הם רצו להרוג את החייל, ולכן, גם התגובה צריכה להיות בהתאם". 

לב רב המשיך ואמר כי "אני מניח שמתנהלת פה מערכה שגם חמאס מעורב בה, זה לא משהו מקרי, אלא זה חלק מאותו מאבק על הפרימטר הביטחוני. לכן, אנחנו רואים אירוע שהוא ממש רחוק מלהיות אירוע מקרי של מישהו שיוצא עם נשק ויורה סתם לעבר כוח צה"ל. דרך אגב, אתה רואה את זה גם מהמיומנות של אותו צלף - הוא מצליח לפגוע בשמשה, הוא מצליח שלא יזהו אותו, והוא מצליח לירות פעם שנייה באותו מרחב, מבלי שהכוח של צה"ל מזהה מאיפה מבוצע הירי. כל זה מעיד על משהו שהוא קצת מורכב ורציני יותר, מאשר איזו יוזמה מקומית של מישהו. דרך אגב, אני רוצה לקחת אתכם אחורה כמה חודשים, כשחמאס ירה פצצות מרגמה סמוך לכוח, כאשר הוא יכול היה לפגוע באותו כוח, גם כחלק מאותם איתותים. האם בקלות אנחנו יכולים להידרדר לתוך משהו שהוא מורכב יותר, ארוך יותר ומשמעותי יותר? בוודאי שכן. אבל נדמה לי שכרגע המאבק הוא על הפרימטר הביטחוני, וזה האירוע שאנחנו רואים היום שקורה בצהריים. בערב, כרגיל, אני מניח שתהיה תגובה של צה"ל. כמה היא תהיה קשה ומורכבת? אנחנו לא יודעים. אני מניח שהיא תהיה באותה מדרגת תגובה".

אם הם היו יורים נ"ט על ה-D9 הזה, אני מניח שהתגובה הייתה קשה יותר.
"אני מניח שאתה צודק, ואני מניח שגם סיכוי הפגיעה בחיי אדם היה הרבה יותר גבוה".