יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן חתם ביום שישי, בפעם הראשונה מאז 2006, על צו המורה על בחירות ברשות הפלסטינית. הבחירות יתקיימו למועצה המחוקקת שהיא הפרלמנט הפלסטיני, הנשיאות הפלסטינית והמועצה הלאומית הפלסטינית וצפויות להיערך במקביל בגדה המערבית וברצועת עזה בהתאם להסכמות שהושגו בין פתח לחמאס. אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 12", הסביר היום (ראשון) בתוכניתם של אראל סג"ל וטל שלו ב־103FM מה הביא להחלטתו של אבו מאזן, ומה יהיו השלכותיה על המזרח התיכון.

מה הסיפור של היציאה לבחירות עכשיו?
"כרגע יש הודעה על בחירות עם תאריך, אבל אין עדיין בחירות. זה כרגע בחזקת תרגיל לחץ של אבו מאזן כלפי חמאס, כי הם לא הגיעו להסכמות בשורה של נושאים אחרים וגם זה מצג נאה לביידן, הנה אנו הפלסטינים חוזרים למסלול של בחירות חופשיות כלליות. במהלך החודשים שיעברו עד 22 במאי, יש לאבו מאזן מספיק נקודות יציאה, שרק אחת מהנקודות האלה היא השאלה האם ישראל תרשה לתושבי מזרח ירושלים להצביע בבחירות שבהן חמאס שותף כמעט שווה לרשות הפלסטינית. אבו מאזן תמיד יכול לומר שאם אין קלפיות בירושלים אין טעם בבחירות".

למי טובות הבחירות האלה?
"ללכת ברשימה משותפת של פתח חמאס וארגונים אחרים, לבוא לבוחרים הפלסטינים ולומר להם זו האופציה שלכם, על פי חלוקה מוסכמת מראש בין חמאס ופתח. אין להם עדיין את הפרטים של הנוסחה הזאת. הרעיון הזה נובע מהעובדה שאתה לא יכול לצפות שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פתאום ישנו את עורם ויאפשרו לחמאס לחדש פעילות פוליטית ברורה ברחבי הרש"פ".

איך הם יכולים להגיע להסכמות ביניהם ולמה ההתעקשות של אבו מאזן על ירושלים?
"בעבר ישראל בשיטות כאלה ואחרות אפשרה גם לתושבי ירושלים להצביע. נכון שהמחלוקות בין חמאס לפתח אדירות אך אנו בסוג של תמרונים. אני חושב שהולכת להיות לנו בעיה קשה עם ממשל ביידן לא בגללו ובגלל קמלה האריס, אלא כי כל מינוייו לתפקידים בנושא המזרח התיכון הם כולם הרבה יותר שמאלה בעמדותיהם מביידן עצמו. ישראל עלולה למצוא את עצמה באין הידברות משביעת רצון בעניין הזה, על מסלול של עימות בנושא האיראני וגם הפלסטיני, אם כי מבחינת ממשל ביידן הפלסטינים לא בעדיפות ולא הייתה להם כוונה לחדש מאמץ אדיר להביא להסדר".

על ההסכמים עם מדינות המפרץ: "אני חושב שבשלב הראשון האמירויות וסעודיה ינקטו עמדה מאוד דומה, אם לא זהה לעמדתנו באשר לתנאים ולדרך בה אמריקה חוזרת להסכם הגרעין. זה עניין לגמרי לא פשוט. המפרציות יעמדו איתנו עד שייפול הפור וארה"ב והאירופאים יקבלו החלטה, ואז אני מבטיח שנראה גם את האמרירויות ובטח את סעודיה מנסות לעשות עסקה חלקית עם האיראנים. הם לא יישארו איתנו עד הסוף. אין שום סימן שממשל ביידן מנסה להשיג הסכם משופר, הם הולכים לחזור להסכם כמו שהוא. אין שום ראיה שהאיראנים מוכנים לדון בשינוי. בשנים הקרובות נראה לאט לאט את ההסכם הזה הולך ודועך".

"אנחנו לא בעימות מידי כי ייקח זמן לאמריקאים לראות איך וכמה זמן חוזרים להסכם הגרעין, זה יכול לקחת הרבה חודשים וביוני יש בחירות לנשיאות איראן. צריך הרבה הידברות עם אנשי ביידן".