מטוס אדיר ישראלי ינחת לראשונה מחוץ לגבולות המדינה - בתרגיל בינלאומי באיטליה. כארבע שנים לאחר שנחת בישראל מטוס 
ה־F35 הראשון, ייצאו בהמשך השנה מטוסי אדיר מגבולות ישראל, לצורך השתתפות בתרגיל גדול - שישה מטוסים מטייסת 116, "אריות הדרום", ומטייסת 140, "נשר הזהב". באימון ישתתפו חילות זרים נוספים, מלבד האיטלקים.

בצה"ל אומרים כי מטרות התרגיל הן לחזק את שיתוף הפעולה והקשר בין חיל האוויר הישראלי לחיל האוויר האיטלקי ולחילות אוויר נוספים, להתאמן בזירה לא מוכרת ולבצע תרגול ראשון הבוחן את היכולת לפרוס את מטוסי האדיר ואת המערכות הנדרשות.

חיל האוויר מקיים אימונים ומתורגל בפריסות של כלי טיס רבים מחוץ לישראל, אבל פריסה של מטוס אדיר, שתתבצע לראשונה בתרגיל האיטלקי, דורשת היערכות שונה ומורכבת יותר, גם מבחינת ההכנות המקדימות בחיל האוויר וגם בכל מה שקשור להכנות שנדרשים האיטלקים לבצע בשטח הבסיס האיטלקי שבו יתארחו הטייסים ואנשי הצוות הטכני.

מטוסי F-35 "אדיר" של חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

למרות מגיפת הקורונה, בחיל האוויר רואים חשיבות רבה בהמשך ביצוע התרגילים הבינלאומיים, ובשלב זה אין שינוי בתוכניות לבצע תרגילים רבים בשנה הקרובה מחוץ לגבולות הארץ.

גורם בכיר בחיל האוויר אמר ל"מעריב" כי הניסיון המבצעי הרב של חיל האוויר הישראלי, שנצבר על ידי טייסי האדיר בשנים האחרונות במגוון של פעילויות מבצעיות במזרח התיכון, הופך אותו למוקד ידע משמעותי מאוד, וצבאות רבים רוצים ללמוד ממנו. באוקטובר השנה אמור להיערך תרגיל גדול בישראל, שבו צפויים האיטלקים להשתתף אף הם עם מטוסי ה־F35. עדיין לא ברור עם איזה הרכב מטוסים יגיעו האמריקאים, וגם חילות האוויר של צרפת וגרמניה, ואולי גם הודו, צפויים להשתתף. 

בחיל האוויר סבורים כי קיומם של תרגילים בינלאומיים בהשתתפות חילות זרים, משפר ומחזק את מוכנות חיל האוויר להתמודדות עם איומים בזמן אמת.

מטוס חיל האוויר F-35 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
מטוס חיל האוויר F-35 (צילום: באדיבות דובר צה''ל)