הפרשן לענייני ערבים, צבי יחזקאלי מערוץ 13, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על התקיפה שיוחסה לישראל בסוריה בשעות הלילה: "ישראל בוחנת את ממשלו של ביידן במטרה להודיע לו על המשך התקיפות". לדבריו, האיראנים רואים בכך תום עידן ה"פגע וברח" של ישראל.

לפנות בוקר יש דיווח על מתקפה נרחבת המיוחסת לישראל, הראשונה בתקופת ביידן. איך אתה רואה את הדברים?
"זו מתקפה עם הרבה משמעויות כי באמת יש בוס חדש בארצות הברית, וכנראה גם תנאים חדשים במזרח התיכון. מדינת ישראל בוחנת את ממשלו של ביידן או בעצם מאותתת שהיא לא מתכוונת לוותר על המשך התקיפות בסוריה. זה עיתוי מאוד חשוב, כיוון שהאיראנים חולמים שכשהם יחזרו לדיונים, הם לא יכניסו להסכם הגרעין את הפלישה שלהם למדינות אחרות. הנה באה ישראל ואומרת שהיא לא תוותר על הדבר הזה. המתקפה הזו מאוד חשובה בתזמון שלה, וקח בחשבון ניסים, שרק שלשום אמרו האיראנים שנגמר עידן ה'פגע וברח' שישראל עשתה להם בסוריה". 

זאת אומרת שזו הסתמכות על כך שארה"ב תימנע מישראל לתקוף?
"בדיוק. האיראנים רוצים שבעצם תחילת הדיבור איתם בהסכם, יוריד את כל המשוואות מעל השולחן. איראן רוצה לחזור להיות מדינה לגיטימית שמדברת עם העולם ואומרת לישראל 'נו נו נו' על התקיפות שלה. ומה ישראל אומרת פה בעצם? היא מאותת לביידן שלא לוותר על המשך התקיפות". 

מערכות ההגנה האווירית בסוריה מופעלות נגד תקיפה שמיוחסת לישראל (צילום: רויטרס)

איך יגיב הממשל החדש לתקיפה?
"אנחנו מנסים למצוא הרבה סימנים בממשל החדש הזה, אבל קטונתי. אני יכול לומר לך שהכל תלוי איך ביידן ייכנס להסכם עם איראן. מה גם שאני חושב שבעוד שלטון האייתולות קיים, תמיד תהיה לנו סכנה קיומית או גרעינית, וזו כבר בעיה לדבר עם השלטון. עכשיו צריך לראות איך ביידן יגיב, אבל אגיד לך שאובמה בתקופתו לא היה מקבל כאלה דברים והזהיר את ישראל מערעור יציבות באזור וכדומה. אני אזכיר שפעם אפילו הרוסים ניסו להזהיר את ישראל בעניין הזה. העקשנות של ישראל השתלמה בעניין התקיפות, ולא סתם התקיפה הזו הגיעה גם עכשיו – שעות אחרי ההשבעה של ג'ו ביידן – לסמן 'עולם כמנהגו נוהג, איראן לא החליפה את עורה'".