בית המשפט המחוזי ביטל ביום חמישי האחרון את החלטת צה"ל להדיח מפקד במצ"ח בגין אחריותו הפיקודית להתאבדותו של לוחם בגבעתי לפני שנתיים. מדובר בהחלטה נדירה, בה קבעה השופטת ארנה לוי כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית". בימים אלו מתנהלת עתירה בבג"ץ בנושא שהוגשה ע"י ההורים ומועד לדיון טרם נקבע.

בינואר 2019 שם קץ לחייו סמל ניב לובטון ז"ל, לוחם גבעתי, לאחר שרכזי מודיעין של מצ"ח בדרום ניסו לגייסו כסוכן סמוי. בעקבות המקרה הוחלט בצמרת צה"ל להדיח את מפקד מצ"ח בבאר שבע. ההדחה נכנסה לתוקף בחודש מאי בשנה שעברה. ההחלטה קיבלה את אישורם של ראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי.  עוד הוחלט כי המפקד שהודח לא ישרת בתפקיד פיקודי במשך שש שנים וכי קידומו יעוכב לשש שנים נוספות. הקצין שהודח ערער לבית המשפט המחוזי, שקיבל כאמור את עתירתו.

במשפחתו של לובטון ז"ל הגיבו בחריפות להחלטת בית המשפט והודיעו כי יערערו לעליון. "אנו חשים כעס, עלבון וביזוי מפסיקתה הבוטה של השופת", מסרו ערן ומיכל, הוריו של לובטון ז"ל. "פסיקתה תמוהה ומעוררת שאלות ואנו מצפים לערעור לבית המשפט העליון למען בננו".

מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות מותו של לוחם צה"ל, רב-טוראי ניב לובטון ז"ל, הוגשו כתבי אישום כנגד שני רכזי מודיעין. בנוסף, הוקם צוות מומחים מיוחד לבחינת נושא גיוס מקורות במצ"ח ואופן הפעלתם. מסקנות הצוות ולקחיו כבר מיושמים בשטח.  כחלק מהצעדים הפיקודיים שננקטו, הוחלט כי מפקד היחידה בה שרתו רכזי המודיעין, קצין בדרגת רס"ן, יודח מתפקיד פיקודי במשטרה הצבאית וקידומו יעוכב.

"יובהר, כי ההליך הפיקודי ננקט על ידי המפקדים לאחר שמצאו כי נפלו כשלים בתפקודו של הקצין, ולא רק בשל מעמדו כמפקד. צה"ל מחויב לשמירה קפדנית על חיי חייליו, ותובע אחריות פיקודית מלאה ממפקדים בצבא אשר נדרשים לעשות הכל כדי להבטיח את שלום חייליהם. צה"ל מעוניין לערער על ההחלטה ובוחן זאת מול פרקליטות המדינה".

מהרשות השופטת נמסר: "בית המשפט משתתף בצערה העמוק של המשפחה והוא חש הזדהות גדולה עם רצונה לחשוף את הגורמים והאשמים למותו של הבן.  עם זאת, תפקידו של בית המשפט לדון בעובדות בהתאם לדין. פסק הדין מצא שהדחת העותר, שהיה במועדים הרלוונטיים מפקד בסיס מצ"ח באר שבע, מכל תפקיד פיקודי ומכל תפקיד במצ"ח לפרק זמן בלתי מוגבל ועיכוב קידומו למשך שש שנים נעשתה בניגוד מוחלט לממצאים העובדתיים. על פסה״ד ניתן לערער".

יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט, צייץ בטוויטר: ״בית משפט שמתערב בהחלטת הרמטכ״ל להדיח קצין זה דבר הזוי. מפקד הצבא הוא הרמטכ״ל ולא שופטי בית המשפט, והרמטכ״ל נושא באחריות מלאה לצה״ל. זו עוד חציית קו של בית המשפט, דבר שמביא את כלל מערכות המדינה לשיתוק. סמכות בלי אחריות. נטפל״.