האלוף (במיל') והבכיר לשעבר במערכת הביטחון הישראלית, עמוס גלעד התראיין הבוקר (רביעי) לתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לנאומו של הרמטכ''ל אביב כוכבי. "מה זה מועיל שתוקפים את הנשיא ביידן? בעבר השתלחנו באובמה ויצרנו מתיחות. מי קבע שזה תפקידו של הרמטכ''ל להגיד דברים כאלו?", אמר גלעד שהוסיף כי לצה''ל אין תוכנית רב-שנתית "בגלל הממשלה שלא מחליטה על התעצמות צה''ל".

בן: מה דעתך על הנאום שנשא אתמול הרמטכ"ל אביב כוכבי?
"אני מסתייג מהדברים ואני רוצה להסביר מדוע. השאלה היא לא מה הרמטכ"ל חושב בחדרי חדרים. ברגע שרמטכ"ל אומר דברים חריפים כל כך, שמנוגדים לחלוטין למדיניות של הממשל האמריקני החדש, זה עלול להיתפס כהתרסה. זה לא שצעד שהרמטכ"ל צריך לעשות, אלא רה"מ צריך לגבש מדיניות על דעת הקבינט ושר הביטחון ולהחליט האם יוצאים לעימות פומבי עם הנשיא החדש שיושב בקושי שבוע בתפקידו. מה זה מועיל שמשתלחים בנשיא? זה גם שר החוץ האמריקני החדש, ראש ה-CIA, והיועץ לביטחון לאומי שכולם משוכנעים שצריך הסכם. בעבר השתחלנו בנשיא אובמה וכתוצאה מזה, לדעתי, לא קיבלנו את כל הסיוע והייתה מתיחות. אני סברתי וסובר שההסכם הזה גרוע היה אבל בהינתן הסכם צריך להפיק ממנו יתרונות".

הרמטכ"ל כוכבי בנאום נגד איראן, קרדיט דובר צה"ל

ינון: נשמע קטע מהדברים של כוכבי.
"זה עלול להתפרש כהשתחלות בנשיא ארה"ב ובכל הבכירים, מה אנחנו מרוויחים מזה? אתה משתלח בבעלי תפקיד בארה"ב, שבקושי יושבים שם שבוע, במקום לנהל איתם משא ומתן חשאי לראות איך מצמצמים את נזקי ההסכם ולראות איך משיגים לצה"ל תמורות. לצה"ל אין תוכנית עבודה רב שנתית כבר שנתיים כי הממשלה לא מחליטה".

ינון: אם זו עמדתנו למה לא להגיד אותה?
"אני אומר שזה מסוכן, הרמטכ"ל זה מוסד זה דבר מיוחד במינו. אם אתה רוצה לנהל משא ומתן, עם כל הכבוד, רה"מ עם כל הניסיון האדיר שלו שינהל משא ומתן חשאי עם הנשיא האמריקני. למה ישר להעליב ולהשתלח? ככה לא מנהלים מדיניות. הסיוע האמריקני מוקפא כי הממשלה לא מחליטה על התעצמות צה"ל וכתוצאה מזה, משרד הביטחון לא מגיש בקשה לאמריקנים לממש את הסיוע בהיקף של מיליארדי שקלים. צה"ל קיבל חופש פעולה כתוצאה מההסכם הגרוע הזה. למה גרוע? כי אחרי 10 שנים איראן חשבה שהיא יכולה לחזור לגרעין. אבל בזמן הזה צה"ל קיבל יד חופשית, על פי מקורות זרים, לפעול בסוריה וגם קצת בלבנון, אבל בעיקר בסוריה ומעבר לזה כדי לפגוע במאמצי ההתעצמות של איראן. מה שצה"ל עשה כרוך במשאבים ניכרים, כתוצאה מהסכם שכן עיכב את ההליכה של איראן לנשק גרעיני. זה לא נכון שזה לא עיכב, זה עיכב. הרמטכ"ל אמר שהוא מזהיר וארה"ב תחתום על ההסכם ותהיה אווירה קשה בינינו לבין האמריקנים, אני מצטער זה לא מדיניות. איפה זה הוחלט בדיוק שדווקא הרמטכ"ל צריך לשאת את הדברים האלה?"

ינון אולי בתיאום עם רה"מ?
"אני לא יודע".

בן: יש פה גם שר חוץ ושר ביטחון וזה לא בתיאום אתו. אולי ארה"ב ממהרת להסכם ואנחנו מתכננים תקיפה מסוימת למנוע את התעצמות איראן? 
"אין אפשרות לבצע תקיפה אסטרטגית באיראן בניגוד לדעת ארה"ב, פשוט אין".  

ינון: בסיבוב הקודם רה"מ הלך על הראש של הנשיא.
"כתוצאה מכך שההסכם הזה בוטל, בין איראן לארה"ב והאירופאים יש נתק, איראן התקדמה לכיוון של אופציה גרעינית. אין להם עוד נשק".

ינון: מה אתה מציע?
"אני מציע משא ומתן מידי מתואם בהובלת רה"מ כמובן. אני בעד ביטחון המדינה במובן של איך עוצרים את ההתחמשות הגרעינית האיראנית. אם הנשיא החליט שיהיה הסכם אנחנו לא נצליח למנוע את זה, אבל כדאי לקבל שיפורים בהסכם. אם נעליב אותם ולא נדבר איתם לא נקבל שום דבר, זה מה שקרה בעבר. הסיוע בארה"ב לא ממומש, יש פה דברים שלא יאמנו, צה"ל לא יכול להתעצם כי אין לו תוכנית עבודה מסודרת. שליש מחיל האויר הישראלי ישן, מסוקים בני 50 שנה, מי שמע על דבר כזה? יש פה שיבוש מערכות כללי".