שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע היום (שישי) במסיבת עיתונאים שערך באיסטנבול כי איראן לא תקבל את דרישת ארה"ב לחזור בה מהאצת תכנית הגרעין. האמריקאים התנו את הסרת הסנקציות שלהם בכך שהרפובליקה האיסלאמית תחזור לתנאי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. זריף הוסיף ואמר כי הדרישה הזו "אינה מעשית ולא תתרחש". 

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

הדברים מגיעים בהמשך לציוץ של זריף, שהשיב אתמול למזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, שאמר כי "אם איראן תשוב להסכם הגרעין גם ארה"ב תעשה זאת". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו אמר זריף כי "ארה"ב היא זאת שהפרה את הסכם הגרעין ומנעה תרופות ומזון מהעם האיראני, מדוע היא צריכה לעשות את הצעד הראשון בדרך חזרה להסכם?".
  

כזכור, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הבהירה בתחילת החודש כי איראן הגבירה באופן משמעותי את קצב העשרת האורניום שלה בתקופה האחרונה. עוד נמסר מסבא"א כי ההערכה היא שבתוך שבועות בודדים יכולה איראן להעשיר אורניום בשיעור של כ-20%. 

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר השבוע בנאומו החצי-שנתי בכנס ה-INSS כי חזרה להסכם הגרעין של שנת 2015, או להסכם דומה, מהווה מהלך שגוי. "איראן היא בעיה עולמית, שואפת להיות מדינת גרעין צבאית ואולי לעשות בו שימוש".

בנוסף, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מינה אמש את רוברט מאלי לתפקיד השליח המיוחד מטעם הבית הלבן לענייני איראן. מאלי צפוי לקחת חלק מכריע בשיחות חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין. כמו כן, ביידן שוחח בתחילת השבוע, עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, על שיתוף פעולה הדדי באשר להסכם הגרעין עם איראן ועל המצב בלבנון, כך על פי גורם בבית הלבן.

כאמור, מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, מייק פומפאו, הכריז מוקדם יותר החודש, ימים ספורים לפני תום כהונתו, כי וושינגטון הכניסה לרשימה השחורה שבעה גופים ושני אנשים הקשורים לקווי הספנות של הרפובליקה האיסלאמית וגופי ספנות איראניים, וכן הטילה סנקציות על גופים איראניים בגין פעילויות הקשורות להפצת נשק קונבנציונאלי.