דיווחים מטרידים במיוחד הגיעו היום (שני) מכיוונו של שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, שבישר כי איראן עלולה להימצא במרחק של שבועות בודדים מהשגת חומר המספיק לייצור נשק גרעיני במידה ותמשיך להפר את הסכם הגרעין. לדבריו, ארה"ב מוכנה לחזור לתנאי ההסכם שנחתם בין המעצמות לטהרן ב־2015, בתקווה שצעד זה יצנן מעט את הרוחות. האלוף במיל' גיורא איילנד, ראש המועצה לביטחון לאומי וראש אגף המבצעים לשעבר שוחח הערב עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM והביע את דעתו על הנושא.

זה אמיתי או שהוא הגזים?
"זה לא שזה לא אמיתי, אבל לפחות חלק מהפרשנות לא מדויקת. על מנת שתהיה פצצה צריכים להעשיר אורניום בכמות ובאיכות מספקת וישנה תוכנית צבאית. היכולת להפוך אורניום לפצצה זה שלב בפני עצמו, ואת הפצצה הזאת ניתן יהיה להרכיב על ראש טיל או מטוס. מה שאומר שר החוץ האמריקני, וזה לא לגמרי מפתיע, הוא שאת המרכיב הראשון של העשרת האורניום בכמות מספקת לפצצה האיראנים מסוגלים להשלים תוך כמה שבועות. השאלה היותר מעניינת ואני לא יודע מה התשובה, מה לפי דעת המודיעין האמריקני הסטטוס של שני השלבים האחרים. אפילו אם באמת תוך שבועות הם מסוגלים להגיע למספיק חומר מועשר, ההערכה היא שעד שהם יעשו את הדברים האחרים הוא חצי שנה עד שמונה חודשים".

איילנד הוסיף: "הייתי מנסה להיות יותר אופטימי בעניין, הוא בכל אופן הוסיף שהוא מקווה להגיע עם איראן להסכם וגם שההסכם יהיה יותר מהודק, שארה"ב רוצה לדבר עם איראן אבל שהאיראנים לא יחשבו שהאמריקנים יזחלו על ארבע".

עוד אמר איילנד, כי "יש לאמריקנים לפחות שני דברים שיכולים לשמש אותם. על מנת להגיע להסדר טוב בהרבה עם האיראנים כדאי שתהיה כנראה שותפות פעילה מהצד שלהם עם פוטין. השאלה היא אם הם ירצו לעזור לו או להוריד ממנו לחץ כדי להביא את פוטין לעמדה שתתיישר עם העמדה האמריקנית מול איראן. הדבר השני, ביידן ינסה לחבר לתוך העמדה שלו את כל עמדת המדינות האחרות, ודאי האירופאיות. אם ארה"ב תעשה את שני הדברים האלה כהלכה, ניתן יהיה להגיע להסדר טוב יותר. השאלה אם זה הדבר הכי חשוב לביידן ועד כמה הוא מוכן יהיה לשלם מחירים למען משהו שבעינינו הוא הכי חשוב. האירופאים אפילו קיבלו בצורה מסוימת את ההפרות האיראניות, והם נהגו כך כי טראמפ לא ספר אותם. ביידן יכול לייצר חזית אירופאית".