מ"מ נציב קבילות החיילים, תא"ל במיל' איתן דהן, הגיש היום (רביעי) לוועדת החוץ והביטחון את הדוח השנתי המסכם את תלונות החיילים בשנת 2020. השנה, לצד הביקורות ובדיקת הקבילות המוכרת, עמד הדוח בסימן ההתמודדות של מפקדים עם נגיף הקורונה. דהן מסיים בימים אלה את תפקידו כממלא מקום, ובמקומו תתמנה תא"ל במיל' רחל טבת-ויזל.

במהלך השנה האחרונה הוגשו 5,706 קבילות לנציבות, כש-61% מאלו שטופלו נמצאו מוצדקות. כ-56% ממגישי הקבילות היו חיילים בסדיר, כ-12% אנשי קבע, כ-9% משרתי מילואים ועוד כ-17% קבילות של צעירים לפני גיוס. בנציבות מציינים כי בשנה האחרונה חלה עליה של כ-70 אחוזים בקבילות שהוגשו בעילום שם.

לצד הביקורת, בנציבות גם מציינים נקודה אחת חיובית בדוח השנה: לראשונה זה שנים, לא הוגשה אף קבילה על רקע של גזענות כלפי חיילי צה"ל. 

החיילים התלוננו על תסמינים, המפקדים התעלמו

כאמור, הדוח בדק את התמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה כפי שהשתקפה מקבילות שהוגשו בנושא זה. הדוח מצא מקרים שחזרו על עצמם שהצביעו על פערים בתיווך המסרים והנחיות מהמטה לשטח, טיפול לקוי של מפקדים במוקדי הדבקה, עיכוב במענה רפואי לחיילים שנחשדו כחולים או שנדרשו בבידוד. ממספר קבילות עלה כי במקרים שבהם נדרש בידוד של מספר רב של חיילים ביחידה, לא ניתן היה להקפיד על בידוד פרטני וכל המבודדים שהו יחד באופן שהעלה את הסיכון להדבקות חיילים בקורונה.

כך למשל, גורמי רפואה ומפקדים בבסיס הכשרה איחרו בטיפול טיפול ובזיהוי של חיילים רבים שהתלוננו על תסמינים לקורונה. בעקבות המקרה בוצעו באיחור פעולות למניעת הדבקה והתוצאות היו בהתאם והנגיף התפשט ביחידה. במקרה אחר נמצא כי מפקדים התעלמו ולא נתנו מענה לחיילים שהתלוננו על תסמינים רבים לנגיף הקורונה ביחידה ואף דרשו מהמשרתים להמשיך כרגיל.

חיילים עם מסכות קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיילים עם מסכות קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקרה אחר, חייל שאובחן כחולה קורונה המתין 18 שעות להסעה מבית החולים לביתו ללא סיוע מהמפקדים או מהיחידה. בסופו של דבר מנהל חדר המיון פתר את מצוקת החייל באמצעות אמבולנס מטעם בית החולים. עוד נכתב בדוח, כי חיילים שהחלימו מקורונה ושבו אל יחידותיהם חשו מפעם לפעם כי הסביבה נרתעת מהם ומתקשה להסתגל לשובם ליחידה. באחת הקבילות הלינה חיילת שהחלימה מקורונה כי אחד הרופאים במרפאת יחידתה סירב לטפל בה פנים אל פנים, וביקש לשוחח איתה טלפונית.

בתחום הרפואי הכללי, קובע נציב קבילות החיילים כי ישנה תופעה נפוצה שבה מפקדים רבים אינם מכירים די הצורך את אחריותם וחובתם בכל הנוגע להבטחת הזכויות הרפואיות של הפקודים שלהם.

מ"פ זרק סכין על חייל, מח"ט כינה חיילים "ערסים

כמו בדוחות קודמים גם בזה הנוכחי עוסקות קבילות רבות בהתנהגות לא מכבדת ואלימות פיזית ומילולית של מפקדים כלפי חיילים. במקרה אחד נבדקה קבילה של חייל שהתלונן כי בתקופת ההכשרה מפקדיו כינו אותו בכינויים מעליבים כמו שקרן, תינוק, כוסית, חיקו את הליכתו ודיברו והשפילו אותו אל מול חיילים אחרים.

במקרה אחר, שבו לאחר שחייל סירב להישפט בפני מפקד הפלוגה ואף ירק לכיוונו של מפקד פלוגה, הנחה אותו הקצין להמתין בחדר עד שיעלה למשפט אצל מפקד הגדוד. כשיצא החייל מהחדר, המפקד נהג כלפיו באלימות, דחק אותו אל הקיר, אחז בחולצתו ודחף אותו חזרה לחדר.

באירוע נוסף זרק מפקד פלוגה סכין לעבר חייל. מבירור הקבילה עלה כי במהלך שיחה בין המ"פ לאחד החיילים השליכו השניים חפצים אחד על השני, המ"פ הוציא סכין מאחת המגירות בחדר ולאחר שהזהיר את החייל שיפסיק להשליך לעברו חפצים, זרק את הסכין לעברו שפגעה בקיר סמוך לחייל. מפקד היחידה נזף במ"פ שנשפט בדין משמעתי.

במקרה נוסף, שוחח מפקד חטיבה עם נהגים ולוחמים על אירוע שבמהלכו התהפך רכב ממוגן, וכינה את מי שנהג ברכב "ערס" וציין כי "ערסים הם לא בני אדם". בהגיבו על הקבילה ציין כי בהתבטאותו ביקש להביע את הסתייגותו מהנהיגה הפרועה שגרמה לתאונה, אולם דבריו הוצאו מהקשרם והוא מצר על כך. חיילת בשירות החובה קבלה על שמפקדה שבר את משחק השש-בש שהיה ברשותה.

בדוח מצוינים מקרים של פגיעת מפקדים בפרטיות פקודיהם. כך, מפקדת חשפה במהלך שיחה עם אביה של חיילת כי החיילת משתייכת לקהילה הגאה, וכי יש לה בת זוג קבועה. במקרה נוסף, חיילת בשירות חובה הלינה כי מפקדה, קצין בדרגת סגן, צילם אותה, הפיק מדבקה מתמונתה והפיץ את התמונה בוואטסאפּ לכל חיילי הפלוגה שבה היא משרתת.

גם השנה הוגשו קבילות רבות בנוגע לאיסור על גידול זקנים בצבא, נושא שבשנים האחרונות הפך לנקודת מחלוקת גדולה לאחר שצה"ל החמיר את הנחיותיו בנושא זה. מבדיקת הקבילות בנושא זה נמצא כי היו מקרים שבהם חיילים חויבו לגלח את זקנם באופן מידי למרות שבידם היה היתר לגידול זקנים, במקרים אחרים שימש ההיתר לגידול זקן כעילה למניעת שיבוץ בתפקידים מסוימים ובמקרים אחרים הודיעו מפקדים כי אין בכוונתם לאשר בקשות למתן היתר לגידול זקן ללא קשר למהות הבקשה או הצדקתה.

איתן דהן, מ''מ נציב קבילות החיילים (צילום: פלאש 90)
איתן דהן, מ''מ נציב קבילות החיילים (צילום: פלאש 90)

תגובת דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדוח כי "הצבא מייחס חשיבות רבה לדוח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום יום של חיילי צה"ל". לגבי משבר הקורונה הוסיפו בצה"ל כי הנגיף מציב בפני צה"ל קשיים ואתגרים חדשים, צה"ל לומד ומתפתח כל נעת על מנת לספק פתרונות ראויים לכלל אוכלוסיית משרתיו.

לגבי אלימות מפקדים הוסיפו בצה"ל: "אין מקום לאלימות מכל סוג שהיא וכזו מטופלת ביד קשה. חמורים יותר מקרים בהם אירעה אלימות של מפקד כלפי פקודו , אלו הם מקרים חריגים ביותר המטופלים בחומרה רבה".     

שר הביטחון, בני גנץ,  אמר על ממצאי דוח נציב קבילות החיילים, כי "כשחיילי צה"ל מתגייסים, אנחנו לא יכולים להבטיח להם שלא יסכנו את חייהם או שיהיה להם שירות שיעניין אותם. אבל אנחנו חייבים להבטיח יחס הוגן וטיפול רפואי ראוי. אני בטוח שצה"ל יוכל ללמוד הרבה מהדו"ח, ואני מברך על השיפור שחל בנושא המענה הרפואי לחיילים במסגרת הקורונה. זה נושא שעוד ילווה אותנו וחייבים להקפיד שאנחנו נותנים לו מענה רציף ויעיל. אני מבקש להודות לתא"ל (במיל') איתן דהן על ריכוז המאמץ והדו"ח המקיף ועל תפקודו כממלא מקום נציב קבילות החיילים, ולברך את תא"ל (במיל') רחלי ויזל טבת על כניסתה לתפקיד החשוב כל כך".