כוחות צה"ל ומג״ב הרסו היום (רביעי) את שתי הקומות בהן התגורר המחבל מוחמד קבהא בכפר טורה שבמרחב החטיבה המרחבית ״מנשה״. קבהא רצח את אסתר הורגן ז"ל ב-20 בדצמבר 2020 ביער ריחן שבצפון השומרון. ההריסה בוצעה לאחר שעתירת משפחת המחבל לבג"ץ כנגד הריסת הבית נדחתה.

במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות במסגרתן פלסטינים יידו אבנים לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

מדברי מפקד החטיבה המרחבית "מנשה", אלוף-משנה יאיר פלאי: "היום חיילי ולוחמי חטיבת מנשה פעלו להריסת הקומות בהן התגורר המחבל שרצח את אסתר הורגן ז"ל. פעולה זו מעבירה מסר חזק לכל מחבל שבכוונתו לבצע פיגוע. נמשיך לפעול בכל דרך שתידרש על מנת להבטיח את ביטחון האזרחים בגזרה, ולא נאפשר לטרור לפגוש את תושבי מדינת ישראל".

כוחות צה''ל בבית המחבל שרצח את אסתר הורגן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בבית המחבל שרצח את אסתר הורגן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

הפרקליטות הצבאית הגישה בשבוע שעבר לבית המשפט הצבאי שומרון כתב אישום נגד קבהא, שרצח לפני כחודש וחצי את הורגן, תושבת טל מנשה בת ה-52 סמוך ליער ריחן. מכתב האישום עולה כי קבהא תכנן לרצוח יהודים כנקמה על מות חברו שהיה כלוא בכלא ישראלי יותר מחודש לפני הפיגוע. ב-20 בנובמבר 2020 הגיע קבהא ליער ריחן על מנת לקטוף פטריות. הוא הבחין בהורגן ז"ל והחליט לרצוח אותה לאחר שהבין מחזותה החיצונית שהיא יהודיה.

אסתר הורגן (צילום: באדיבות המשפחה)
אסתר הורגן (צילום: באדיבות המשפחה)

כתב האישום מפרט שלב אחר שלב את הרצח האכזרי. "הנאשם רץ אחר המנוחה לאורך 15 מטרים עד אשר השיג אותה, אחז בשתי ידיה מאחורי גבה, משך אותה במרפקיה בעודה צועקת והשליך אותה לעבר אבנים בהם הבחין בצד השביל. המנוחה נפלה ארצה על גבה, ראשה נחבט באבן, וכתוצאה מכך היא החלה לדמם בראשה. המנוחה המשיכה לצעוק תוך שהיא מתנגדת באמצעות ידיה ורגליה ומנסה להתרומם. בתגובה, הנאשם התיישב מעל גופה של המנוחה, תוך שהוא מצמיד את ידיה לצדי גופה ומניח את ברכיו על ידיה בכדי למנוע ממנה להתנגד ולברוח. אז, נטל הנאשם בידיו אבן גדולה, הניף אותה בשתי ידיו מעל לראשו, וחבט באמצעותה פעמיים בצד ימים של ראש המנוחה. המנוחה הגבירה את זעקותיה, תוך שהדימום מראשה התגבר".

פעילות כוחות צה''ל בבית המחבל בכפר טורה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בבית המחבל בכפר טורה (צילום: דובר צה''ל)

בהמשך מתואר בכתב האישום כי המחבל נעמד "מאחורי ראשה של המנוחה, אחז בה בבגדיה, וגרר אותה על גבה לאורך כשלושה מטרים אל תוך סבך העצים, הרחק מהשביל, כדי להסתיר את מעשיו ולאפשר לעצמו זמן למנוסה בטרם יבחינו במעשיו. המנוחה המשיכה לזעוק ולנסות להתגונן באמצעות ידיה. עת הגיע לסבך העצים, השליך הנאשם את המנוחה ארצה כשפניה לכיוון האדמה. בשלב זה נטל הנאשם בשתי ידיו אבן נוספת, גדולה מקודמתה, הניף אותה מעל לראשו בשתי ידיו, וחבט באמצעותה בחלקו האחורי של ראש המנוחה.

מעשיו האמורים גרמו לחבלות קשות בגופה של המנוחה, לרבות שברים וריסוק גולגולתה ושברים בידיה ובצלעותיה. כתוצאה מכך, נגרם מותה של המנוחה. הנאשם ראה כי כתוצאה ממעשיו פסקו תנועותיה של המנוחה וקולה נדם, הבין כי גרם למותה, והחליט להימלט מהמקום".