כלי תקשורת סוריים דיווחו אמש כי צה"ל תקף מיליציות איראניות בגבול סוריה-עיראק. התקיפה נחשבת לחריגה, מכיוון שבוצעה באור יום, בניגוד למקובל. הפרשן לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM בנושא.

תקיפה בסוריה, קרדיט רשתות ערביות

שיירת נשק איראני הותקפה בעיראק לאור יום, וכמובן שהתקיפה מיוחסת לישראל. איך אתה רואה את הדברים? 
קודם כל, לאור היום זה אומר שזה היה מאוד דחוף להוריד אותה. אתה יכול להבין את זה גם מאוד היבט: מישהו שם מאוד נלחץ להעביר נשק לסוריה, וזה האיראנים. ניסים, האזור שלנו מגביר את הווליום מכל הכיוונים. מצד אחד איראן ממשיכה לשלוח כלי נשק לחיזבאללה ולמרות שהיא במתקפת חיוכים ב־CNN היא ממשיכה לתדלק את הטרור, ומהצד השני תראה את ישראל שלמתקפה הזו שלה יש המון משמעויות והדהודים. פעם אם הייתה תקיפה כזו היית אומר שמדובר בכוחות הקואליציה – זה לא כוחות הקואליציה ואפשר לומר שזו כנראה ישראל. מה זה אומר? ישראל אומרת לנשיא ארה"ב ביידן 'תראה, אתה עומד לחזור להסכם גרעין עם מדינה שממשיכה להפיץ טרור, להשתלט על השטח, ולהכניס נשק לסוריה וללבנון ואנחנו לא נאפשר את זה'.  תקיפה לאור יום זה בהחלט מסר. לבוא ולומר לא נהסס לעשות את הדברים האלה. על פניו אתה רואה שאיראן מגבירה את המשלוחים ומהצד השני ישראל מגבירה את המתקפות. 

זו משוואה מעניינת.
נכון. זו בהחלט משוואה מעניינת והיא צריכה להיחתך בקרוב מתי שתגיע שיחת הטלפון ושכבר ירים את הטלפון. דע לך שלא סתם ביידן נשיא ארצות הברית לא מרים שיחת טלפון לראש הממשלה נתניהו. האזור נמצא בסוג של חרדה, וכשתהיה שיחת הטלפון הזו אני לא יודע עד כמה היא תהיה מוצלחת. זו התנגשות של אינטרסים. לארה"ב יש אינטרס לדבר עם איראן, ולישראל יש אינטרס להראות לעולם שאיראן ממשיכה להפיץ טרור בלי קשר להסכם הגרעין הרי. זה הקטע של הסכם הגרעין – הפרידו אותו מהפצת הטרור וכיבוש השטחים. 

לסיום אשמח לקבל את ההתייחסות שלך למה שאסד עושה בשקט בשקט בסוריה.
תראה, זה עוד חלק מהתהליך. אסד העביר שני חוקים משמעותיים מאוד בשבוע האחרון שבעצם מקבעים את סוריה העתידית. חוק אחד זה חוק שירות חובה שאומר שמי שלא שירת בצבא של אסד לא רשאי לחזור לנכסיו אחרי המלחמה. מה שאומר שאסד לוקח את כל הנכסים של הסונים שנלחמו נגדו ומעניק אותם למיליציות השיעיות. 

מדובר במיליונים.
נכון. זה טיהור אתני, הפיכה דמוגרפית בסוריה לקראת בחירות שיהיו שם יום אחד. אגב, גם הפלסטינים חטפו חוק אחד – חיסול מחנה הפליטים ירמוק – אסד משטח את מחנה הפליטים ומגרש פליטים פלסטיניים בפעם השנייה. טובח בהם ונוקם בהם על זה שהם תמכו בדאעש. על זה אי אפשר לשמוע בחדשות, אבל אסד הורג מאות פלסטינים בחודשים האחרונים ועת עת סוריה הולכת לכיוון בו היא הופכת להיות איראן.