תרגיל המלחמה הגדול של חיל האוויר שמתורגל השבוע, מדמה תחילתה של מלחמה או מספר ימי קרב משמעותיים, שפורצים לאחר שבפעילות שגרתית של חיל האוויר מעל שמי לבנון יורה חיזבאללה טיל קרקע אוויר לעבר מטוס קרב, פוגע בו, אך לא מפיל אותו.

חיל האוויר קיים תרגיל גדול בגזרה הצפונית. צילום: דובר צה"ל

בצה"ל, המצביע בחודשים האחרונים על הזירה הלבנונית כנפיצה יותר מאשר רצועת עזה, תרחיש מהסוג הזה נלקח היום בחשבון כבעל סיכויים להתממש, כפי שכבר קרה בירי חריג לעבר כלי טיס בלתי מאויש בתחילת החודש שאם היה מופל על ידי חיזבאללה, סביר להניח שישראל הייתה מגיבה בתקיפת מטרות בלבנון.

לאחר הפגיעה במטוס, תרגל חיל האוויר תקיפת מטרות נרחבת בלבנון כנגד יעדי חיזבאללה, בדרום לבנון, ביירות ובאזור הבקעה בלבנון. לאור התגובה הישראלית, הגיב חיזבאללה בירי טילים לעבר ישראל, בהם גם טילי שיוט ושליחת כטב"מים תוקפים לעורף האזרחי והצבאי.

המראת מטוס קרב של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)
המראת מטוס קרב של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)

גורם בכיר בחיל האוויר: "חופש הפעולה האווירי שלנו בצפון ומעל שמי לבנון חשוב לנו ביותר ולכן התגובה שלנו לירי לעבר המטוס עצימה ביותר".

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי אם תפתח הסלמה משמעותית מול חיזבאללה, ישנם סיכויים גבוהים שתדרדר למלחמה ולא תסתיים לאחר מספר ימי קרב.

תרגיל ''ורד הגליל''  (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל ''ורד הגליל'' (צילום: דובר צה''ל)

גורם בכיר בחיל האוויר אומר כי במהלך התרגיל חיל האוויר הצליח לעמוד ביעד ההספק של תקיפת 3,000 מטרות ביממת קרב אחת. לשם השוואה, לאורך כל מלחמת לבנון השנייה תקף חיל האוויר כ-5,000 מטרות. הגורם הבכיר סבור כי לתקיפה של אלפי מטרות ביום תהיה משמעות גדולה מאוד, אך מנגד הוא מוסיף כי הציפייה שהירי על מדינת ישראל יפסיק ביממות הראשונות של הלחימה בשל היקף התקיפה והפגיעה של חיל האוויר במטרות חיזבאללה - אינו ריאלי.

יחד עם זאת, סבורים בחיל האוויר כי נוכח יכולת תקיפת המטרות שהשפרה מאוד, החייל יכול להתמקד במספר משימות שונות במקביל, מפגיעה במרכזי כובד של רקטות וטילים, פגיעה בתשתיות ובמערכי ההגנה האווירית של האויב.

"יש היום הרבה מאוד מטרות שאפשר לתקוף בלבנון ובנק המטרות הולך וגדל. במלחמת לבנון השנייה תקפנו מאה מטרות ביום, היום אנחנו מסוגלים לתקוף 3,000". הגורם הבכיר מבהיר כי בתוכניות של חיל האוויר גם לתקוף יעדי תשתית של לבנון, כאלה שמשרתים בפועל גם את חיזבאללה למטרות שונות.

במלך התרגיל ידמה חיל האוויר גם נפילת מטוסי קרב ופגיעה בבסיסי חיל האוויר ובעורף הישראלי והשתתפו בו גם מאות חיילי מילואים. בחיל ציינו בשביעות רצון כי למעלה מ-85 אחוז מאנשי המילואים התייצבו לתרגיל למרות שמדובר בתרגיל פתע, בעיתוי של שבוע מוקדם יותר מהמועד המתוכנן שלו.