הטלוויזיה הסורית דיווחה היום (רביעי) כי מתקיימים מגעים בין ממשלת ישראל וממשל אסד בסוריה, בתיווך רוסי בכיר, לשחרור ישראלית שחצתה את הגבול בשוגג ונעצרה על ידי כוחות הביטחון במדינה. על פי הדיווחים, ישראל צפויה לשחרר בתמורה שני אזרחים סורים הכלואים בישראל. בישראל אישרו את הפרטים. ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין שוחח הערב עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד על הנושא ב-103FM והתייחס לדברים: "להחזיר שני אסירים שהם לא רוצחים - זה מחיר סביר לגמרי תמורת צעירה ישראלית. אני לא מבין למה כינסו בשביל זה את הממשלה". 

ישראלית, בהתחלה חשבו דרוזית עכשיו אומרים חרדית, חצתה את הגבול בשוגג, נתפסה על ידי הסורים ועכשיו דורשים שנשחרר שני אסירים סורים, נדמה לי ממוצא דרוזי שאנחנו מחזיקים. הרוסים מתווכים. זה לא כוחות, כשעובר מישהו בטעות מהצד השני אנחנו מחזירים, אויבנו מנצלים. אי אפשר לקבל את מסקנות ועדת שמגר ולהפסיק את התלות בכל אחד שעובר בטעות או שלא בטעות את הגדר?
"אני אוהב את מסקנות ועדת שמגר אבל לא זה המקרה. אני חושב שזה מחיר סביר לגמרי תמורת צעירה ישראלית שעברה את הגבול, וכל נפש אחת בישראל חשובה לנו. להחזיר שני אסירים שהם לא רוצחים עם דם על הידיים, אני הייתי הולך על המחיר הזה תמיד, זה מחיר סביר. התנגדתי לעסקת שליט, התנגדתי לעסקת ג'יבריל, אני חושב שלקחו אותנו למקומות מטורפים בהיבטי הביטחון הלאומי. על גוויות של חיילים המחיר שדורשים מאיתנו בלתי סביר לחלוטין ואני מתנגד לעסקאות כאלה, אבל במקרה הזה לא הבנתי למה בכלל כינסו את הממשלה. לדעתי שר הביטחון יכול לאשר את זה".

אבל אלה אסירים שנשפטו, אי אפשר סתם לשחרר אותם.
"יש לזה בהחלט מנגנון שיודע לעשות את זה, גם בלי החלטת ממשלה. אבל בסדר, אם נדרשה החלטת ממשלה, בסדר. הופתעתי מהדרמטיות, חשבתי שאולי תוקפים באיראן".

התיווך הרוסי - לגיטימי?
"מאוד, ישראל וסוריה אין להן ערוצים ישירים, ישראל במצב שהיא תוקפת איראנים בסוריה והרבה פעמים נפגעים מזה אנשי הגנה אווירית סורית שיורים עלינו. בעסקה טובה צריך מתווך טוב ולמתווך הרוסי יש המון יכולת להכניס לעסקה דברים שב-90 מעלות אליה. נגיד שהסורים חושבים שזה מחיר נמוך והיו רוצים אלף, כמו בעסקת שליט, אבל הרוסים נותנים להם משהו אחר. לכן יש פה חשיבות. הרוסים ביססו לעצמם עמדה במזרח התיכון שהם מדברים ויש להם יחסים טובים עם כל זוג אויבים. העובדה שהם עושים את התיווך היא דבר נחוץ".

אפשר לעלות על הדעת שאם התיווך מצליח, זה יקדם מהלכים נוספים? הרי אסד לא מזמן צוטט בזה שהוא מוכן לחדש משא ומתן עם ישראל. 
"אני חושב שזה נקודתי כי אסד מתמרן בין הרוסים לאיראנים, הוא צריך את שניהם במקומות שונים, גם אם הוא היה רוצה לגרש אחד מהם הוא לא יכול עדיין. בסוריה יש אזורים שהוא לא שולט בהם, לכן סוריה הרבה יותר מסובכת מאשר המקרה הזה שיחסית פשוט".

אוגדה 91 תרגלה בצפון התדרדרות מול חיזבאללה. השבוע תרגיל ענק של חיל אוויר. אתה רואה את נסראללה מדבר על מה יקרה אם תפרוץ מלחמה. מה קרה?
"מה שקרה קרה בקיץ האחרון. נהרג טרוריסט של חיזבאללה בדמשק. הוא היה במטרה שישראל תקפה ונהרג. נסראללה קבע אז מדיניות חדשה, עד אז הוא אמר שיגיב רק אם יהרגו אנשי חיזבאללה בלבנון והוא הרחיב את זה לסוריה. מאז הוא מנסה לתת תגובה מאוד מדודה ומאוד נקודתית, הרי נסראללה יכול לתת הוראה וישוגרו לפה מאות טילים ואלפי רקטות. הוא לא רוצה מלחמה, הוא זוכר היטב את 2006. אנחנו רואים מול חיזבאללה הרתעה בעוצמה שאין כמותה, 15 שנים של שקט. לכן אני חושב שנסראללה לא רוצה מלחמה, אבל רוצה לגעת בישראל, אם הוא היה יכול עם צלף אחד לפגוע חס וחלילה בראש של חייל אחד הוא היה סוגר את החשבון ונושא 17 נאומים. הוא ניסה פעמיים ונכשל. מה שישראל משדרת לו – תיזהר אתה יכול לטעות ואז יבואו עליך ימי קרב כמו שעשתה אוגדה 91 או מכה מאוד קשה של חיל אוויר כמו שהדגים לנו לפני שנכנס לפה מזג אוויר עם 3,000 מטרות ביום, על בסיס מודיעין טוב שיש לנו על חיזבאללה. נסראללה מאוד זהיר".

זו פעם ראשונה שאנחנו עושים תרגיל בהיקף כזה כדי להעביר מסר?
"אנחנו עושים תרגילים מדי פעם בשביל להעביר מסר. הוא היה בהפתעה, מפקד חיל האוויר עם צוות מאוד קטן הפתיע את החיל שלו בעצם ורצה לראות באיזו מהירות הוא עובר מרגיעה למלחמה ומסוגל לתקוף 3,000 מטרות. הדבר השני שצריך לשים אליו לב הוא שגם נסראללה שינה את המדיניות. הוא מתחיל לירות טילים שבעבר לא היו בלבנון, עד היום הוא לא פגע. אם ייפול מה עושה ישראל? פה יש דבר שנקרא בקרת הסלמה. בעזה הגענו למנגנון יוצא מן הכלל בו חמאס יודע שגם אם מישהו טעה המצרים באים אחרי 48-24 שעות, יודעים לחזור להפסקת אש. לא ניסינו את זה עוד בלבנון ויכול להיות שתהיה פה מיס-קלקולציה".

למה המצרים לא מעבירים לעזתים את החיסונים?
"מבחינת העולם, אם כי עלינו זה לא מקובל, מדינת ישראל מבחינתה הזדכתה, הכיבוש נגמר שם, ואנחנו לא אחראים על עזה. כל שאר העולם פחות או יותר אומר 'עוד לא גמרתם, אתם שולטים במעטפת, עזה זה חלק מהמדינה הפלסטינית, אתם כן אחראים'".

נתניהו מינה את ראש המל"ל לנושא הסכם הגרעין עם איראן, מה אתה חושב על המינוי.
"מה שחשוב זה לא מי השליח אלא עם איזה מדיניות הוא ייסע לדבר עם האמריקנים ויש היום בירושלים לדעתי שני בתי ספר, שתי אסכולות איך צריך לפעול מול האמריקנים. האחת, אסכולת 2015 – אין בשום פנים ואופן שום הסכם עם איראן, אין לחזור להסכם, ההסכם הוא הדבר הכי גרוע שקרה ליהודים מאז השואה ואנחנו נתנגד לו בכל הכוח. אם ישאלו אותנו – אנחנו נגיד שצריך לעשות מה שעשה טראמפ. זה מתכון בעיניי לזה שיהיה ביקור אחד בוושינגטון ואחרי זה יגידו 'ישראל ואנחנו לא מסכימים, ואנחנו נעשה מה שעשינו ב-2013-2012 בלי ישראל'.

השנייה, מה שעשינו לא עזר ובוא ננסה להיות הפעם יותר מתוחכמים. צריך לפעול בשלושה כיוונים עיקריים. האחד, לנסות להשפיע על ההסכם, להגיד לאמריקנים ההסכם לא טוב, בואו נראה מה אפשר לתקן בו. השני, להגיד 'כמה שאתם לא מחבבים את הממשל שקדם לכם, הוא נתן לכם מנופים טובים מאוד אל מול האיראנים. אל תבזבזו אותם בחזרה להסכם הפחות טוב מ-2015. תנסו לשקם אותו. בסוף הדבר הכי חשוב – הסכם מקביל. כי אנחנו לא יכולים להיות חלק מההסכם עם האיראנים, אנחנו לא יכולים להסכים להרבה פרמטרים אבל בואו נעשה הסכם עם האמריקנים".